Isnin, 29 Disember 2008

CINTA VS DAKWAH


Bagaimana kita mahu menasihatkan mad’u(ahli usrah) kita yang bercinta?” Satu soalan diberikan kepada ahli panel forum. Saya hanya duduk di belakang dewan memerhatikan sahaja gelagat si penyoal.

“Ada seorang rakan yang saya kenal di kampus. Aktif dalam gerakan dakwah tetapi dalam masa yang sama dia juga bercinta dengan seorang perempuan. Cuma selalunya hanya berjumpa apabila ada meeting, atau pun chatting di Yahoo Messenger dan sms…” Seorang lagi peserta bangun bercerita pengalamannya pula. Juga tentang cinta.

Masa remaja tentunya masa yang penuh dengan gelora perasaan kerana ia merupakan transisi menuju dewasa. Tidak kiralah mereka itu aktivis dakwah atau pun tidak kerana perasaan ingin menyayangi dan disayangi itu adalah fitrah. Tumbuh secara semula jadi dalam diri.

Semua manusia pasti ada perasaan tersebut. Mulanya hanya berjumpa sewaktu meeting, bekerjasama dalam program dakwah dan tarbiyah dan kemudian mulalah kerap sms bertanya khabar.

Lawan Vs Kawal

“Kamu perlu lawan perasaan itu.” Kata seorang naqib sewaktu saya di sekolah dahulu.

Lawan? Kerana lawanlah perasaan tersebut dipendam-pendam. Akhirnya membuak-buak dan pecah. Lalu langsung tidak terkawal apabila di universiti. Itulah yang terjadi kepada beberapa orang rakan saya… Dan juga senior termasuk naqib saya itu.

Sudah beberapa kali saya terserempak dengan beberapa senior sekolah lama saya yang merangkap ketua pelajar mahupun naqib, kini keluar berdua-duaan dengan pasangan.

“Eh, abang dah berkahwin ke? Tak jemput ana pun.” Sengaja saya mengusik. Tersipu-sipu malu mukanya.

“Belum lagi.” Jawabnya ringkas.

Perasaan cinta bukan perlu dilawan. Mengapa perlu dilawan perkara yang sudah menjadi fitrah? Tetapi perasaan cinta itu perlu dikawal. Disalurkan ke tempat yang betul. Dikawal supaya tidak melampau batas-batas yang telah ditetapkan Tuhan.

“Sudah ada ikatan yang sah belum? Jika belum ada cepat-cepat mengikat dengan cara yang sah dan terbaik. Jika masih lama lagi waktunya untuk mengikat hubungan, maka seeloknya berhentikanlah dahulu. Takut-takut nanti jadi jemu dan akhirnya berpisah begitu sahaja.
Sekurang-kurangnya bertunanglah…”

Seorang ustaz saya ada menasihatkan, “Siapa kata bertunang tidak boleh berkenal-kenalan dengan pasangan kita itu? Waktu pertunanganlah waktu untuk kita berkenal-kenalan. Islam menyuruh kita memilih pasangan yang sesuai dengan diri kita sebelum kita menikahinya.


Over Rate Diri Sendiri

“Saya ada menyukai seseorang, dan kami telah berkenalan agak lama. Cuma sekarang saya rasa serba salah. Adakah cara kami ini salah atau betul?” Seorang rakan menyoal saya. Dan saya mengenalinya sebagai orang kuat dalam satu persatuan agama di kampus.

“Apa cara yang kamu rasa salah atau betul itu?” Saya kembali menyoal.

cinta anta anti“Kami tidaklah kerap berjumpa seperti pasangan lain. Kalau berjumpa pun akan ada seseorang menemani. Kami cuma kerap berhubung melalui sms. Itupun sms kami selalunya berkaitan persoalan agama.” Dia cuba menerangkan.

Saya menarik nafas panjang. Kemudian melepaskannya perlahan-lahan. Dalam hati ingin saja berkata, ’Saya bukanlah seorang yang selalu pergi ceramah agama berbanding dia. Lagikan pula memberi ceramah sana-sini seperti dia. Tetapi tahu jugalah sikit-sikit tentang persoalan ikhtilat(pergaulan) antara lelaki dan perempuan.


“Dalam diri kita ini tidak kiralah siapa pun, ada satu sifat over rate diri sendiri. Tidak kiralah saya atau pun kamu, turut ada sifat itu.” Saya cuba memulakan penerangan. Berhenti seketika.

“Apa maksud sifat over rate itu?” Belum sempat saya meneruskan, dia menyoal.

“Sifat ini yang membuatkan kita merasakan apa yang kita buat nampak macam betul. Sedangkan bila kita tengok orang lain buat, nampak macam salah. Walhal perbuatan tersebut lebih kurang sama sahaja. Itu yang menyebabkan selalu saya lihat hari itu si dia pergi menegur sepasang remaja yang duduk bersembang, tetapi esoknya saya lihat dia pula berjumpa dengan pasangannya.

Kemudian siap bersembang dalam sms ataupun chatting di YM agak lama. Cuma nampak sahaja seperti lebih baik, tetapi maksud dan tujuannya tetap sama. Tetap dalam bahasa yang selalu kita panggil sebagai ’couple’. Ini kerana kita merasakan diri sendiri itu sudah terlalu baik, jadi apa sahaja yang dibuat dirasakan sebagai tindakan yang betul.” Saya cuba menerangkan sebaik mungkin.

Dia kemudian meminta diri daripada saya. Entah dapat menerima kata-kata saya sebentar tadi ataupun tidak.

Saya bukanlah melarang perbincangan agama melalui sms dan chatting di YM. Perkara yang elok mengapa perlu dihalang. Tetapi perlulah dikawal. Seeloknya bertanya dahulu dengan ustaz atau ustazah, sekiranya tidak berkemampuan bertanyalah kepada rakan yang sejantina terlebih dahulu. Jika tidak dapat juga, barulah bertanya kepada yang berlainan jantina.
Bukanlah salah kalau ia satu keperluan tapi takut-takut kita sengaja cuba mencari ’alasan’ dengan mengadakan perbincangan agama supaya dapat berhubung dengan si dia.

Hijab dan Wanita Dakwah

Hijab ertinya tirai atau dinding. Memisahkan antara sesuatu dengan sesuatu. Dalam maksud yang lain juga bermakna perselindungan wanita dalam Islam daripada lelaki yang bukan muhrimnya.

Islam membentuk satu peraturan hijab, melatih manusia untuk mendisiplinkan kecenderungan diri mereka terhadap jenis yang berlawan dengan mereka. Agar kecenderungan ini disalurkan melalui jalan-jalan yang halal.

pahrol juoi“Hijab bukan hanya terbatas kepada perintah untuk wanita menutup kepala dan muka mereka sahaja. Tetapi ia juga adalah panduan bagi lelaki dan perempuan dalam kehidupan bermasyarakat.

Tidak guna rasanya jika seseorang perempuan itu memakai tudung labuh dan purdah tetapi masih juga melakukan hal-hal yang tidak sepatutnya. Apabila ada persoalan yang tidak dapat terjawab terus mencari ’lelaki yang disukainya’ untuk bertanyakan soalan.



Jika seseorang itu merasakan dia sudah memiliki nilai-nilai akhlak yang baik tetapi meninggalkan aspek hijab dalam pakaiannya, maka ini adalah satu kekeliruan yang besar.

Contohnya seseorang itu telah banyak menunaikan solat fardu dan sunat, malah sudah banyak kali menunaikan haji. Bolehkah dia meninggalkan solat Subuh walau sekali? Tentu sekali tidak. Dalam Islam tidak ada konsep ’sekiranya sudah melaksanakan perkara yang wajib, boleh menggugurkan perkara wajib yang lain’.

Samalah halnya dengan jika seseorang sudah menutup aurat sepenuhnya tetapi masih juga melanggar batas-batas pergaulan.

Bagi mereka yang mungkin pernah punya kisah 'silam', ingatlah, sebaik-baik pelaku dosa ialah mereka yang segera bertaubat. Renung-renungkan mutiara kata berikut.
taken from : sister 'Abqariyyah on friendster buletin

HIJRAH titik perubahan diri seorang Muslim

bismillahirahmanirahim.....
segala puji bg Allah yg Maha Pengasih dan Penyayang, yg menjadikan segala ketetapan itu berhikmah. yg Memiliki setiap jiwa dan rohani setiap makhlukNya, yg Maha Agung dengan setiap kejadian2Nya, yg Kaya Raya, yg sentiasa Menjaga dan Memelihara serta yg Maha Pengampun..

tersingkap sejarah agung, hijrah yg paling besar dalam sejarah manusia. ia adalah titik kepada sebuah kejayaan dan misi agung apabila Islam tersebar ke pelusuk benua. lalu terbinalah daulah islamiyah atau negara Islam Madinah dibawah pimpinan Rasulullah SAW.

Perjalanan hijrah ini banyak hikmahnya untuk kita umat Islam pelajari. kisahnya adalah refleksi persahabatan mulia apabila Abu Bakar As-sidiq rela utk bersama Baginda dlm mempertahankan kebenaran.pengorbanan sbg seorang sahabat yg ditunjukkan oleh beliau adlh untuk kita teladani.

pernahkah kita terfikir mengapa Allah yg Maha Kuasa tidak terus memberi sebuah negara kepada Rasulullah dan umat Islam ketika itu dengan menundukkan hati2 kaum Musyrikin Makkah agar semuanya masuk Islam? namun terbina Madinah sbg negara rasmi adlh setelah lahirnya jiwa2 suci hasil didikan dan tarbiyah madrasah Rasulullah. jiwa2 ini sanggup berkorban apa sahaja dan rela untuk mati demi pertahan kan agama Islam tercinta. dari seorg individu Muslim, mereka melebarkan sayap dakwah kepada keluarga masing2, seperti yg ditunjukkan oleh Rasulullah.

ketika sampai diMadinah, Rasulullah mempersaudarakan kaum Muhajirin (yg berhijrah ke Madinah) dan kaum Ansar (penduduk asal Madinah). ketika itu Islam adalah segalanya. bukan perbezaan tempat atau bangsa yg diutamakan seperti kita sekarang. malah mereka sanggup berkongsi harta dan kasih sayang sesama mereka.

selepas itu Rasullah menyebabkan kaum Yahudi disana berdamai sesama mereka dan berbaik dengan penduduk madinah yg lain. terjadilah komuniti Islam iaitu masyarakat Islam yg berlandaskan syariat yg benar. Rasulullah pula dilantik untuk menjadi ketua negara serta agama dan segala pentadbiran di negara Madinah.

apabila negara Islam sudah tertegak, barulah Islam itu mudah dilaksanakan.keadilan tertegak dan segal pentadibiran negara dikuasai dengan hukum2 Islam. masyarakat ketika itu digambarkan sebagai sgt harmoni serta aman damai.

Allah sengaja memberi hikmah begitu. dengan kesusahan dan penderitaan umat Islam ketika di Mekah serta penghijrahan mereka ke Madinah. ia adalah sunnatullah atau ketetepan Allah bahawa jiwa2 manusia perlu dibersihkan dahulu barulah negara Islam itu tertegak dengan keadilan dan sistem syarak yg benar.

hijrah menyingkap terlalu banyak hikmah. sempena tahun baru islam ini, semoga segala peristiwa lalu menjadi pengajaran dan muhasabah untuk kita terus memperbaiki diri.
inilah titik peristiwa untuk melihat kembali diri kita yg masih belum tertanam cinta Agung Ilahi.

sebagai umat Islam, marilah bersihkan jiwa, dengan berzikir dan memperbaiki akhlak. ia dimulai dengan menambah amalan sunah serta menyempurnakan lagi ibadah wajib. tambahlah ilmu dan ajarkanlah kepada yg lain. marilah kita lebih merapatkan silaturahim seperti yg diajarkan Rasulullah serta berbuat baik kepada Ibu bapa dan saudara terdekat. segala ketetapan Allah, marilah kita selalu mensyukuri dan berdoa agar dibukakan hijab dalam melihat hikmah dan kebesaran setiap kejadian Tuhan yg Maha Sempurna.

Wallahualam..segalanya hanya kerana Allah yg Esa.

bukakan hati kami dengan sinar rahmat kasih sayangMu. tetapkan langkah kami bersama redho Mu. semoga kami diampuni serta ditambahkan iman. amin.......

Ahad, 28 Disember 2008

EVERYTHING HAPPENS FOR A REASON

EVERYTHING HAPPENS FOR A REASON

© Diane Ponzio

We all want to understand
When our life gets out of hand
So many things we can’t explain away
When our fate seems so unjust
We forget we have to trust
Life will unfold the way it’s meant to
Drop to our knees and begging please
Take this pain and trouble away
With every prayer demand and dare
How could this happen now?
But-
EVERYTHING HAPPENS AT JUST THE RIGHT TIME
WHEN YOU LOOK BACK YOU’LL AGREE
THAT EVERYTHING HAPPENS FOR A REASON
ESPECIALLY WHEN IT FEELS SO HARD
No one knows what to believe
We would rather stay naive
So many things are not what they seem to be
We all want some evidence
When we can’t make any sense
Out of things that occur that make us feel afraid
Explain to me so I can see
The logic that’s working here
Help me to name what I can blame
Why did this happen now?
But-
CHORUS
As if an explanation that we could get
Could make it easier to accept
That this is the path, sometimes you laugh, and sometimes you cry
Don’t be afraid to live, cause you’re afraid to die
With every turn a chance to learn
And look at what’s going on
All we can do is see it through
In the end we’ll all know why
CHORUS

Jumaat, 26 Disember 2008

BETAPA SUSAH UNTUK KE SYURGA






Menuju Ke Syurga Bukan Mudah
http://www.iluvislam/.



comeditor:everjihad






“Perjalanan ke syurga dilingkungi dengan duri dan onak. Manakala jalan ke neraka dikelilingi dengan keinginan syahwat. Demikian ditegaskan oleh Nabi Muhammad saw. mengenai dua jalan yang ditempuhi oleh manusia.Syurga ialah tempat kenikmatan dan kebahagiaan di akhirat yang dikurniakan kepada hamba-hamba Allah yang beramal soleh. Neraka pula tempat azab keseksaan disediakan untuk mereka yang beramal tholeh (kejahatan).Untuk melayakkan diri ke syurga, seseorang itu mestilah menempuh banyak ujian seperti melaksanakan suruhan Allah dan rasul serta menjauhi laranganNya. Kesemua ini memerlukan semangat dan kekuatan yang bermula dari keimanan kepada Allah. Sudah tentu untuk mengerjakan solat, puasa, haji dan amal kebajikan lain amat payah kecuali bagi mereka yang beriman.






Sebab itulah Nabi mengatakan jalan ke syurga penuh dengan kesusahan.Bukan mudah untuk masuk ke syurga. Kita kena bermujahadah atau berjuang melawan nafsu untuk melakukan kebaikan. Syaitan dan nafsu memang menyuruh kita berbuat kejahatan dan tidak menggalakkan kita melakukan kebajikan. Jika kita turutkan kehendak syaitan sudah tentu kita tidak mampu melakukan sebarang kebajikan.Sebaliknya jalan ke neraka amat mudah kerana dikelilingi dengan kehendak syahwat. Semua manusia memang cenderung mengikut kehendak nafsu dan syahwat. Syaitan pula sentiasa mendorong manusia mengikut hawa nafsu. Amat mudah melakukan kejahatan.Nah, di depan kita terbentang dua jalan. Terpulang kepada kita jalan mana untuk diikuti. Tepuk dada dan tanyakan iman - bukan tanya selera yang memang suka kepada nafsu.


Betapa tak susah masuk syurga? Dalam satu keterangan dinyatakan: orang jahil semuanya binasa kecuali yang berilmu. Orang berilmu semuanya binasa kecuali yang beramal. Orang beramal semuanya binasa kecuali yang ikhlas. Untuk mencapai darjah keikhlasan perlu banyak berjuang. Ibarat mendaki bukit yang tinggi, hanya orang yang lasak saja berjaya sampai ke mercu.Kebahagiaan di dunia belum menjadi pasport untuk ke syurga. Malahan adalah menjadi kesalahan jika kekayaan yang didapati tidak diperolehi dan dibelanjakan secara Islamik.Semua manusia inginkan hidup senang. Kesenangan di dunia hanya sementara manakala kesenangan akhirat kekal abadi. Orang yang bijak sudah tentu memilih kesenangan yang hakiki bukan yang bersifat sementara. Hanya orang yang cetek akal saja memilih kesenangan dunia dan mengenepikan kesenangan akhirat.






Syaitan selalu membisikkan kepada kita tentang amal kita yang banyak walaupun baru sikit benar. Kita gembira apabila dipuji manusia. Timbul rasa ujub dan riak yang memusnahkan pahala. Kita tak perasan kita sebenarnya berdosa sebaliknya menyangka kita masih beramal soleh. Kita mesti mengawas dari serangan penyakit batin seperti ria, ujub, bongkak, sombong, dengki yang kesemuanya merosakkan amalan.






Di sini peranan ilmu tasauf yang perlu kita pelajari dan dalami.Perlu kita ketahui sebelum kita melakukan sebarang ketaatan, Allah sudah terlebih dulu mendahului dan mengingati kita. Kalau Allah tak gerakkan kita untuk beramal, kita tak akan beramal. Ini maknanya Allah mendahului kita. Jangan sangka kita yang beramal, sebenarnya Allah menggerakkan kita beramal. Jadi soal pahala tak timbul.






Sepatutnya kita bersyukur kerana Allah gerakkan kita beramal.Bagaimana kita mahu mendabik dada tentang amalan kita? Saidina Ali yang sudah dijamin masuk syurga pun mengeluh kerana bimbang kurang amalan sedangkan perjalanan ke syurga amat jauh. Saidina Ali memang terkenal dengan zuhud dan banyaknya melakukan amal ibadat. Bagaimana dengan diri kita? Saidina Ali Menggigil mengenangkan bekalan yang sikit untuk perjalanan ke akhirat yang jauh.Kesimpulannya kita terpaksa mengharung kesusahan mencari ilmu akhirat serta mengamalkannya. Kesusahan dalam hal akhirat adalah rahmat. Dengan kesusahan ini Allah mengampun dan meninggikan darjat kita. Dunia bukan tempat bersenang-lenang. Kesenangan hanya di akhirat. Seseorang tidak diberi pahala jika tidak bersusah-payah menempuh dugaan dan cabaran.






Ingat sekali lagi pesanan Nabi saw “Jalan ke Syurga dikelilingi dengan kepayahan. Jalan ke Neraka pula dikelilingi dengan nafsu dan syahwat.” Oleh itu, utamakanlah kepayahan kerana itu jalan ke syurga. Jauhilah kesenangan berbentuk nafsu syahwat kerana itu jalan ke neraka. Wallahu ‘Alam. .

Khamis, 25 Disember 2008

BUAT WANITA DAN RUMAHTANGGA







Isteri yang solehah adalah isteri yang mahu menjadi teman berunding bagi suami dan menjadi sahabat dalam menyelesaikan pelbagai masalah. Itulah hubungan suami isteri itu diertikan orang sebagai teman hidup.Jika suami menghadapi masalah untuk mencapai cita-citanya dan cita-cita keluarga maka bermotivasilah kepadanya dan hiburkanlah hatinya . Isteri teladan disamping ia memberi dorongan dan bermotivasi kepada suami ia juga merupakan sumber ilham bagi suami. Ini membuatkan hati suami tenteram apabila bersama isteri dan segala masalah dihadapinya bersama-sama.


Di antara ciri-ciri isteri solehah yang lain ialah: 1. Mentaati Allah SWT dan mengerjakan segala perintah suami selagi tdak melanggar perintah Allah. Bersikap malu terhadap suami.
2. Berdiam diri ketika suami sedang berkata- kata, baru berbicara setelah ia selesai berbicara.
3. Berdiri tegak sebagai tanda hormat semasa ia datang dan pergi.
4. Sentiasa menyerahkan diri kepadanya apabila ia memerlukannya.
5. Memakai wangi-wangian di hadapan suami.
6. Menjaga mulut daripada bau-bauan yang tidak menyenangkan.
7. Tidak mengkhianati dan berlaku curang terhadapnya ketika ketiadaan suami.
8. Sentiasa menghormati keluarga suami .
9. Bersyukur di atas apa yang disediakan oleh suami. Tidak berpuasa sunat tanpa kebenaran suami.
10. Tidak keluar rumah kecuali dengan izin suami.


"Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada insan yang mencintaimu agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu... AMIN"

Nahi Munkar... KUBUR LAIN2 LAH!!!

bismillahirahmanirahim...



hari ini terasa lelah sikit.
bahan assignment masih belum cukup. mgkin kene tanye kakak yang lain sama ada
mereka punya buku tentang ikhwanul muslimin atau biografi Hassan
Al-Banna..minggu depan dah nak hantar..


kepala terasa berat, perut pn
rasa lain macam..mgkin berbaring sebentar dapat melegakan kesakitan ni. sy capai
handphone. rasanya dah lama xdengar tazkirah. astaghfirullah.patutlah terasa
lemah saja sejak dua menjak ni. semuanya malas. nak menatap Quran lama2 pun
terasa berat. hati ini belum terisi dengan cukup..semoga Allah
ampunkan.


sy turn on IKIM.fm...terdengar
ustaz ZAhazan berbicara. hm...masih belum menangkap tentang apa bicaranya. dia
membacakan surah al-'Araf..tentang kewajipan berdakwah.atau menyeru kepada
kebaikan...




"JANGAN JAGA TEPI KAIN ORANG
LAH!!"....hm...rata2 kita sekarang sering mendengar ayat itu. " it's not ur
Business" atau "mind ur Business!"....


ustaz zahazan mula
menerangkan..ayat itu xsepatutnya keluar dari mulut setengah dari kita. kita
orang Islam yang perlu saling jaga menjagai. bukan nak concern sgt pun tentang
hal orang lain. tapi kalau dah tengok maksiat merata tempat, keburukan terhidang
berleluasa dan melibatkan orang2 yg kita sayangi, siapa tdak marah. mungkin ada
yang marah. mungkin ada jugak yang cakap, "ala....tak mampu la nak tegur..takut,
malas la nak pikir..nanti aku buat jugak camner plak..." macam-macam yang kita
dngar. itu semua alasan2 yang TIDAK MUNASABAH.


hal-hal maksiat dan keburukan
ini bukanlah hak individu. kalau kubur lain-lain pun, nanti kene seksa,
terdengar jgak jeritan orang sebelah yang Tak suka ditegur tu. bising
saja-sekadar berjenaka-


ustaz mengingatkan, ini bukanlah
hak individu. manusia itu hidup dalam kelompok. mereka saling memerlukan.
contohlah, kalau zina dibiarkan, sudah lah penyakit berleluasa...kalau
xberjangkit tidak mengapalah, ini tidak, habis budak xberdosa kene. tak padan
lagi tu, budak-budak sekolah pun mengikut. seolah2 apa yang ditonton, yang dah
selalu sangat terdedah itu jadi 'kebiasaan' atau 'kebolehan' untuk dilakukan.
ha! tengok! ini bukan kes individu kan? tapi hal masyarakat. kalau xtegur, takut
kene kat adik sendiri, atau kawan sendiri..dah kene, susah tu nak patah
balik...hm.....


rasanya ada ramai yang pernah
dengar. hadith tentang menegur org yg dalam kesalahan. sy xingat ayatnya. tapi
terjemahannya lebih kurang cmni. "jika xmampu menegur dengan tangan, tegurlah
dengan lidah. jika tidak mampu dengan lidah, cukuplah rasa benci didalam
hati..dan itu adalah selemah-lemah iman...


tapi, sampai bila asyik nak
simpan dalam hati, dan sampai bila nak buang air liur menasihati...padahal
maksiat nya sgt2 berleluasa...hm..fikir2 kanlah..

semoga kita terpelihara dari
semua tuh..


apa yg penting, bukan membenci
org yg berbuat kesalahan..kerana manusia itu lemah..semua org buat
salah...maafkan dan bimbinglah..kat luar sana, ramai yg perlukan kita...jadi,
JOM BERDAKWAH! :)


nasihati
aku....selalu....

Rabu, 24 Disember 2008

Baca, renungkan dan bertindak!!!

Baca, renungkan dan bertindak!!!

Seorang guru wanita sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepadamurid-muridnya. Ia duduk menghadap murid-muridnya.

Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pemadam. Guru itu berkata, "Saya ada satu permainan... Caranya begini, ditangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka berserulah "Kapur!", jika saya angkat pemadam ini, maka katalah "Pemadam!"Murid muridnya pun mengerti dan mengikuti. Guru berganti-gantianmengangkat antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat. Beberapa saat kemudian guru kembali berkata, "Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebutlah "Pemadam!", jika saya angkat pemadam, maka katakanlah "Kapur!". Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untukmengubahnya.

Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat, permainan berhenti.Sang guru tersenyum kepada murid-muridnya. "Murid-murid, begitulah kitaumat Islam. Mulanya yang haq itu haq, yang bathil itu bathil. Kitabegitu jelas membezakannya.

Namun kemudian, musuh musuh kita memaksakan kepada kita dengan perbagai cara, untuk menukarkan sesuatu, dari yang haq menjadi bathil, dan sebaliknya. Pertama-tama mungkin akan sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun kamu akan terbiasa dengan hal itu. Dan anda mulai dapat mengikutinya.

Musuh-musuh kamu tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan ketika."Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, Zinatidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanparasa malu, sex sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, hiburanyang asyik dan panjang sehingga melupakan yang wajib adalah biasa,materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain." "Semuanyasudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikitmenerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan. Paham?" tanya Guru kepada murid-muridnya. "Paham cikgu..."

"Baik permainan kedua..." begitu Guru melanjutkan."Cikgu ada Qur'an,cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang anda berdiri diluar karpet. Permainannya adalah , bagaimana caranya mengambil Qur'an yang ada ditengah tanpa memijak karpet?"Murid-muridnya berpikir . Ada yang mencuba alternat if dengan tongkat,dan lain-lain. Akhirnya Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur'an. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet.

"Murid-murid, begitulah ummat Islam dan musuh-musuhnya. .. Musuh-musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terang kerana tentu anda akan menolaknya mentah mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan menggulung anda perlahan-lahan dari pinggir, sehingga anda tidak sadar."Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yangkuat.

Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat.Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau dimulai dgntapaknya dulu, tentu saja hiasan-hiasan dinding akan dikeluarkan dulu,kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu persatu, baru rumahdihancurkan. ..""Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akanmenghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan meletihkan anda.Mulai dari perangai anda, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehinggameskipun anda muslim, tapi anda telah meninggalkan ajaran Islam danmengikuti cara yang mereka... Dan itulah yang mereka inginkan."

"Inisemua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan inilah yangdijalankan oleh musuh musuh kita... ""Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak-mijak cikgu?" tanyamurid- murid."Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi.""Begitulah Islam... Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akansedar, akhirnya hancur. Tapi kalau diserang serentak terang-terangan,mereka akan bangkit serentak, baru mereka akan sadar"."Kalau begitu, kita selesaikan pelajaran kita kali ini, dan mari kitaberdoa dahulu sebelum pulang..." Matahari bersinar terik takalaanak-anak itu keluar meninggalkan tempat belajar mereka dengan pikiranmasing-masing di kepalanya...RENUNGILAH SAHABAT SEMUA..

TOLONG SEBARKAN PADA SAUDARA2 ISLAM KITA..MOGA ALLAH MEMBERI TAUFIQ DAN HIDAYAH PADA KITA DAN KELUARGA KITA... MARILAH KITA SAMA2 SEDAR BAHAWA AGAMA,BANGSA DAN TANAHAIR KITA SEMAKIN TERANCAM!UMAT ISLAM SEMAKIN MUDAH DIBELI DENGAN WANG RINGGIT, DILALAIKAN DENGAN KEINDAHAN DAN MEMUJA KESERONOKAN HIDUP, HINGGA HILANG MARUAH DAN HARGA DIRI!!JUSTERU, MARILAH, KITA BETULKAN APA YG TERMAMPU BERSAMA2..USAH HANYA BILA SEGALANYA SUDAH TERJADI, SAMA SEPERTI SAUDARA KITA DINEGARA2 LAINNYA, BARU KESEDARAN ITU TIMBUL, MUNGKIN MASIH BELUM TERLAMBAT TAPI KITA SUDAH TERLEWAT UTK MERUBAH DAN MEMBAIKI KEROSAKAN YG DIALAMI.

IMPIKAN LELAKI SOLEH

"Ya Allah Ya Tuhanku.. Kau yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Kau yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.. Ya Allah. Sesungguhnya dalam meniti kembara perjalanan hidup ini. Hambamu ini tidak betah untuk hidup sendiri. Aku memerlukan seorang insan yang boleh memimpinku menuju cahaya kebenaranMu. Untuk itu Ya Allah. Hambamu memohon kepadaMu.. Semoga dikurniakan suami soleh.. Yang jiwanya sentiasa penuh dengan penghayatan terhadap Islam Yang sentiasa berbuat kebajikan kerana sifatnya yang penyayang Yang sentiasa berbakti kepada kedua orang tuanya Yang bakal menjaga kerukunan rumah tangga Yang mengamalkan hidup kesederhanaan kerana duanianya baginya dalah rumah sementara menuju ke akhirat... ." Dan selanjutnya..

Mungkin inilah bait-bait dalam doa kita seharian..terutama bagi gadis yang bakal mendirikan rumah tangga atau pun pengantin baru.begitu tulus dan luhur sekali doa yang kita panjatkan kepadaNya.

Kebanyakkan kita apabila diajukan persoalan mengenai "apakah cirri-ciri suami yang diidamkan kepada kita ?" Maka jawapan kita akan mengatakan.. "Semoga aku dikurniakan suami yang soleh.".

Tapi pernahkah kita terfikir.adakah suami soleh yang kita idamkan itu memenuhi keperluan hidup kita.? Sahabat seperjuangan Jangan salah faham.tak salah kalau kita berdoa sedemikian malah kita dituntut untuk memohon perkara kebaikan.Cuma yang menjadi persoalan adakah kita setanding dengan apa yang kita impikan..

Sahabat yang dirahmati ALLah.. Cuba kita lihat dalam konteks rumah tangga setelah doa si gadis mungkin telah dimakbulkan oleh Allah . Lelaki yang dinikahi adalah seorang suami yang soleh dan amat takut kepada Allah. Si Suami melakukan perkara yang diperintahkan dan meninggalkan perkara yang dilarang.Salah satunya adalah mengerjakan solat. Seorang suami yang bertanggung jawab akan menyuruh malah adakalanya memaksa si isteri mengerjakan solat. Tetapi adakalanya si isteri liat untuk mengerjakan solat sedangkan sebelum kahwin kita kata kita mahukan suami yang soleh.

Sebagai contoh yang lain pula ialah ketika suami mengejutkan kita untuk melakukan solat tahajjud di sepertiga malam.Si isteri yang tengah sedap-sedap tidur dikejutkan pula oleh si suami untuk sama-sama melakukan solat tahajjud. "Apalah abang nih.."rungut si isteri. Erm.sewaktu sebelum kahwin si gadis selalu berdoa untuk dikirniakan suami yang soleh.tetapi setelah dapat suami soleh dikejutkannya untuk solat tahajjud di marah-marahkan pula suaminya itu..

Alahai.. Sahabat yang ana kasihi.. Lelaki yang soleh seperti yang kita sedia maklum amat taat kepada Allah. Menjadi tanggungjawabnya untuk membimbing anak isterinya kearah jalan kebaikkan. Islam pula mewajibkan wanitanya menutup aurat . Oleh itu, suami yang soleh tentu sekali tidak membenarkan isterinya keluar rumah dengan mengenakan pakaian sesuka hati, atau berhias dan bermekap tebal. Tetapi ada isteri yang kurang senang dengan perkara begini..wahai sahabatku.tidakkah dahulu kita telah berdoa untuk mendapat suami yang soleh, tetapi bila dimakbulkan kita bantah pula cakapnya.

Sahabatku.. Lelaki yang soleh juga akan menjadikan masjid dan tempat pengajian adalah 'rumah keduanya.' Pada isteri yang tidak memahami tentunya akan merungut "asyik-asyik ke masjid aje.." Suami yang soleh juga amat taat pada kedua oranga ibubapanya.Malah tentunya khidmat dan baktinya sebagai anak kepada kedua ibubapanya melebihi dari isterinya.Keadaan ini adakalanya pada sesetengah isteri tidak senang dan cemburu jika suaminya sedemikian.Tapi kita juga yang inginkan suami yang soleh yang sentiasa taat kepada kedua ibubapanya.tapi..bila kita dah dikurniakan suami soleh kita marah dan cemburu pula. Bagaimana dengan doa kita dulu.adakah doa kita itu sekadar doa sahaja..tidak disusuli dengan hati yang ikhlas?. Sahabatku yang dirahmati Allah Seorang suami yang soleh tentunya tidak akan hidup dengan bermewah-mewah. Cukup sekadar memenuhi keperluan. Wangnya banyak dihabiskan dalam perjuangan dakwah. Dia pun takut untuk menerima rasuah dan membuat atau menerima sumber yang haram.Oleh itu, tentunya si suami tidak dapat memberikan sepenuhnya kemewahan..rumah besar seperti istana..barang kemas yang menutupi tubuh.

Dalam perkara ini adakalanya kita tidak tahan dengan keadaan sebegini. Lebih-lebih lagi si gadis itu telah biasa hidup senang sebelum berkahwin. Jika dulu kita doa mahukan suami yang soleh, tapi sekarang kita tidak tahan dengan sikapnya pula.

Sahabatku seperjuagan.. Demikianlah banyak perkara yang tidak disukai oleh isteri walaupun dulunya doanya menginginkan suami yang soleh.

Abu Mohd Jibril Abdul Rahman dalam karnyanya "Lelaki Soleh-Martabat Dan Perwatakan serta Sifat-sifatnya". Terbitan Darul Nu'man-1995, menyenaraikan 17 kriteria seorang lelaki soleh.

1. Sentiasa taat kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW

2. Jihad fisabililah adalah program hidupnya

3. Mati Syahid adalah cita-citanya yang tertinggi

4. Sabar dalam menghadapi ujian dan cabaran dari Allah

5. Ikhlas dalam beramal

6. Akhirat menjadi tujuan untama hidupnya

7. Sangat takut kepada Allah dan ancamanNya

8. Selalu memohon ampun atas segala dosa-dosanya

9. Zuhud dalam dunia tetapi tidak meninggalkannya

10. Solat malam menjadi kebiasaanya

11. Tawakkal penuh kepada Allah dan tidak mengeluh kecuali pada Allah

12. Sellau berinfaq samada dala kelapangan atau sempit

13. Menerapkan nilai kasih sesama mukmin dan ukhuwwah antara mereka.

14. Sangat kuat amar makruf dan nahi mungkarnya

15. Sangat kuat memegang amanah, janji, dan kerahsiaan

16. Pemaaf dan lapang dada dalam menghadapai kebodohan manusia sentiasa saling koreksi sesama ikhwan dan tawwadduk penuh kepada Allah

17. Kasih sayang dan penuh pengertian pada keluarga

Berdasarkan criteria di atas maka jelaslah bahawa suami yang soleh tidak dapat memberikan sebahagian besar daripada kehendak duniawi si isteri. Si Isteri pula tidak perlulah mengeluh sebaliknya bersyukur kerana doa untuk mendapat suami yang soleh mungkin sudah dimakbulkan Allah. Ingatlah, Isteri -isteri Rasulullah SAW sendiri pernah ditawarkan kesenangan dunia atau akhirat. Maka akhirnya isteri baginda memilih akhirat.

Sahabatku... Terlebih dahulu kita seharusnya juga bermuhasabah diri kita adakah kita ini layak untuk mengimpikan suami semulia Saidina Ali Karamullah Wajhah andai diri mu tidak setaat Saidatina Fatimah Az-Zahrah..? Kita perlu melihat kebolehan amalan dan pemikiran kita sendiri. Allah SWT telah berfirman dalam Al-Quran bermaksud:

"Sesungguhnya lelaki-lelaki yang baik adalah wanita-wanita yang baik dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yanga baik"..

Walaubagaimanapun ini tidaklah bermakna kita tidak boleh mendapt lelaki yang baik disebabkan kita merasakan diri kita ini tidak baik.Manusia yang dijadikan Allah adalah semuanya baik.yang penting adalah bagaimana usaha kita untuk menjadi yang terbaik dan mempersiapkan diri kita untuk menjadi wanita yang solehah.Andai kita menganggap diri kita ini kurang baik..maka jangan kita jadikan ia sebagai batu penghalang bagi kita untuk menjadi wanita yang solehah. Jadikan kekurangan yang kita ada itu sebagai semangat untuk kita menjadi wanita yang solehah seterusnya mengimpikan seorang suami yang soleh dalam pembentukkan keluarga impian kita..InsyaAllah.Semoga berjaya..!!!

Demikianlah sedikit coretan untuk tatapan sahabat-sahabat seperjuangan..apa yang cuba ana sampaikan adalah peringatan untuk diri ana juga.Sesungguhnya apabila kita berkata-kata anggota yang paling hampir dengan mulut kita adalah telinga kita. Jesteru itu, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk memberi peringatan kepada diri kita terlebih dahulu disamping berkongsi peringatan ini kepada sahabat-sahabat yang lain.Moga Allah mempermudah jalan untuk kita.Amin. Yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari kelemahan iman ana sendiri... maaf andai ana terkasar bahasa..Wassalam... .

DARI:SAHABAT

muhasabah cinta

Muhasabah Cinta - EdCoustic -
Wahai...Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari
MuKupasrahkan semua padaMuTuhan...
Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama iniYa ilahi....
Muhasabah cintaku...
Tuhan...
Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Rabu, 12 November 2008

TEMAN SEJATI





Hidup ini tak akan lelah andai ditemani teman sejati..segala susah dan senang diharungi bersama.segala cabaran dan kejayaan di orak menjadi satu kenangan yg indah. istilah SAHABAT adalah definisi yg paling tepat untuk menggambarkan teman sejati..keakraban sebuah hubungan yg xpernah putus walaupun berpisah didunia, malah kan bertemu pula diakhirat sana.

hatta, Rasulullah tercinta sendiri mempunyai ramai sahabat yg para ulamak dan sejarawan menafsirkan bahawa, keakraban mereka sehingga tidak sanggup melihat sahabat yg lain susah dan menderita walau sedikit pn. perkara yg baik disokong, yg buruk ditegur..sungguh indah persahabatan yg digambarkan..


nabi Adam AS juga ketika dicipta sebagai manusia pertama disyurga kesunyian tanpa teman disisi. melayan resah dan gembira, mengharung langkah-langkah kehidupan dan berkongsi hati dan jiwa. lantaran itu Allah menjadikan Hawa pendamping setia drpd tulang rusuk baginda, tempat terbitnya segala perasaan iaitu paling hampir dengan hati.


kisah ini bukanlah gambaran tentang kisah cinta yg paling agung di abad manusia, tetapi refleksi kelahiran teman sejati dari dalam diri seseorang yg benar-benar mendambakan teman sejati disisi. teman sejati lahir dri hati yg tulus dan suci serta ketinggian peribadi dan pekerti.


bayangkanlah, tatkala bersendiri mengharungi kesusahan, tertekan dengan pelbagai masalah, siapakah orang pertama yg terbayang dimata kita?org2 yg sekurang2nya apabila mengingatinya dapat mengurangkan beban yg digalah, mengatasi kebuntuan diri.

namun, sukarnya mencari teman sejati ibarat mencari mutiara bernilai dilautan. lalu, bagaimana?jawapannya mudah..lahirnya teman sejati adalah dari peribadi yg mulia. andai baik peribadi dan akhlak kita, maka baiklah teman kita. begitu juga sebaliknya. ibarat menanam benih yg sihat, dibajai dengan akhlak mulia dan disirami dengan keikhlasan, maka hasilnya adalah pohonan rimbun yg begitu byk manfaatnya..maksudnya, memberi lah dahulu dengan ikhlas maka yg diterima juga adalah yg baik2 belaka.


persahabatan itu tinggi nilainya. mereka yg bersahabat saling berkorban antara satu sama lain dan mencintai setulus hati. ia adalah amanah yg terlukis dalam janji Allah bahawa mereka yg saling mencintai antara satu sama lain kerana Allah serta berpisah keranaNya dijamin lindungan 'Arasy di mahsyar kelak. mereka ini saling nasihat menasihati kearah kebaikan serta saling menjaga sahabatnya agar tidak jatuh kelembah kehinaan.

kesimpulannya, teman sejati itu adalah insan yg lahir dari diri sendiri. yg berada disekeliling kita termasuk ibu, ayah, isteri, suami, adik dan sesiapa sahaja. yg paling penting, mereka adalah yg sering memberi sinar dan menghambat mendung yg merentasi dalam kehidupan. dan mereka juga adalah org2 yg sering mendoakan dan menjalinkan hubungannya dengan kita hanya kerana Allah..


wallahualam..
semoga kita beroleh teman sejati dambaan syurga..amin..

FAJAR:ABG LONG

Ahad, 9 November 2008

Setiap Kali

setiap kali gelisah, resah mengulit hati dek problem dan masalah...dan setiap kali itu hati ditujah-tujah nafsu dan syaitan. sedangkan, kita sudah sedar malah arif itu adalah ujian dri Tuhan yg MAHA SEMPURNA lagi MAHA MENDENGAR. setiap kali diberi nikamt, kita terlupa untuk bersyukur. terlupa hidup ini sementara dan penuh tipu daya.

setiap kali itu hati dibiar berlumut, berhabuk tanpa zikir dan doa. KITA sering terlupa tatkala Allah perintahkan suruhanNya, setiap kali itu kita mengeluh, seakan terasa terlalu payah mengisi janji yg dibuat ketika di alam roh dulu. setiap kali musibah datang, kita seringkali menyalahkan takdir, terlupa pada Tuhan yg MAHA BIJAKSANA, penyelesai segala masalah.. Ya ALLAH, terlalu payah menagih cintaMu. terlalu sukar menangkis buruk sangka pada setiap dari ketetapan2 Mu..

jarang disedari..nikmat hidup yg diteguk dari rahmat kasih sayangNya bersyaratkan tanggungjawab yg besar..malah dipertikaikan lagi. inilah usaha dan penat lelah kita! masya Allah!

setiap kali sakit datang..merintih merayu agar dipanjangkan umur..meminta agar disembuhkan. dan setiap kali itu, Dia menunaikan permintaan. namun, setiap kali itu janji dimungkiri..astaghfirullah. buaknkah masalah itu medium untuk kita dekatkan diri padaNya serta tergugurnya satu nikmat yg amat ditakuti ttg kekufurannya. lalu hamba yg sepertimana kita?

Ya Allah, singkapkanlah hikmah yg kami tidak ketahui. kelemahan fizikal, kemunduran fikiran serta lemahnya iman..buat kami buta menilai kasih sayangMu Tuhan. kami kejam! kami zalimi diri kami sendiri.kami perlukan Mu setiap kali itu ya ALLAH. agar Engkau Tuham yg Agung redho dan didik kami..

sungguh! kami tidak terdaya menempuh dunia yg penuh dengan persepsi indah yg Engkau tidak redho..sungguh! kami tidak larat untuk mengadap karenah dunia yg penuh dengan angan2 palsu yg Engkau murkai. sungguh! kami tiada kuasa melainkan dgn izinMu.

Allah yg MAHA BESAR! Kau yg MAHA HEBAT! sinarilah ketabahan, hikmah segala ketentuan serta indahnya kesabaran sehingga hidup dan mati kami adalah untuk Mu. meraih cintaMu, merasa hidup bersamaMu.

Kau lah MAHA AGUNG! TIADA TUHAN SELAIN KAU YG MAHA KUAT! terimalah kami ya Tuhan..

"Dia (ALLAH) berfirman" berapa lamanya kamu tinggal dibumi?"

"mereka menjawab, "kami tinggal (dibumi) sehari atau setengah hari, maka tanyakanlah kepada mereka yg menghitung"

"Dia (ALLAH) berfirman, "kamu tinggal (dibumi) hanya sebentar sahaja, jika kamu benar2 mengetahui"

"aka apakah kamu mengira KAmi menciptakan kamu main2 (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kpd Kami?"

"maka MAHA TINGGI ALLAH, Raja yg sebenarnya. tiada tuhan (yg berhak disembah)selain Dia, Tuhan (yg memiliki) 'Arsy yg Mulia"

(AL-MUKMINUN : 112-116)


YA ALLAH..hanya padaMu sahaja tempat kami kembali. tujuan hidup ini tidak jelas andai Kau tidak beri hidayah..berilah petunjukMu..

dan buat diriku yg selalu mengeluh tatkala setiap kali dilanda derita, mohonlah ampunanNya. Bersyukurlah wahai diri..sungguh dunia ini sungguh hina untuk ditangisi. panjangkanlah syukur mu setiap kali kau diberi nikmat agar ia jadi pengukur pertemuanmu dengan RABB yg MAHA HEBAT!! YA ALLAH..aku kembali padaMu...

Rabu, 5 November 2008

pasangan hidup


assalamualaikum....cinta yg hakiki adalah cinta kepada Allah, Tuhan yg Maha Sempurna lagi Maha Bijaksana..Dia lah pencipta cinta dan kunci bgi setiap hati manusia adalah digenggamanNya..pohonlah doa agar dibuka segala hijab dalam memilih pasangan hidup..sungguh! perkahwinan itu adalah yg terindah bila tujuannya adalah syurgawi dan keimanan..lalui lah setiap perhubungan dengan kemanisan iman..
wallahua'lam..

Hidup lebih indah andai dapat memberi, walau balasan tak seindah pemberiannya. Cukuplah Allah hadiah terbaik di syurga..



Tanda si dia teman sejiwaAdakah si dia wanita atau lelaki impian yang dicari selama ini?



SETELAH sekian lama menjalinkan hubungan cinta, ikatan antara kamu dan dia diibaratkan seperti dua kutub yang berbeza. Mungkinkah si dia teman sehati sejiwa yang dicari selama ini? Atau lebih baik putuskan sahaja hubungan dengannya? Baik wanita mahupun lelaki, dapat dihitung dengan jari berapa kali mereka berperang dingin selama menjalin hubungan.

Ia sama rutinnya dengan jadual menstruasi wanita pada setiap bulan. Kebiasaannya, pertelingkahan akan tercetus disebabkan kurang persefahaman, komunikasi atau tingkah laku baik lelaki mahupun wanita, tetapi masing-masing tidak mahu mengakui kesalahan diri sendiri meskipun merasakan terdapat persamaan antara mereka.Kata orang, pergaduhan selalunya akan berakhir dengan ikatan kasih sayang tetapi ada juga yang diakhiri dengan ucapan selamat tinggal.Jalan terbaik, kumpul dan jumlahkan masa pertengkaran kamu berdua, lantas anggaplah sebagai satu indikasi bahawa si dia bukan lagi teman sehati sejiwa kamu.

*** Membaca tanda
Penantian seribu penyeksaan.
Ramai orang mencari dan menunggu insan bergelar teman sejiwa sehingga bertahun-tahun lamanya. Malah, ramai juga yang mempercayai ada seseorang yang diciptakan untuk mereka.Satu kajian yang dilakukan oleh Universiti Rutgers Amerika Syarikat (AS) pada tahun 2001 mendapati, 94 peratus daripada masyarakatnya yang berusia dalam lingkungan 20 hingga 29 tahun mengharapkan pasangan mereka menjadi teman sehati sejiwa selepas berkahwin.

Sehingga kini, tiada lagi teori yang mengatakan semua orang memahami definisi belahan jiwa. Secara umumnya, definisi teman sehati sejiwa adalah seseorang yang mempunyai cara pemikiran dan perasaan yang sama atau secocok dengan pasangannya. Merujuk pada buku 21 Ways to Attract Your Relationship oleh seorang pakar perhubungan, Arian Sarris, beliau telah memberikan beberapa ciri-ciri seorang teman sehati sejiwa, dalam mengukuhkan lagi ikatan cinta dengan pasangannya.

*** Saling membantu
Tidak kira siang atau malam, panas atau hujan, kamu dan si dia sentiasa saling bantu-membantu. Bantuan yang dihulurkan tidak perlulah melibatkan orang lain. Ini kerana, dengan hanya melibatkan tenaga kamu berdua, semua yang dilakukan akan terasa lebih menyenangkan.

*** Bersikap santai
Adakah si dia seorang yang bersikap santai ketika bersama kamu? Ini bukan bermakna dia bersikap berlebih-lebihan untuk mengesan gerak-geri kamu, tetapi dia tidak terlalu memilih atau mementingkan cara berpakaian, gerak-geri, cara berbicara sewaktu bersama kamu. Setiap ucapan yang dilemparkan tampak begitu spontan dan tidak palsu.

*** Konteks jiwa
Kehadiran kamu seperti sudah dikurniakan untuknya. Tanpa perlu berbicara, kamu dan si dia seperti sudah memahami apa yang ingin dikatakan. Saling memahami hati dan perasaan, sehingga boleh menduga setiap reaksi serta fikiran pasangan pada situasi yang tertentu.

*** Tidak kenal erti jemu
Meskipun hampir berjam-jam kamu dan si dia menghabiskan masa bersama, tetapi perkataan jemu atau bosan tidak pernah sesekali bermain di bibir. Bagi kamu, tiada yang lebih membahagiakan selain dapat bersama.

*** Hadir di setiap situasi
Siapakah insan pertama yang akan hadir tatkala kamu dirundung masalah? Adakah dia atau teman-teman sepejabatmu? Sekiranya ya, dia seorang yang paling memahami kamu sekali pun ketika di saat mengalami simptom pramenstrual. Tanpa perlu dipinta, dia seringkali datang kepada kamu dalam apa jua situasi yang berlaku.

*** Saling terbuka
Di hadapannya, kamu sering menceritakan tentang masa lampau ahli keluarga dan begitu juga sebaliknya. Bercerita tentang apa yang pernah kamu berdua lakukan pada masa lalu, tanpa mengubah perasaan kamu berdua. Kamu tidak malu untuk memperlihatkan kekurangan diri, bahkan tiada masalah apabila tampil kelakuan aneh di hadapannya.Jika tanda-tanda ini terdapat pada si dia, kamu memang seorang yang beruntung. Namun, bagaimana pula di sebaliknya? Jangan terburu-buru untuk membuat keputusan, fahami dan bincang secara profesional.

*** Cinta perlukan ujian
Sebahagian besar pasangan yang baru menjalinkan hubungan cinta akan menganggap, mereka sememangnya ditakdirkan untuk bersama. Tetapi pada umumnya, perasaan manis itu akan berakhir jua setelah persoalan hidup mulai timbul.Kadang-kadang, manusia sering termakan tema percintaan. Bila merasakan diri tidak secocok, lalu mereka akan mengambil kesimpulan dengan cara memutuskan sahaja perhubungan. Apa yang berlaku akan dijadikan kebenaran untuk mengakhiri sesebuah hubungan? Padahal, untuk menjadi seorang teman sehati sejiwa, ia perlu diuji dengan ketepatan waktu dan cara menambat hati pasangan.

~ petikan KoSmo~ cahayakuiman: 'Apa pun akhirnya sebuah pertemuan itu, pohonkanlah jalan yang terbaik hanya kepada Allah, DIA Maha Tahu segalanya'

bengkoknya wanita

http://www.iluvislam.com/

KaZuDo

editor: NuurZaffan


"Leceh betullah orang perempuan ni. Tegur sikit dah merajuk. Kena pujuk, nasihat lembut-lembut, cakap baik-baik... hai leceh betul. Tetapi kalau dibiarkan menjadi-jadi pulak! Kita punya kerja pun dia nak langgar. Buat kerja ikut semangat, tak pandang kiri kanan lagi."

"Eh, apa yang kau ngomelkan ni Fuad? Siapa yang buat hal kali ni?""Staff aku si Lina tu lah. Baru tegur sikit, dah monyok. Hari ni dah tak datang kerja. Susahlah macam ni. Kerja pejabat akan terganggu."

"Entah-entah dia ada hal lain. Engkau belum siasat dah jump to conclusion.""Alaah... orang perempuan memang macam tu. Kan Nabi pun kata yang orang perempuan tu ibarat tulang rusuk yang bengkok*? Sebab dia bengkoklah orang perempuan suka buat perangai. Kita nak luruskan nanti patah pulak. Kalau dibiarkan terus, makin bengkoklah. Hai susah, susah."

"Jangan cakap macam tu, Fuad. Maksud Hadis tu bukan begitu.""Eh, kan Hadis itu sudah lumrah diperkatakan? Apa yang tak kena pulak, Naim?" "Maksud aku begini. Menafsirkan Hadis itu seolah-olah orang perempuan tu memang Allah ciptakan sebagai satu golongan yang "disadvantaged" atau terkurang seperti yang engkau cakapkan seolah-olah mengatakan yang Allah itu berat sebelah. Walhal Allah itu Maha Adil dan Dia ciptakan lelaki dan perempuan itu sama sahaja dari segi kemampuan mereka untuk meningkatkan iman dan menjadi hamba Allah yang bertaqwa. Bengkok yang disebut di dalam Hadis itu bukan bermakna yang mereka itu sentiasa cenderung ke arah melakukan perkara-perkara yang tidak baik."

"Buktinya, apabila Rasulullah s.a.w. datang membawa ajaran Islam, baginda menaikkan taraf perempuan yang sebelum itu dianggap "golongan yang tak berguna" kepada "sayap kiri" kepada masyarakat. Beliau ada memberikan tugas-tugas yang penting kepada orang perempuan, terutama bila kaum lelaki keluar berperang. Sebagai sayap kiri, tentulah mereka diiktiraf seimbang dengan sayap kanan."

"Tapi, memang orang perempuan kuat merajuk. Jenuh kita nak layan dia.""Merajuk bukan berlaku pada orang perempuan saja. Orang lelaki juga kuat merajuk. Mungkin cara merajuk atau cara `protes` tu yang tak sama. Punca merajuk sebab iman lemah, bukan sebab jantina. "Lagipun, apa salahnya kalau kita tegur orang perempuan dengan berlemah-lembut dan berhikmah. Bukankah begitu tuntutan Islam. Kalau kita marah-marah sehingga mereka merajuk, bukan mereka yang salah, tetapi kitalah yang salah. Entah-entah waktu itu kita lebih`bengkok` daripada mereka!"

"Eh, eh engkau ni. Asyik nak bela orang perempuan aje."
"Aku bukannya nak bela siapa-siapa. Aku cuma nak betulkan pemahaman yang tidak betul terhadap Hadis tu." "Apa maksud sebenar Hadis tu?""Orang perempun yang diibaratkan seperti tulang rusuk yang bengkok itu bukan bermakna satu kekurangan, tapi sebenarnya adalah satu "penyempurnaan" . Sepertimana juga usus manusia yang berlipat-lipat dan berlingkaran itu bukanlah satu ketidakbetulan tetapi begitulah keadaan usus yang sempurna. Bengkoknya tulang rusuk itu kerana ia bersifat `pelindung`. Ia melindungi organ-organ penting di dalam tubuh manusia seperti jantung, paru-paru, hati dan limpa. Kalau tulang kakilah yang diletakkan di dada manusia, sudah tentu ia tidak dapat berperanan sepertimana tulang rusuk yang bengkok itu."

"Oh begitu. Jadi bila Nabi katakan yang orang perempuan itu seperti tulang rusuk yang bengkok, beliau hanyalah hendak memperlihatkan perbezaan peranan mereka berbanding lelaki?" "Begitulah. Selain itu, maksud `tulang rusuk yang bengkok` itu ialah sifat `rahmah`.

Orang perempuan itu sifat semulajadinya penyayang. Perasaannya halus. Kerana adanya sifat-sifat itu, orang perempuan boleh sabar menjaga dan melayan anak-anaknya yang berbagai kerenah. Mereka juga sabar dan tekun melakukan kerja-kerja rumah yang mungkin kepada kita sangat membosankan. "

"Begitu jugalah di dalam masyarakat, orang perempuan sangat sesuai menjadi guru, jururawat, dan apa juga bidang yang dalam kemampuannya. Oleh itu jangan cuba buang sifat "bengkok" ini daripada orang perempuan dengan memberikan mereka tugas-tugas yang tidak sesuai. Kalau tulang rusuk sudah patah, organ-organ yang penting tadi tidak akan selamat." "Jadi peranan mereka sebenarnya penting. Bayangkanlah betapa besar peranan dan jasa ibu yang menjaga dan mengasuh kita dari kecil hinggalah besar."

"Hmm, betul tu Naim.""Sebenarnya tiada siapa yang `bengkok` mengikut tafsiran yang engkau gunakan. Bengkok atau tidaknya seorang lelaki atau perempuan itu bergantung kepada iman dan akhlaknya. Orang lelaki kalau tidak berusaha untuk membuang sifat-sifat yang terkeji di dalam dirinya pun akan jadi bengkok juga, malah lebih bengkok dari orang perempuan yang ada usaha membaiki dirinya." "Baru aku sedar, akulah yang bengkok. Asyik marah-marah dan tidak sabar."

"Memang tidak sepatutnya kita lihat orang lain itu lebih `bengkok` daripada kita. Sebaliknya kita patut sentiasa merasakan yang kitalah yang lebih `bengkok` daripada semua orang lain di muka bumi ini... "*Sesiapa yang beriman dengan Allah dan Hari Akhirat, maka janganlah menyakiti jirannya dan hendaklah dia menjaga wanita dengan sebaik-baiknya kerana sesungguhnya mereka diciptakan daripada tulang rusuk. Sesungguhnya tulang rusuk yang paling bengkok ialah yang paling atas, jika kamu berusaha untuk membetulkannya kamu akan mematahkannya, jika kamu terus biarkan begitu ia akan terus bengkok. Oleh itu terimalah pesanan supaya menjaga wanita-wanita dengan baik. (Hadis riwayat al-Bukhari no: 4890)

P/s: amik dari www.iluvislam.com
Coretan editor: Penulis asal artikel ini tidak dapat dikenal pasti. Apa yang pasti artikel ini sudah pun dipaparkan di laman web yang lain. Bagi pembaca yang ingin mendapatkan huraian lanjut berkaitan tulang rusuk yang bengkok, anda boleh melayari laman web ini. Sila KLIK----->
al-ahkam.net

Selasa, 4 November 2008

tulis, hilang nota, tulis lagi.

Terdetik difikiran tentang perasaan yg bakal ku tempuhi nanti. akan tiba rasa bosan atau tiada rasa keseronokan selepas berumah tangga. Sering juga terdengar orang berkata yang kemanisan perkahwinan itu akan mula tawar selepas 6 bulan. Datang lagi bahagia sementara ketika lahirnya cahaya mata yang jadi idaman semua pasangan suami isteri. Namun, risau kembali apabila aku mula 'berjinak' dengan beban yang semakin bertambah atau lebih tepat lagi, tanggungjawab yang harus kupikul.



Adapun takrif kahwin itu berkongsi hidup dan ia mendidikku supaya belajar bertanggungjawab, atau entahla... adakah aku terlalu mentah untuk menilai erti sebenar perkahwinan itu sendiri sungguhpun aku bakal menempuhnya satu saat nanti.. Aku harap jawapannya akan ku temui segera sebelum aku melabuhkan tirai remaja bujang yang penuh lara ini. Aku juga tahu, dihadapanku menanti bermacam lagi situasi susah, takut disamping bahagia yang biasanya kurang kusedari dek kerana kelemahanku yang tidak bersyukur nikmat tak berbayar dari Allah yang Maha Agung dan Maha Luas kerajaannya..



Tertanya aku pada diri, apa sebenarnya matlamat aku berkahwin? adakah tuntutan nafsu remaja semata-mata? "eh, taklah!" pantas aku menafikan persoalan sendiri yang sebenarnya telah punya jawapan itu.. apa aku dapat bertahan selamanya bersama isteriku? atau aku yang pergi meninggalkan dia atas rasa marah hasil pertelingkahan yang tiada penyelesaian? atau aku yang akan ditinggalkan untuk bertemankan 'kesepian'? ah... kenapa perlu aku negatif tentang perkara yang belum pasti? aku mesti bangun, mesti kuat. biar sekuat mana bah kebencian yang terjun dari gunung kemarahan, pastinya empangan kesabaran lah yang harus kupertahankan untuk mengekang perkara yang tak sanggup kulalui tatkala ku lemas dalam banjir kepiluan lantaran kelemahan diri.

Aku redha, aku telah lebihkan berserah kepada mu tuhan yang Maha Kaya dan Maha Penyayang.. ku akur dalam mendaki puncak cinta yang kau hamparkan dengan jalan berduri bagi hamba yang kau kasihi ya tuhan...jalan lebar yang licin pula bagi hamba yang kau murkai.. bukan pepatah 'kera dihutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan' yang dimaksudkan tapi itulah hakikat betapa payah dalam mencari redha mu yang sering buat ku tertanya... " adakah aku hamba yang kau kasihi yang mensyukuri nikmatmu? atau hanya makhluk yang jijik kotor lagi belum puas menelan buah dosa...?'

"Ya Allah, redhakanlah perhubungan ku bersama isteriku.. sekiranya aku tersilap pilihan, doaku padamu..ubahlah takdirmu untukku supaya dia benar-benar menjadi jodohku agar segala yang duka itu menjadi suka...dan peliharalah setiap umat islam dari dosa yang akhirnya menghancurkan diri mereka sendiri...sinarilah hati kami dengan cahaya iman, ampuni kami ya Allah, ampuni kami... ampunilah kami.... amin."

Sabtu, 1 November 2008

bidadariku

MUNIF AHMAD-BIDADARI

Bidadari..Bidadari...
Temanilah resahku

Bidadari..Bidadari..
Tenangkan-lah Jiwaku

Sumpah Setia
Hidup Mati
Selamanya
Kerna Kau Isteriku
Isteriku Tercinta
Pelengkap Rusuk Diriku

Bidadari..Bidadari..
Jadilah pendampingku

Bidadari..Bidadari..
Jadilah sang setia

Kerna Cinta
Cinta Suci
Ertinya Tidak Pernah Sepi
Sepi daripada
Cubaan yang tak terduga

chorus
Kau Umpama Bintang Utara
Penunjuk Jalan yang terang
Kau beri harapan
Saat ku jatuh bangun semula

Kau Berikan Sakti Cintamu
Penawar racun berbisa
Dan ikatan kita
Cinta Abadi HANYA di Syurga

Ulang
chorus

Di dalam Syurga-syurga itu terdapat bidadari-bidadari yang pandangannya tertumpu (kepada mereka semata-mata), yang tidak pernah disentuh sebelum mereka oleh manusia dan jin. Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?
~Surah Ar-Rahman, 56&57~

DUA ORANG KAYA DAN PEMANDUNYA

DUA ORANG KAYA DAN PEMANDUNYA


Suatu hari ada dua orang kaya sedang duduk di cafe, sambil menggosip pemandunya.

Orang kaya I : " Hei, kau tau tak, pemandu aku ini bodohnya setengah mampus ! Kalau kau tak percaya cuba lihat nie."

Terus dia panggil pemandunya si King Kong " King Kong, ini 10 ringgit, pergi ke kedai kereta, dan belikan aku Mercedez."

King Kong pun menjawab dengan sopan,
" Yes Sir !! Right A way !!" Dengan pantas terus ke kedai kereta.

Orang kaya I itu beritahu ke temannya,
" Nampak? Apa aku cakap....dia buat betul-betul"

Orang kaya II : " Haha....itu belum apa-apa, kau nak tengok, pemandu aku lagi teruk dari itu. Biar aku tunjukkan pada kau." Terus orang kaya II memanggil pemandunya Rambo. " Rambo, pergi ke rumah aku, cuba lihat sama ada aku ada kat rumah ke tidak ?"

Rambo: " Yes Sir !! Right A Way !!" dan dia terus cabut ke rumah tuannya.

Orang kaya II beritahu kepada temannya tadi, " Nampak apa yang aku cakapkan ? Dia tak ada otak untuk berfikir, mana boleh aku ada di dua tempat yang berbeza dalam satu masa.

Tdak berapa lama kemudian, kedua pemandu itu bertemu di jalan,
King Kong : " Ehh you know, my boss is very stupid laaaahhh. Dia kasih aku 10 ringgit dan suruh aku beli mercedez di kedai kereta, mana boleh ?? Kau kan tahu sekarang kan hari minggu. Semua kedai kereta tutup!!"

Rambo : " Kau fikir boss kau stupid ha ? boss aku lagi stupid!! Masa dia suruh aku balik rumah lihat, apakah dia ada di rumah.....Padahal dia kan boleh check sendiri telefon je la ke rumahnya!!"

kucupan pertama




'Ai'sha, kau sudah hidup didunia baru. kuatkanlah dirimu dengan takwa. minta tolonglah dengn solat dan kesabaran. dan layanilah suamimu denagn sebaik2nya. ridho suamimu adlh syurgamu'', suara makcik sarah terdengar parau.


mereka lalu beransur keluar. satu persatu meninggalkan pintu. terakhir pakcik iqbal memeluk diriku sambil berkata''fahri, kau tentu ingat pelajaran hadith di kuliah, Rasulullah bersabda (org pilihan diantara kalian adalah yg paling berbuat baik kepada perempuan-isterinya-)kumohon muliakanlah isterimu. bawalah dia hidup di jalan yg diredhoi ALLAH!''


mereka telah meninggalkan kami berdua. kami salah tigkah. wajah aisha merona. tubuhku panas dingin. kami merasa sama2 canggung mahu berbuat apa. tapi kami rasa itulah indahnya.

''kita belum solat maghrib'', lirih aisha.

ia masih berdiri jauh didepanku dengn wajah menunduk. aku tersedar, waktu sudah sempit, aku harus segera memberanikan diri melakukan sesuatu.

ada sunnah Rasulullah yg harus aku amalkan ketika pertama kalinya berada dalam satu bilik atau satu rumah dengan pengantinku. aku bergerak mendekati aisha dan menggamit tangannya.


''bilik kita dimana sayang?''tanyaku.


''sini'', aisha menjawab sambil melangkah. pintuku buka. gelap.lampu dinyalakan, tmpaklah bilik pengntin yg berhias indah, wangi dan sangat romantik. kuajak aisha duduk dikatil. aku membaca basmalah. lalu kupegang ubun2 kepala aisha dengan penuh kasih sayang sambil berdoa seperti yg diajarkan oleh rasulullah:

''Allahumma, inni asaluka min khairiha wa khairi ma jabaltaha, wa a'udzubika min syarriha wa syarri ma jabaltaha! (ya Allah, sesungguhnya ku mohon kepadaMu kebaikannya dan kebaikan wataknya. dan aku mohon perlindunganMu dari kejahatannya dan kejahatan wataknya..amin..)

Kulihat aisha memejamkan matanya dan dari mulutnya terdengar amin...amin...amin..., berkali-kali. ia sudah mengerti bagaimana memasuki malam zafaf agar pernikahan penuh berkah. setelah itu kulanjutkan dgn doa yg diriwayatkan oleh imam Nawawi dlm kitab Al-Adzkaar..


"Barakallahu likulli waahidin minna fi shaahibihi. semoga Allah memberkati masing2 diantara kita terhadap teman hidupnya''


lalu kukucup ubun2nya sambil menangis dan mengulang doa itu berkali2. aisha terus mengucapkn amin..amin.., dengan airmatanya mengalir di pipi.


barulah kuajak aisha untuk mengambil wuduk dan solat maghrib berjamaah. setelah solat, membaca zikir, solat sunat, wirid dan doa rabithah. selesai solat. membaca doa agar pernikahan lebih berkah.


''Alahumma baarik li fi ahli, wa baarik lahum fiyya. Allahumma ijma' bainana ma jama'ta bikhair, wa farriq bainana idza farraqta ila khair. Ya allah, berkatilah bagiku, keluargaku, dan berilah berkat mereka padaku. y Allah, kumpulkan antara kami apa yg engkau kumpulkan dgn kebaikan, dan pisahkan antara kami jika engkau memisahkan menuju kebaikan. amin''

selesai solat. aku menghadap aisha. kulihat dia teresak2. kupegang kepala aisha dgn kedua tangaku. kupandangi betul2 wajahnya yg jelita. kuseka air mata yg mengalir dipipinya.

''fahri, aku mencinaimu'' ia mengucapkannya penuh kesungguhan.

''aku juga mencintaimu, aisha'', jawabku sambil mengucup keningnya penuh cinta. ini untuk pertama kalinya aku mengucup seorang perempuan. suasana begitu indah dan suci..


''kucupan pertama xkan pernah kulupa'', lirih aisha.


aku tersenyum. hatiku sgt bahagia mendengar suara indah aisha yg sgt membuat diriku merasa menjadi seorang mnusia paling beruntung di dunia..

adaptasi daripada novel AYAT-AYAT CINTA-habiburrahman El Shirazy
buat sahabatku hakim..
semoga bahagia mu atas redho ilahi..
03:48 am

hadith

Berhak atas cinta-Ku yaitu orang2 yg saling mengunjungi karena-Ku. Berhak atas cinta-Ku yaitu orang2 yang saling mencintai karena-Ku. berhak atas cinta-Ku yaitu orang2 yang saling memberi karena-Ku. dan berhak atas cinta-Ku yaitu orang2 yang saling menolong karena-Ku

(HR Ahmad dan al Hakim)

cintaku..

aku mencintaimu dari segenap jiwaku..aku merinduimu dgn seluruh hatiku..kuingin kau jadi pendampingku, setiap ketika lara dan duka serta suka. kuingin kau jadi pengobar semangatku agar aku bisa bergerak lebih jauh kehadapan..kuingin kau selalu menasihati aku dengan kata-kata RABB yg Maha Tinggi..

ketika ku ingin lena, kuingin kau mendodoikan aku dengan kalimah suci dari kitab teragung..aku ingi kau dengar cerita-cerita hebat dalam hidup ku..aku ingin kau setia menemaniku melayani kisah silamku yg ingin kutinggalkan..aku ingin kau memahamiku dgn sepenuh hatimu..aku ingin kau mengingini aku sebagai wanita yg baik..dan menghormati aku seprti permaisuri dalam hidupmu..aku mahu kau selalu jadi lelaki yg memahami bahawa aku punyai satu akal dan sembilan nafsu..

kekasihku..sekian lama dendam cinta ini kupendam menjadi bara..menunggumu saban hari..dalam pada itu, aku bertemu seorang pemuda..aku merenungnya..adakah dia adalah engkau?kekasih yg kurindui selama ini? aku tersalah..dia menganiyai aku..dia tidak memahamiku seperti kau memahamiku..dia tidak mencintaiku seprti kau mencintaiku..

malam ini, aku benar2 merinduimu..namun ku tidak tahu, mungkin kah sudah bertemu dengan org yg lebih baik dariku? aku tahu...andai dirimu adalah yg baik, tentu saja aku relakan kau pergi pada yg lebih baik..dan aku, masih mencintaimu sepeti dulu..kan menunggumu..walau disyurga kelak..kerana hanya kau yg kurindu...

Jumaat, 31 Oktober 2008

Kenapa Melayu Susah Kahwin??



hmmm…. aku x la expert dlm hal ni… tapi sekadar bagi pendapat tu boleh la… pd yg setuju, trimakasih… pd yg marah, hmmm aku tak paksa korg telan bulat2 pendapat aku ni… so, here it is…
1. persediaan nak kahwin yg terlalu cerewet. betul x? yg lakinye disyaratkan kene ada simpanan beribu2 dlm bank, nak kene ada kete, nak kene ada rumah, nak kene keje yg betul2 stabil…. come on la, zaman dulu pun org kawin awal tau..skang ni lagi patut kawin awal sebb byk ‘pintu2′ maksiat depan mata anak muda..dari susah dorg nak kawin, baik buat je ikut nafsu dorg tu… dah masing2 tak tahan diri.. nak kawin kan susah…ha, tu yg jadi gugur ank, boyot b4 kawin…


2.terlalu mengikut adat melayu yg menyusahkan. mane taknye? kene bersanding, kene ada majlis yg besar, duit hantaran bapakla byk kene sediakan..korang x rasa ke ni membebankan pengantin muda? mana ada org muda yg mampu wat semua ni…lainla kalo org tu anak dato’ or anak jutawan..seelok2nya org islam lebih utamakan yg wajib,ikut alquran n sunnah.. ni yg allah suh, xmau wat.. g wat benda sia2 plak.


wowowo... jgn emo ye, ni la padahnye terlalu menangkan adat merapu... eh silap, adat melayu yg bukan memudahkan tp menyusahkan diri. ingat, kalo kita yg mencampakkan diri kita kelembah kesusahan, pastinya kesusahan jugalah yg kita dpt sbg habuannya..
pikir camni, duit boleh dicari... aku ada kenal sorng budak 19 tahun dah kahwin, (tp blm 'buat' anak lg la..) tp dia tolong bapak dia berniaga, alhamdulillah.. bhagia je dia..
mulanya dia knal sorg ppuan, dia mula berkwan. jumpa ayh ppuan ni, risik nk bertunang. tau ayh ppuan ni ckp ape? " tak payah tunang2 ni, aku tak pcaya budak skang ni. kawin jela lg baik..". 'tp sy baru abis belajar, keje pun dgn ayh, keter, rmh sume belum ada..' balas dia merendah diri..."alah, rezeki tu hak Allah. tu boleh cari kmudian". c?? simple kan? mmg sukar nk lepaskan ank dra. tp kalo simpan sampai tua pun apa faedahnye? tp si ayh tu pun tgk la background laki tu dlu.. bukan ape takot slah pilih..


kalo xyakin gak, buat jela surat aku janji yg mgatakan dia akn jaga istrinya ckup dr segala aspek ikut kmampuan. ni bagi kes ank dra yg xnak laki lain dah.. dah dia nak yg tu, bg jela kalo x kang dia mbeontak lak.. same gak, susah kan? jln terbaik, bg nasihat dlu..bgtau yg pkahwinan ni bg ppuan bia skali je, ni bkn suka2.. tp dgn psgn tu la dia akn hidup bersama hingga ujung nafas hendaknya.. salurkan rs hati dorg ni ke arah yg baik, jgn lwn arus...
kalo tak setuju, sukati korgla…

Khamis, 30 Oktober 2008

terima kasih hati...

terima kasih lah hati..kerana menemani aku dikala berduka..dikala aku goyah dengan peristiwa lalu..dikala terasa aku keseorangan..terima kasihlah hati kerana bila aku jatuh cinta, kau jadi pendamping ku..melayan perasaan yang berbunga seperti sakura yang mekar indah di musim salju..terima kasihlah hati kerana disaat dendam menjelma, kau pujuk aku agar belajar memaafkan..terima kasihlah hati kerana masih mengingatkan aku bahawa hidup ini bukan untuk ditangisi...sungguh! aku hanya punya hati untuk ku kongsi tentang ceritera cinta dan lara ku..terima kasih lah hati...semoga ALLAH beri mu cahaya yg akan menerangi seluruh kehidupanku..dan kita kan merasa kemanisan iman yg teragung buat RABB yg Maha Suci..
terima kasih lah hati...

Rabu, 29 Oktober 2008

bukan cinta yg dikejar, tetapi akhlak indah persis wanita solehah..

Dari jauh dia sudah tersenyum lebar..hampir tergopoh gapah mendapatkan aku.. "aduh, penatnye sha..camner exam awak tadi? best tak?" dia bertanya. nampak berseri dengan kurung warna merah jambu ditubuh..lesung pipitnya semakin dalam bila dia tersenyum.." awak ni ida, kalau ye pun, rehat la dulu..macam org kene kejar. mesti ada citer best ni.." aku menduga. sememangnya sahabatku yg ini, sentiasa ceria. tangisnya ceria, dukanya ceria, yg gembira, lagi lah ceria. "awk ni macam tahu je. hehe..sebenarnya kan...saya...hehe.." dia senyum panjang. macam sampai ketelinga. geli hati melihat dia begitu. "asal? jumpa kekasih hati ke? atau Suhaimi inteam dh terima awk jadi isteri nombor 2 dia.." aku mengusik..si ida ni, rasanya artis nasyid, mmg dia suka. bila diorg dh kawin, mulalah frust. tapi frust sekadar cmtu je. xdelah nangis2..maklumlah..cinta xberbalas..macam2.. (^_^). "awk ingt is? dia pernah jadi committee waktu pesta konvo haritu..awk ingt x..yg comel je. pendiam.." aku menongkat dagu, cuba mengingat kembali.." is..is..is...hm..budak engineering ke?" "ha'ah!! pandai pn awk..awk tahu kan dia kawan ngn sy..tapi sy nk bgth awk..yg dia......hehe..dia...." ish!! budak ida ni..itulah dia. cakap teragak-agak..rasa geram bila kena teka-teka.." cakap jelah sayangku..dia lamar awk ker?" aku terpaksa teka walaupun tekaan itu macam xsesuai dengan ida yg agak kebudak-budakan tu. ida membetulkan kerusi, mahu betul-betul mengadap aku dihadapannya. sambil mengalihkan beg kesisi, kulihat wajahnya berubah serius.kenapa plak la budak ni..biasa xmacam ni. xkan aku salah cakap kot. "kenapa ida? sy salah teka ke?" aku bersuara memujuk. walaupun dia bukan perajuk.."sha, sy rasa terharu dan bersyukur sgt. selama ni sy kejar lelaki yg baik. walaupun sy xpernah couple dan meluahkan perasaan sy, tapi semua itu agak menganggu hidup sy. sy bimbang andai tiada raja penghias hidup sy nanti..." aku mendekatkan muka. ingin mendengar lagi.."sha, selama ni ada org yg tunggu sy..dan dia mmg seorg yg baik..sy betul-betul xsangka.." hm...aku cuba memahami gelodak perasaan yg ida alami ketika itu.."habis masa sy berfikir, berkawan ngn bukan2 org, habis duit dan waktu..sy rasa macam xlayak untuk org yg setia macam is.."aku genggam tangan ida. aku nmpak wajahnya benar-benar berlainan dari biasa. "ceritakanlah ida pada sy.. apa yg menyebabkan awak rasa cmtu. dan apa yg berlaku.." citerlah..sy xpernah tgk awk begini.." dia mula mengangkat wajah..merenung aku."sha, benarlah kata-kata.... SAMBUNG....

Selasa, 28 Oktober 2008

ISLAM KU TERCINTA

Masih terngiang kebenaran As-Siddiq. Masih terbayang ketegasan Al-Faruq. Masih terkesima pembunuhan Zurunurain yg lemah lembut dan masih terasa ketidakadilan kuasa di zaman Ali bin Abi Talib.

Daulah Abbasiyah menyaksikan kebangkitan Islam yg terulung selepas kejatuhan Umayyah. Islam bersinar serata dunia. kemewahan dan ilmu dinikmati, maruah dijunjung serta islam dihormati dan diikuti. lahirlah saintis dan para ilmuan muda, mujahid jiwa membara membawa kemegahan LAILAHAILLALLAH!!

Namun, Turki Uthmaniyyah tersungkur di medan penjajahan barat. KEMALISM dibawah Mustafa Kamal Atartuk muncul. azan diharamkan berbahasa arab, sistem khalifah dimusnahkan, dan sufi dikritik dengan kononnya relavan sains oleh si Putih. Sa'id Nursi bersuara saat khalifah tercinta dihancurkan dan Turki dipisahkan dari dunia Islam.

Rashid Ridho dan Muhammad 'Abduh bangkit menetang pengaruh imperialism. Al-Banna si pemikir jauh lahir disaat gelora Islam semakin goyah. Mesir jadi saksi ke atas sekularism pemisahan agama dari dunia. sokongan kepada British semakin membara.

Namun, usrah tempias madrasah Rasulullah menyusul. Reformasi individu muslim menjalar dalam diri ummah. lalu terbentuklah komuniti Islam. Ikhwanul Muslimin merendah diri dan Islam terus disedari.

kesedihan kembali melekat dihati. Al-Banna dirampas dan kekejaman politik Mesir mengganas selepas Nuqrashi dibunuh. Hassan Al-Hudhaybi menjadi saksi sahabatnya Al-Banna ditembak dan dibiar tanpa kasih.

menyapu air mata. teguhkan jiwa dan terus berusaha. jihad, perjuangan Ikhwanul Muslimin sekali lagi bermula. perjanjian membntuk negara Islam termateri. Jamal Abdul Naseer berjanji dan piliharaya menyebelahi.

manusia, kala kuasa dan dunia di depan mata. agama tergadai, nyawa dicintai. ikhwanul Muslimin dipenjara dan diseksa semuanya.

namun, risalah Allah tak kan terhenti. idea dan pemikiran mereka tersebar keseluruh benua. jihad tetap diteruskan. biar bergalang derita, biar hilang nyawa, kalimah ALLAH tetap kan dibela!!

KAMI MUJAHID MUJAHIDAH MU! AKAN BERJUANG!!

Ahad, 26 Oktober 2008

Sahabatku, Jalan ini Bukan Mudah. Aku Bersamamu

Sahabat..
Aku mencintaimu kerna Rasulullah memerintahkan aku mencintaimu. Ya,tidak beriman seseorang itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai dirinya sendiri. Sahabatku yang sangat aku cintai.. Sungguh,jalan yang kita lalui ini bukan jalan yang indah dan mudah. Jalan ini matlamatnya cantik dan mengkagumkan.Tapi, sungguh tidak dapat aku janjikan kepadamu jalan ini akan senang kau lalui. Bukankah sejarah membuktikannya, haq yang ingin dibawa tentu sekali akan ditentang.
Sahabat..
Bukankah dalam kita berdiskusi, seringkali kita ingatkan pejuang yang telah lama terkorban dulu? Sheikh Hassan Al Banna,ditembak di pasar. Kerna apa? Kerna dia membawa yang haq! Syed Qutb,nyawanya tercabut menemui Rabb nya di tiang gantung? Kerna apa? Kerna dia membawa yang haq. Sheikh Ahmad Yassin dibunuh dengan misil yahudi laknatullah di hadapan masjid di subuh yang hening. Kerna apa? Kerna dia juga membawa yang haq! Amanah ini untuk kita,sahabatku.Amanah ini untuk orang seperti kalian. Bukanlah aku ingin menggoyahkan semangat wajamu dan bahkan tidak sesekali. Tetapi sahabat,yang pasti ingin aku ingatkan janji Allah terhadap orang yang menolong agamanya, Allah pasti akan membantu urusannya. Aku ingin ingatkanmu kasih sayangNya dan rahmatNya terhadap hamba yang diredhai Nya. Bukankah senang nanti bila Allah tanyakan kepada kita: Apa yang kau gunakan masa mudamu dan aku dan kau serentak menjawab :Ya Tuhanku, Ya Rabb, masa mudaku dan masa tuaku adalah aku letakkan pada jalanMu. Adalah untuk Kau. Hanya untuk hidup dalam redhaMu walau kami ditekan. Untuk hidup dalam cinta kami kepada Mu.
Sahabat...
Peluru, tali gantung, pedang yang tajam, bahkan tekanan yang kuat dari pengalaman kehidupan sememangnya boleh melemahkan sesiapa sahaja. Tapi bukan engkau. Engkau dibina dengan tarbiyah. Dihiasi keindahan akhlak. Dilahirkan sebagai pendukung agama ini. Biar siapa sahaja pun engkau, biar apa sahaja kata orang,kau terus menguatkan langkah menyusur jalan in. Aku yakin,kerna kau sahabatku. Sahabatku yang dikasihi.. Tidak dapat aku janjikan kesenangan dan kemewahan mengikut jalan ini. Tidak dapat aku berikan nama dan pangkat. Tapi akan ku tawarkan yang lebih baik dari segala itu. Akan kuberikan doaku semoga kau teguh dalam jalan ini .Akan ku bersama kau melangkah membawa haq dalam jalan ini. Akan aku luka dan berdarah bersama kau. Kerna kita saudara yang saling mencintai kerna Nya. Sungguh aku bersama mu.
Tulus, Sahabatmu tercinta

Sabtu, 25 Oktober 2008

kekasih

kata-kata terucap indah
disepanjang doaku
meratib dosa yang bernanah luka
hidayah menjalar di nadi
merona merah dijantung
keindahan nikmat itu
ketika cintaMu menyapa lembut
dikidung doaku
bagai terasa belaian mesra menyapa dukaku
namun aku...
pencinta yang tidak setia
dikaki maghfirahMu
tuhan, kuatkan aku
agar benar-benar bertapak di bawah naungan rahmat Mu
biar kekal rasa cintaku padaMu
biar kejap meranum disanubariku
teringat segala yg Kau beri untukku
cintaku...ratib dalam bisikan syahdu
buatMu kekasihku...

DERITA SALJU

malam......
aku dengan duniaku
memaut leher senja yang terang
mengail tenang di muara kasih ilahi
siangku terpalit kealpaan
pada sang pengail, perdaya hidupan dilautan kehidupan
kuratib tasbih-tasbih hitam pekat
kuuntai menjadi butir-butir mutiara dihujung sepi
sebuah kubah cinta
ditepian ombak
kegelapan mengheret aku
bahagia, sunyi
terang rembulan
kudengar nafasmu bersatu
di rona wajah sugulku
lembaran siang menyusul kembali
terpaksa kujejaki
mengoyak hamparan senja yang ku galas tadi
andai malam panjang...dan senja pun takkan pulang........

Rabu, 22 Oktober 2008

along..

semoga dirimu berada dalam rahmat kasih sayangNya..
semoga dikau jadi lelaki penyelamat ummah dimasa hadapan..
semoga jadi ayah yg akan melahirkan zuriat soleh seperti salahuddin al-Ayubi dan Muhammad Al-fateh..
semoga segalanya yg terbaik untukmu...
ikhlas dari dik chu..
 

cahayahatiku Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template