Khamis, 17 Disember 2009

GILA!!


sekadar gambar hiasan




Salam Tahun Baru..moga yg lepas itu berlalu..namun yg datang, manfaatkan..mgkin terlalu general ucapan ini..namun sudah cukup memandangkan blogger lain dah ramai yg bercakap ttg hijrah dan perubahan..saya sekadar mahu bercakap ttg gila..

topic2 yg kami bincangkan dalam kelas, xpernah lari dari perkataan2 gila, schozophrenia, paranoid dan penyakit2 abnormalities yg lain. penyebabnya juga banyak. namun xpernah ada bukti 100% untuk sebuah sebab..kerana, gila itu adalah manusia. yg complicated dan penuh ragam. nasib baik ada cross cultural psychology. ia membincangkan kepelbagaian penyakit psikologi yg berbeza2 mengikut cultural bases.Gila maksudnya abnormal. benda yg tak biasa berlaku. itu gila..

sekitar era ini, TERLALU banyak kegilaan. dalam diam2 saya,saya berfikir. bagaimana mungkin seorang bapa membunuh anak, kawan bunuh kawan, kekasih bunuh kekasih, remaja perempuan dirogol beramai2 dan ada jugak yg rela 'diratah' oleh lima lelaki sekaligus. itu saya xdapat bayangkan..apa ini semua? ini kerja GILA. manusia normal buat mcm tu ke? tidak!

saya tercari2 juga..mana tahu saya jumpa kes studi yg membicarakan bagaimana seorang manusia itu ada keberanian tahap maksima begitu untuk membunuh dan merogol..(kerna membunuh itu, saya kira perbuatan paling berani). saya hanya jumpa kerana seseorang itu stress, depress, salah didikan dan pelbagai lagi sebab yg diilhamkan oleh org2 barat.namun, apa pula punca stress, salah didikan dan sebagainya itu?

NAFSU

membelek2 buku yg saya beli kira2 di matrikulasi dulu. tajuknya RAHSIA MENDAPAT PERTOLONGAN ALLAH. saya kira time ni saya beli ketika hati benar2 sesak dengan cultural shock yg xhabis2 di situ. banyak membantu........

seorang manusia itu boleh jadi lebih baik dri malaikat, atau lebih teruk dari syaitan..hanya satu sebab yg saya kira, pakar psikologi perlu tahu. iaitu NAFSU yg memujuk. dia umpama seseorang yg memakai mahkota kegelapan bersama senyuman paling indah dan bersuara lunak, lemah lembut dan penuh pujukan. dia itu meminta2 untuk REHAT, REHAT, REHAT, dan yg INDAH2 belaka.

org yg punya hasad dengki, tidak lain tidak bukan kerana pujukan nafsunya. yg merayu agar dipenuhi kehendaknya. membuat fitnah dan iri hati. malah menjadi panas baran tanpa sebab hanya kerana nafsu. mereka yg pergi bekerja, lalu mengumpul harta dan disimpan daripada memberi infaq di jalan Allah hanya kerana nafsunya. membujuk rayu agar harta itu disimpan kerna nafsu menyukainya. yg mahu kerehatan dan bertangguh2 dalam buat kebaikan hanya kerana nafsunya merayu agar dipenuhi kehendaknya, agar dia jadi peneman untuk berehat bersama2. semuanya kerna nafsu..

ADAB

sebagai seorang muslim, bukan setakat mengamalkan yg halal dan avoid yg haram. tapi muslim yg baik adalah yg tidak mengikut nafsunya. nafsu itu yg membuatnya GILA. bersangka buruk, biadab, tidak bersopan santun, mengeluh dan meremehkan agama dan mengkhianati janji, itu semua GILA. kerna apa? sbb itu xbiasa. namun, xbiasa itu dari sudut pandangan Allah. jika mengharapkan pandangan org sekarang, mereka akan kata, " ALAH..BIASALAH TU"...biasa kan? maknenye, kebiasaan itu dibolehkan.

menutup aurat, biarlah yg terbaik. bila bercakap, jadilah org yg bercakap yg benar2 baik. bila belajar, jadi juga org yg benar2 berhemah dalam belajar. bukan cukup2 makan. kalau jadi org yg melakukan, buat betul2. moga2 yg terbaik itu, walau tidak wajib, akan dipandang Allah..

semoga tahun yg menghembus derita jahiliyah pergi, lalu sinar mentari hidayah terang disanubari..

p/s: dah setahun lebih semua tu..masa untuk tinggalkan nya..

Isnin, 16 November 2009

Saat Aku Dengan Cinta Mu



Ya Allah..
saat kegelapan menyelubungi,
awan gelap berarak pantas membawa kepulan hitam pekat
dan kilat pun memancar bersama dentuman yang kuat
dalam pada itu, dunia ku jadi gelap, lantaran takut pada siksaanMu yg Maha keras dan dahsyat
saat aku mengigil itu, Kau hadiahkan secebis cahaya dari ufuk
walau sekecil mata cuma, namun ia buat ku sgt bahagia dan tenang

ya Allah, saat aku tersungkur di perdu derita
oleh akar2 besar yg meragut kemanusian ku
lantaran hujan lebat tumpah dari kedua mataku dan dadaku sakit ditikam sembilu,
Kau belai aku, memujuk diribaan kasih Mu
lalu terpana aku dengan cintaMu yg Maha Halus dan Lemah Lembut itu

ya Allah,
saat aku inginkan sesuatu, meminta tak sabar dengan nafsu dunia
lalu terhempas aku di batu harta dan nama yang tak berharga,
Kau bawa aku pada nikmat syurga yang mewah tiak terhingga
lalu ku kais sisa2 infaq dan taqwa di tepi kali duniawi sepi

ya Allah,
namun, bila aku bahagia, dibelai, disentuh dengan cnta Mu, aku jadi alpa
membiar diriku disaluti dosa meratah noda, membaluti hitam jiwa
mazmumah bersarang lebat dlm hati lalu ku terus lupa bahawa aku si pencinta
Tuhan yg Maha Sempurna

ya Allah,
mengapa sekejam ini cintaku padaMu?
membalas susu dengan tuba
tak kenal lagi dosa pahala
lalu terbaring dalam jiwa lara

ya Allah,
aku ingin pulang sekali lagi padaMu
merenungi cinta yg dulu
merasa belaian Mu dalam setiap gerak ku
menangis kerinduan untuk bersamaMu
serta ingin menatap wajah Mu yg Maha Suci dan Mulia itu
terima lah taubat ku..
serta tunjukilah aku jalan redho Mu..amin.. Ya Rabb..

Rabu, 11 November 2009

Renungilah jika....

miszmy06: Jika bersedih, pandanglah ke langit, ingatlah Allah masih ada....jika keresahan, renungilah ke dasar hati, yakinlah Allah mencipta hati...jika berputus asa, lihatlah sungai yang mengalir walau dihalang batuan keras...Jika kecewa lihatlah hakikat alam semesta, percayalah Allah maha berkuasa...jika rasa tersisih, lihatlah purnama di malam sepi, yakinlah Allah tidak akan membiarkan kita sendiri...jika segalanya tidak pasti, serahkan pada yang MAHA MENGETAHUI yang tersirat mahupun tersurat..moga jawapannya kan kau temui...



nurul asraar: Renungi diri itu dalam cermin tafakur Bukankah tuhan itu Maha Sempurna Insafi diri itu dengan bersyukur Tanpa rahmat-Nya kita tiada Siapa kita untuk menderhaka? Sedangkan kita tiada saham untuknya Siapa kita untuk terus kufur? Sedangkan tuhan murah nikmat-Nya Namun masih ada yang leka Seakan mencabar Yang Maha Kuasa Tidakkah kita gerun neraka? Azabnya tak tertanggung oleh kita yang lemah Betapa beruntung orang yang bertaqwa Mari bersama mengenal diri Supaya dapat menginsafi Menjadi hamba yang berperibadi Mudah mudahan selamat di dunia akhirat Buat mereka yang mahu berfikir ~

Salahkah si pendosa itu mendapat lelaki baik??



Bismillahirahmanirahim...
segala puji bg Allah yg Maha Mengetahui serta Maha Penyabar dgn karenah hamba2NYa..

pagi yg indah untuk ditatapi..namun, hati masih gundah..fikiran terus berputar..salahkah dia mendapat suami sebaik aliff (bukan nama sebenar)? bimbang saya dipersalahkan bila menjadi org tengah buat sahabat tercinta. ahh..dia itu baik. yg berbeza adalah masa silamnya..

subuh itu, kami berjemaah. tidak pernah2 dia bangun awl untuk bersolat subuh. jadi, inilah masanya! saya menangkap maksud subuh itu. ada hati yg sedang lembut untuk didekati. mgkn baru mengenali saat itu, saya banyak bertanya perasaannya dipagi itu.

sungguh! dia asyik menitiskan air mata. kesal, sedih, bercambur dgn gembira yg saya kira tidak lah sebanyak sedih itu. "saya putus tunang kak. saya xleh lupakan dia..dah banyak kami buat perkara bersama"..dia membisik perlahan. namun, sayup2 saya masih dapat menangkap luahannya.

lama2 selepas itu, kami jadi semakin rapat. mgkin kerana sikapnya yg peramah, buat kami jadi mudah mesra. banyak cerita nya saya tahu. cerita dosa dan pahala. dosa? itu dulu! sekarang dia wanita yg baru. dia mahu, terlalu untuk jadi seorang muslimah..yg dipandang mulia oleh manusia. dia mahu dibimbing dan mahu disayangi kerana Allah..

ada seorang jejaka sedang mengintai baitul muslim. dia meminta saya dan seorang lagi sahabat untuk jadi org tengah. ada beberapa orang yg saya kira2 boleh jadi calonnya. tapi entah mengapa akhirnya, kerana tiada yg bersedia, hati saya terdetik untuk beri wanita ini. sungguh! untuk sebuah keinginan aliff si daie hebat itu, wanita ini tiada apa2. dia ibarat wanita yg kosong. namun dia pernah mengikuti tarbiyah. pernah memakai tudung labuh wlu dia bukan sekolah agama. dia pernah semua itu. cuma hanya kerana kesedihan yg terlalu, dia pulang kejalan lama. tapi sekarang, dia mahu berubah. dan sudah berubah. salahkah untuk nya dapat lelaki sebaik aliff??

hati masih tertanya. moga2 segalanya yg terbaik. saya serahkan saja pada Allah..kerna yg mengizinkan semua perkara terjadi, adalah Allah....

Jumaat, 6 November 2009

Ingat! Berusaha...Allah pasti tolong..



Bismillahirahmanirahiim...
segala puji bg Allah yg memberi ketenangan buat hati2 yg dlm kegelisahan. segala puji bg Nya yg telah memberi kekuatan, kesabaran serta ketabahan buat hmba2Nya dlm melaksanakan urusan agama Nya. segala puji bg Allah yg telah memberi nikmat hidup yg berwarna warni, dan sekali sekala, melemparkan kesakitan dan derita agar manusia xpernah lupa pada tujuan hidupnya. segala puji bg Tuhan sekalian alam yg Maha Agung, Maha mendengar lagi Maha Mengetahui..moga cinta dan rahmatNya sentiasa mekar dikalangan kita..amin..

exam, exam, exam..selamat menghadapi peperiksaan buat akhwat, ikhwah dan semua teman serta mereka yg berada dlm peperiksaan..

tidak lupa pada kak Aisyah Mazlan..selamat hari lahir, moga ada kekuatan untuk mu untuk menghadapi tesis yg hampir siap disamping mendidik kami, anak2 usrah mu..moga usahamu diberkati.

dalam ruang yg masih bersisa, diri ini masih bertatih, mengubati luka lama yg pernah berdarah. kala itu, dakwah dihadapan mata seakan sirna..hubungan baru terjalin, harapnya mendapat redhoNya. alhamdulilah, Dia masih mengasihi hambaNya yg pernah meninggalkanNya..

harapnya, hari esok, cahaya itu masih bersinar, seperti hari ini, masuk kerelung hati, lalu kesejukan membias ketenangan. buat sahabat ku asma', wasiilah dan yg lain, kuharap, kalian tega dengan ujian dari Dia. tanda, tarbiyahNya yg sebenarnya manis bila di renungin dari mataNya..

hidup bukan dua, tapi satu. namun, adakalanya mengejar hati manusia, kita terlupa. namun, lekaslah berusaha kerana Allah kan mengira usaha mu, bukan natijahnya.

teringat pesanan seorang teman yg tidak sekepala namun, karibnya luar biasa.

"ingat! berusaha! Allah pasti Tolong.."

seringkas itukah pesanan dari seorang dia? namun, ringkasan itu lekas masuk dalam jiwa, meresap dalam sanubari. terima kasih atas segalanya. moga ringkasan itu jadi sebati dlm diri..amin..

kepahitan itu, adalah anugerah..kerna dunia mmg tidak pernah behagia melainkan melihat Islam tertegak dgn keadilan..moga kita, saksikannya, seperti kita saksikan perjuangan Pesuruh Allah yg mulia..

p/s: doa, tahajjud, tilawah, zikir..usaha, tawakal..moga berjaya..

Sabtu, 24 Oktober 2009

Empayar Minda Melayu di Alaf Baru



Assalamualaikum..rasanya sudah terlalu lama tidak berpeleseran dengan blog ni. banyak kerja kah? mungkin..banyak faktor lain yg membuatkan diri ini sentiasa berserah padaNya dlm setiap urusan. moga2 selalu begitu. sebulan atau dua bulan yg lalu, ayah saya minta untuk dibelikan buku ini . : EMPAYAR MINDA MELAYU DI ALAF BARU. walaupun pada mulanya rasa mcm kemelayuan sgt untuk membelinya, tapi ayah punya pasal, beli lah jugak. tidak dinafikan, nmpaknya buku ini sgt menarik untuk dibaca. ianya berkaitan dengan kajian2 berdasarkan neuro+psikologi+teknologi+engineering, dan segala ilmu lagi yg fokus nya adalah minda. yang menariknya adalah, ia juga mengupas isu minda itu dengan mengaitkan Islam. itu yg telah memberansangkan saya untuk membaca. tapi belum habis pn..insyaallah nnti. buku ni penuh dengan ilustrasi berwarna warni, jadi tidak lah bosan untuk membacanya. kertasnya pula keras dan sgt berkualiti. kamu cubalah. jika untuk memahami bagaimana barat cuba untuk memanipulasi minda org Islam terutamanya MELAYU..maklumlah. jika sebut melayu, pasti ada saja negatif. dimana silap kita? melayu islam yg susah benar untuk maju..jom kita baca (^_^)

Publisher: Hijjaz Record
Penulis: Prof Dato Zubir Yahya
harga : RM29.90
ms : 198 mukasurat

Selasa, 29 September 2009

Sahabat Sejat: Simfoni Kasih buat kalian..



buatmu teman..maafkan segala salah silapku..sungguh aku xpernah untuk melukaimu. walau siapapun dirimu, aku tetap mengenangmu.moga masih ada waktu untuk bertemu. andai kisah silam itu mampu ku ulangi, pastilah seribu satu cinta akan aku titipkan untukmu.
pastiku biar ia menjadi manis semanis madu sehingga tidak akan terluput lagi kenangan kita bersama.
buatmu teman ku, moga dirimu selalu tenang, diberkati ilahi dan mendapat redhoNya
andai kisah ku tidak sepahit ini, tentu saja kita kan jadi teman sejati lagi hingga tiada bandingan didunia ini.
maafkan atas kelemahan ku, sikapku dan segala2 nya tentangku.
walaupun tidak pernah mengucapkan terima kasih padamu, namun kenangan bersama sentiasa membuatkan aku tersenyum.
tatkala kita cuba memahami sikap dan personaliti masing.
tangis dan rajuk, senyum dan tawa sudah sebati dlm diri kita.
dari mula ku melangkah didunia university hingga dakwah kita, hingga kini hampir tamat sudah perjalanan kita sebagai seorang pelajar.
kuharap masih ada waktu untuk ku beritahu..
bahawa aku sangat cintakan kalian..
moga syurga buat kalian dalam memahami ku sebagai insan yg baru bertatih untuk hidup didunia yg pernah aku takuti. terima kasih atas cerita2 suka dan duka kalian. terima kasih atas perkongsian hati2 kalian dengan ku.
terima kasih atas marah kalian bila ku sedikit degil dan nakal.
terima kasih atas prihatin kalian bila aku sakit.
terima kasih atas nasihat2 yg membina motivasiku untuk bangkit kembali.
percayalah, disudut hati ini, aku menyintai kalian.
cuma aku tidak pandai meluahkan nya pada kalian.
moga Allah menyiramkan rahmat dan CintaNya buat kita.
moga persahabatan dan cinta ini adalah kerna Nya yg Maha Sempurna...

simfoni kasih buat : Om, Kakak, Yong, Nisa, Ida, Kak Kathy dan Dayah.

buatmu juga akhawat tercinta..terutama Kak Saiba dan Kak Wardah sayang..

moga bahagia mengiri kalian..

SEHATI SEJIWA, DULU, KINI DAN SELAMANYA

Kubiarkan kalam berbicara*Menghurai maksudnya di jiwa *Agar mudah ku mengerti *Segala yang terjadi *Sudah suratan Ilahi *Ku biarkan pena menulis *Meluahkan hasrat di hati *Moga terubat segala *Keresahan di jiwa *Tak pernah ku ingini *Aku telah pun sedaya *Tak melukai hatimu *Mungkin sudah suratan hidupku *Kasih yang lama terjalin *Berderai bagaikan kaca *Oh teman, maafkanlah diriku

C/O : *Oh Tuhan

Tunjukkan ku jalan *Untuk menempuhi dugaan ini *Teman, maafkan jika ku melukaimu

*Moga ikatan ukhwah yang dibina *Ke akhirnya *Aku tidak kan berdaya *Menahan hibanya rasa *Kau pergi meninggalkan diriku *Redhalah apa terjadi *Usahlah kau kesali *Mungkin ada rahmat yang tersembunyi
 
UNIC: Sahabat Sejati

Isnin, 31 Ogos 2009

Harini Aku Bertemu Cinta


harini kubertemu dengan cinta
rindu benar aku padanya..rasa tidak puas lagi walaupun berkali kumenangis
aku kagum dengan kesabaranNya dengan hambaNya
dengan sifatNya yg sempurna
dengan sifat pengasih dan penyayangNya
serta keunikan ciptaanNya

harini aku temui jua cinta
yg ada pada si dia yg akan menjadi putera hidupku
cinta ini moga nya bercambah lagi dengan rahmat dan cntaNya
moga semakin padat hati kami dengan taqwa
semakin cerah jiwa kami dengan iman membunga
indah ditaman syurgawi

harini kutemui lagi cinta
seorg pemuda yg sudah bertemu dgn bidadarinya
penyejuk hati relung jiwanya
sudah berakhir penantian itu
lantaran sang bidadari masih segan silu
hanya menunggu suntingan putera dari kamar bonda

hari ni kutemui cnta, Ansar dan Muhajirin
ukhwah mereka umpama kuku dan isi
seperti tentera yg kejatuhan botol airnya
disempadan peperangan dgn Rom yg berkuasa
lalu semua nya mencedok2 sungai mencari botol air sang sahabatnya
berfikir Rom untuk kabur, bagaimana pula andai seorg dri muslim yg terbunuh?
tentu habis kita!

harini kutemui cinta
cinta pada agama yg mulia
setiap detik dan usaha
adalah untuk nya,
ramai lagi mereka yg sedang mnghlur tangan
minta di beri tarbiyah
lalu kuteringat
kisah nabi ibrahim bersama ismail anakanda tercinta
"Ya Tuhan Kami, utuslah untuk mereka sorg rasul dri kalangan mereka yg akan membacakan kpd mereka ayat2 Engkau, dan mengajarkan kpd mrk alkitab dan alhikmah serta menyucikan mrk susungguhnya engkaulah yg Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana (2:129)

lalu doa nya baginda terjawab
bersama debunga2 dakwah rasulullah
hingga termateri sebuah janji
untuk membela agama
"Dialah yg mengutus kpd kaum yg buta huruf seorg rasul diantara mrk
yg membacakan ayat2 Nya kpd mereka
menyucikan mrk
dan mengajarkan kpd meraka Kitab dan al Hikmah
sesungguhnya mrk sebelumnya benar2 dlm kesesatan yg nyata" (aljumu'ah :2)

dan dgn doa ini, lahirlah para sahabat yg dari sekolah tarbiyah rasulullah
mendebunga lagi cinta hakiki
dlm diri insan kerdil
moga cinta2 ini
terus mekar bersama iman dan taqwa..
seperti segarnya mentari pagi membias warna pelangi di embunan sepi...

Ahad, 30 Ogos 2009

Sebuah Komentar untuk "Wanita Berkalung Sorban"





Assalamualaikum..
sebelum puasa haritu, saya telah menonton filem ini. sememangnya tidak kurg hebatnya bagaimana wanita ini memperjuangkan kebebasan sebagai seorang wanita dimata seorang Muslim. pelbagai komentar yg diberikan oleh sahabat2 saya yg melihatnya. kbanyakan daripada mereka, menyatakan negatif. pada saya, filem ini memang menunjukkan banyak perkara negatif ttg Islam yg tidak dijelaskan dengan baik di hujung cerita. namun masih ada sudut positif yg terselit di dalamnya.

Pendapat saya, mgkn permulaan kisah itu menyatakan betapa buruknya Islam pada wanita. namun, adegan selepas itu banyak membuka mata bahawa Islam itu tidak jumud. tapi sebenarnya sgt menghargai wanita, apabila Anisah berkahwin pula dengan seorang lelaki yg soleh. dalam babak seterusnya, filem menunjukkan bagaimana peranan seorang lelaki dalam rumah tangga yg dikehendaki dalam Islam. bukan mendesak atau menganggap wanita itu seorang hamba yg boleh disuruh2 sesuka hati.


namun, filem ini masih banyak kekurangan. mgkin pada mereka yg tidak berapa tahu Islam, akan merungut dan jelek melihat babak bagaimana Anisah diperkosa oleh suami sendiri dan terpaksa menahan rasa apabila tempat dia belajar melarang mereka untuk membaca buku2 selain daripada yg diajar. sedih juga melihat bagaimana wanita disitu seolah2 tiada kebebasan, hanya menjadi hamba dibawah kekuasaan lelaki. dan banyak lagi dialog2 yg mungkin mengelirukan mereka yg masih baru2 hendak berjinak dengan Islam. ape2 pun, harapnya penonton dapat membezakan yg mana baik dan buruk agar Islam tidak menjadi fitnah. dibawah ni ade komentar seorang sahabat..sila baca..

DARI CIK ST

Filem ini nak menunjukkan ketidak adilan Islam Jumud mengekang wanita..
Anisah yang jadi mangsa memberontak tapi malangnya dia bangkit atas dasar emosi utk kebebasan..

> Anisah berjuang kerna emosi kerana jika tidak ada larangan untuk dia meunggang kuda dan keluar dari pasenten, tentu saja dia tidak akan terfikir untuk berjuang begitu.

Diakhir filem ini tidak menjelaskan yang Islam yang mereka amalkan salah dan perlu dibetulkan dgn ajaran yang sebenar..
Yang diseru adalah kebebasan yang merupakan asas sekularisme dan demokrasi.
Mereka tak menyeru hak wanita yang telah disediakan oleh Islam.
Seolah2 filem ini nak kata Islam itu perlu di liberate.. Perlu dibebaskan..
Yang mana sepatutnya yg mereka seru adalah agar Islam jumud dibetulkan dgn Islam yang sebenar. Iaitu tajdid.

Kesimpulannya, Dari awal hingga Akhir, filem ini banyak mendatangkan fitnah dan salah faham terhadap Islam.. Walaupun tak dinafikan ada aspek positif yg boleh diambil..

Ada beberapa aspek yg ana perasan mungkin mendatangkan fitnah..

Fitnah yg pertama.

Hukum rejam yang dilaksanakan hanya dibuktikan dengan tudung yang terbuka.
Sebenarnya hukuman hudud hanya blh dilaksanakan oleh negara. Hudud tidak boleh dilaksanakan oleh ketua pesantren, ketua kampung atau siapa jua. Lagi satu dr segi pembuktian, rejam hanya boleh disabit jika ada 2 org saksi melihat "keris masuk dlm sarung".. Ataupun pengakuan. Walaupun ditangkap dlm keadaan berbogel pun tapi tak nampak "keris masuk sarung", tak boleh nk sabitkan hukuman. Ini mengelakkan penganiayaan.
Tapi filem ini menakut2kan orang dengan hukuman Islam. Ianya boleh datangkan fitnah.

Fitnah yang kedua.

Ikhtilat yang tidak terjaga.. Dating seolah2 halal dlm filem ini. Masa anisah kecil2 siap bertepuk tampar lagi dgn Lek (kawan baik Anisah ketika kecil dan akhirnya menjadi suaminya yg kedua).. Padahal umur mcm tu dah baligh dh... Filem ini juga ada nyatakan perempuan haram bermusafir tanpa mahram.. Memang betul pun perempuan haram bermusafir lebih drpd sehari tanpa mahram. Tapi tanpa menjelaskan dengan betul, filem ini seolah2 mengatakan hukum ini tidak adil dan menindas kebebasan wanita.. jdi ianya fitnah yg besar.


Fitnah ketiga..

Scene ustaz tgh bercerita jika isteri menunda2 waktu utk melayan suaminya, laknatullah akan menimpanya.. Then Anisah bertanya kepada ustaz..

"Jika isteri meminta utk ditemani dan suaminya menunda2, apa hukuman bagi suami?"...

"Jika suami menceraikan isterinya walaupun isteri berusaha keras mempertahankan rumahtangga, apa hukuman bt suami?"


Ustaz tu tak dpt jawab.. Then kata tak ada dalil.. dan memerli isteri yg gatal je yg minta berjimak dgn suaminya...

Perkara in tidak dijelaskan dan dibiarkan tergantung.. Jadi apa pandangan org biasa bila tgk? Fitnah lagi kan? Scene ini menunjukkan seolah2 Islam itu menindas wanita..
Patutnya ada scene tambahan yg menjelaskan jika wanita tak dpt nafkah batin, dia boleh kemukakan di mahkamah agar dia boleh menerima haknya.. Dan utk isu peceraian, sememangnya hak suami utk menceraikan isteri walau tanpa sebab. Suami takkan dihukum. Walaubagaimanapun dalam waktu eddah, suami masih boleh merujuk kpd isterinya.. Jadi rumahtangga masih boleh diselamatkan lagi.. Dan isteri yang minta fasakh pun, dia takkan dihukum. Anisah tak sepatutnya mempersoalkan benda ni pun.. Tapi bila dia persoalkan, jadi mcm benda ni buruk dan perlu diliberate. Diubah...

Fitnah keempat..

Suami pertama anisah ada affairs dgn perempuan lain smpai megandung. Tapi solution yg diberi oleh kiai tu adalah kawin dgn perempuan tu. Ini bukan solution Islam.. Tapi tidak dijelaskan.. Jadi mungkin org biasa akan fikir itulah solutionnya...
Dan filem ini juga menakut2kan dgn scene isteri yang teraniaya bila dipoligami.. Dan isteri itu tak boleh nk buat apa2... menunjukkan betapa buruknya poligami.
Dalam Islam, wanita yang dilayan tak adil oleh suami yg berpoligami, boleh report di mahkamah.. Dan harta suami dirampas dan dia diisytihar muflis.. Hartanya diberi kepada isteri yg teraniaya.. Jadi mmg berat tanggungjawap berpoligami ini. Jika hukuman ini dilaksanakan, suami pasti akan fikir 800 kali sebelum berpoligami. Dan hak isteri pasti terjaga..
Tapi benda ini tak didedahkan.. ang didedahkan hanya yg mengundang fitnah bahawa Islam agama yg tak adil..


Fitnah kelima

Anisah masa kecik2 tak boleh jadi ketua kelas dgn alasan Dalam Islam perempuan tak boleh jadi pemimpin. Satu lagi fitnah kepada Islam. Padahal Islam hanya mengharamkan perempuan jadi pemimpin negara.. itupun yang berkaitan dengan pentadbiran negara.. Selain dr itu, perempuan blh jd pemimpin.. tak kisahlah samaada ketua kelas, dan lain2..


Ucapan terakhir anisah, "Allah juga memberikan manusia kebebasan.."
Ayat ni sekali dengar mcm tiada apa yang salahnya... Betul tak?
Tapi sedar atau tak ayat ni boleh mengundang kepada fitnah yang besar juga..
Fitnah yang membahayakan umat Islam..

Antara propaganda barat utk melemahkan umat Islam dan agar umat Islam berkiblatkan dan mengikut telunjuk mereka, adalah idea kebebasan..
Mereka mahu umat Islam mengakui Islam juga sama seperti mereka (sekular) iaitu memperjuangkan kebebasan..
Agar dengan perlahan2 idea dan budaya barat dapat masuk kedalam budaya orang Islam..
Kewujudan Islam liberal dan Sister in Islam membuktikan strategi mereka berjaya..

Kebebasan yang mereka perjuangkan sebenarnya hanyalah ilusi..
Sekularisma dan Demokrasi yang diperjuangkan juga sebenarnya tidak bebas.
Secara lumrah dunia pun, kebebasan tak wujud..
Sebab jika ada sekelompok orang yang bebas, pasti akan ada sekelompok orang yang ditindas.
Contohnya, adalah kebebasan mat rempit nak merempit.. Mereka rasa mereka bebas merempit.. Tapi tindakan mereka akan mengakibatkan pemandu2 lain tak bebas kerana nyawa mereka terancam dijalanraya..

Sebenarnya yang patut diperjuangkan adalah hak..
Hak yang diataur dengan sistem kehidupan dan undang2 yang adil..
Siapa lagi yang paling layak untuk menetapkan sistem kehidupan yang adil untuk manusia sejagat selain pencipta manusia itu sendiri iaitu Allah swt.
Hanya Allah yang tahu akan hak lelaki, hak perempuan, hak seorang anak, hak ibubapa, hak jiran tetangga, hak sebuah negara, dan lain2...
Jika hak2 ini diatur dengan apa yang ditentukan oleh Allah, Takkan ada penindasan.. Takkan ada org yang rasa mereka tak bebas dan perlu kebebasan.. Hidup manusia akan aman kerana hak2 mereka terpenuhi..

Disebabkan itu yang perlu diperjuangkan adalah untuk mengembalikan Islam agar hak-hak yang sepatutnya dikembalikan.. Bukan kebebasan yang diperjuangkan..


Ehm.. tu pandangan ana dr ilmu yang tak seberapa..
ana faham mmg ada kebaikan yang boleh diekstract dr filem ini..
Terutamanya bagaimana Lek melayan anisah dlm hubungan suami isteri..
Tapi daripada kebaikan yang ditunjukkan, keburukan yang boleh bawa fitnah juga banyak..
Dan yang paling parah ketidakadilan Islam yang ditunjukkan diakhiri dgn penyelesaian kebebasan..
Bukan diselesaikan dgn penjelasan Islam yang sebenar..

Ahad, 23 Ogos 2009

AL-FATEH SUMBER KEMBARA JIWA KAUM MUDA


assalamualaikum dan salam ramadhan buat semua. dlm meniti ramadhan ini, moga kita terus bercita2 untuk jadi yg terbaik, hamba terbaik, pelajar terbaik, sahabat dan jiran terbaik, dan pelbagai lagi role yg terbaik. dlm kesibukan study dan tarbiyah, sy terbaca ttg program yg mengetengahkan Al-FAteh sbg role model bg kaum muda di UIAM PJ baru2 ini.

kupasan yg sgt menarik dan pelancaran program yg sgt berjaya. andai ramadhan ini kita bercita2 untuk jadi individu terbaik, bagaimana pula jika selepas ini kita bercita2 untuk jadi pemimpin terbaik. seperti dua UMAR yg mencalit kemegahan sejarah kepimpinan Islam. harusnya begitu. menjadikan para sahabat dan org soleh dlm segenap ruang kehidupan kita sbg role modal.

so lepas ni sy bercita2 mahu mempunyai ciri2 wanita yg solehah sperti KHADIJAH, isteri Rasullullah yg penyayang dan memberi semangat. seperti NUSAIBAH yg xgentar dlm berjuang, seperti ASMA', anak yg solehah dan sebagainya. insyaallah (^_^)

kamu apa pula?

serba sedikit ttg AL-FATEH..

seorang raja yg soleh dan tegas. sejarah membuktikan pemerintahan baginda adalah kreatif, energetik dan sgt Isalamik. baginda telah memimpin tentera nya dlm " MISSION IMPOSSIBLE" apabila KONSTANTINOPEL yg sudah lebih 800 TAHUN cuba untuk diambil dari org KRISTIAN. tentera baginda dan baginda sendiri telah di 'claim' sbg pemimpin dan tentera yg terbaik dlm sebuah hadith Rasulullah SAW.

moga semangat kita kaum muda terus membara selepas mengupas peribadi baginda buat memimpin dunia...
syukran ustaz rijal82 for this article..

SILA CLICK DI TAJUK..

Gelombang "F.A.T.E.H Values" Melanda UIAPJ

40 tahun Al-AQSA


Assalamualaikum wmt wbt.
Salam Ramadhan,
from akh Ajil (myThullabi)
"Sebagai rakyat Malaysia kita sentiasa mengingati tarikh 31 Ogos
Sebagai Muslim kita hendaklah sentiasa mengingati tarikh 21 Ogos..."
21 Ogos - Hari Palestin Sedunia
digalakkan memakai baju/tshirt palestin atau baju hitam, muffler palestin (scarf corak serban), button badge, dan menampal sticker kereta pada hari tersebut.

1. Cuba kita bayangkan sekiranya Masjid Negara atau Masjid Jamek secara tiba-tiba diserang dan dibakar! Adakah kita akan hanya melihat dan berpeluk tubuh? Tidak! Sudah tentu kita akan mempertahankannya dengan darah dan nyawa kita.

2.. Ramai yang lupa bahawa genap 40 tahun yang lalu (21 Ogos 1969) Masjidil Aqsa telah dibakar oleh pelampau yahudi bernama Micheal Denise Rohan

3. Aksi biadab tersebut telah memusnahkan lebih sepertiga daripada keseluruhan kawasan masjid iaitu kira-kira 1500 meter persegi daripada 4400 meter persegi. Antara warisan berharga yang musnah ialah Mimbar Solahuddin al-Ayyubi yang dibina sempena kemenangan Salahuddin al-Ayyubi dalam peperangan salib di Palestin ketika pemerintahan Sultan Nuruddin al-Zinki, Mihrab Zakaria, Masjid Umar al-Khattab dan sebahagian besar daripada serambi masjid. Malah bahagian atap masjid juga roboh menyembah bumi dan begitu juga dua tiang utama serta lengkungan yang menanggung kubah masjid. Tingkap-tingkap yang indah berwarna-warni serta hiasan ayat-ayat al-Quran turut musnah dalam kebakaran tersebut.

4. Michael Rohan telah ditangkap tetapi telah dibebaskan tanpa sebarang hukuman. Malahan beliau dengan rasa bongkaknya telah berkata bahawa apa yang dilakukannya adalah satu tanggungjawab agama sebagaimana yang termaktub di dalam ajaran kitab Talmud. Beliau turut menyatakan bahawa beliau telah berjaya di dalam melaksanakan misinya yang didakwa sebagai perintah dari tuhan. Mahkamah Israel memutuskan bahawa Michael Rohan yang merupakan seorang doktor perubatan sebagai seorang yang tidak siuman dan hanya dikenakan tindakan dihantar pulang ke negara asalnya.

5. Michael Rohan sebenarnya tidaklah bersedirian di dalam melakukan jenayah keji ini. Beliau mendapat sokongan padu dari rejim Zionis Israel yang mahu melihat Masjid Al-Aqsa lenyap dari muka bumi bagi meneruskan projek mereka untuk membina kuil Yahudi yang dikenali sebagai ‘Solomon Temple’ atau Haikal Sulaiman di dataran Baitul Maqdis tersebut.

6. Menurut ramai saksi, pasukan tentera Israel pada hari itu dengan sengaja telah menutup saluran paip air menuju ke Masjid Al-Aqsa agar agenda pembakaran yang dirancang dapat terus membakar keseluruhan bangunan masjid. Bahkan tentera Israel juga telah menghalang pasukan bomba dan warga Arab daripada memasuki kawasan masjid pada hari tersebut.

7. Pembakaran Al-Aqsa telah menundang aksi protes dari seluruh dunia Islam bermula dari negara Maghribi di barat sehinggalah ke Indonesia di timur. Para pemimpin negara-negara Islam telah bergabung dan bersetuju untuk menubuhkan Organisation of Islamic Conference - OIC ekoran dari kejadian pembakaran Masjid Al-Aqsa tersebut. Mereka telah mengadakan pertemuan tergempar di Rabat, ibu negara Maghribi serta telah menghasilkan beberapa resolusi bagi mencegah apa jua usaha penodaan Masjid Al-Aqsa. Namun sedihnya keputusan-keputusan itu semuanya hanya tinggal sebagai resolusi yang tidak berjaya dilaksanakan..

8. Pejuang palestin menamakan 21 Ogos setiap tahun sebagai hari Palestin Sedunia

9. Pada 27 Januari 1982, sekelompok Yahudi radikal berjaya masuk ke Masjid Al-Aqsa untuk membakarnya sekali lagi namun usaha mereka berjaya dipatahkan.

10. 14 Januari 1989, beberapa orang anggota (parlimen) Knesset Israel telah masuk ke Masjid Al-Aqsa dengan kawalan ketat pasukan rejim Zionis Israel dan di dalam Masjid Al-Aqsa mereka telah membaca kitab-kitab suci agama Yahudi mereka.

11. pada September 2000, mantan PM Israel Ariel Sharon, dengan kawalan ketenteraan yang sangat ketat dari pasukan militari rejim Zionis Israel telah melakukan kunjungan ke Masjid Al-Aqsa dan telah masuk ke dalam masjid itu. Beliau telah mengatakan bahawa lawatan tersebut adalah hak bagi rakyat Israel untuk melawat sebahagian dari tanah negara mereka. Kunjungan tokoh pengganas ini telah menyebabkan tercetusnya Intifada Al-Aqsa (kebangkitan rakyat Palestin).

USAHA KITA

Sebenarnya banyak perkara yang praktikal yang boleh kita sumbangkan bagi menyelamatkan Masjid Al-Aqsa dari ancaman kemusnahan. Di antaranya ialah:

1. Bermula dengan diri kita, kenali sejarah Palestin dan kepentingan Masjid Al-Aqsa dalam aqidah umat Islam.

2. Didiklah keluarga dan masyarakat tentang keutamaan mengambil berat urusan umat Islam termasuk dengan apa yang berlaku di Palestin.

3. Tanam dan sebarkan kesedaran tentang status sebenar Masjid Al-Aqsa kepada masyarakat dengan apa jua cara.

4. Anjurkan program yang berkaitan dengan Masjid Al-Aqsa pada sambutan peristiwa Isra’ dan Mi’raj ataupun pada Hari Al-Aqsa Sedunia pada 21 Ogos nanti di masjid-masjid, sekolah-sekolah, kampus universiti dan di premis-premis yang lain.

5. Memberikan sumbangan kewangan kepada badan-badan yang memperjuangkan masa depan Masjid Al-Aqsa.

6. Memahamkan isu ini kepada pelbagai lapisan masyarakat di negara kita dan mengajak mereka untuk turut serta dalam agenda memperjuangkan kesucian Al-Aqsa.

7. Menyokong seruan pemboikotan ekonomi ke atas barangan musuh (Zionis) dan juga pendokong mereka.

8. Melibatkan golongan bukan Islam dalam isu ini di atas asas persefahaman bersama dan menyerlahkan dimensi kemanusiaan. Persefahaman ini adalah bertitik tolak daripada kefahaman yang benar, adil dan berdasarkan kemanusiaan.

9. Melonjakkan isu ini ke persada nasional dan antarabangsa kerana perjuangan pembebasan Al-Aqsa adalah isu yang menyatukan cita-cita dan hasrat umat Islam sejagat.

10. Berdoa kepada Allah swt agar Masjid Al-Aqsa diselamatkan dari musuh-musuh umat Islam dan kemuliaannya sentiasa terpeilhara.

11. sebarkan maklumat ini..

saluran rasmi untuk derma palestin (dijamin sampai Palestin)
http://fast2fund. blogspot. com/ (derma Ramadhan Palestin)
rujukan:

Khamis, 6 Ogos 2009

MAAF..PERASAAN KU ADA PADA DIA...


Assalamualaikum wbt.

"my dearest sister, in my heart, i wish to be with you forever, to witness your growth, to share all your smile and to feel all your tears. But Allah Knows better, that it can spoil and hold us from sharing similar feeling and contact with many more. So, I redha for it is good for us and the Ummah..Assalamualaikum."
Dah lama kami inginkan pertemuan. ziarah Qudama' hari tu, telah membuka ruang silaturrahim buat kami hingga ada yg menitiskan air mata. kenapa? ketika inilah kami berkongsi segala suka dan duka. senyuman dari bibir tidak pernah lekang lantaran menyambut tangan2 baru dan wajah2 yg belum kami kenali. dalam hati kami.." datanglah pada kami. kita kan sama2 beramal dan mengurus ummah. serta beramal untuk menegakkan Islam dimuka bumi ini dengan aman"

ziarah? setakat ziarah je dik? tak lah. kami berkongsi segalanya dan bersama merancang masa depan Islam kak..

Kebersamaan

pilih lah untuk bersama daripada bersendiri. susah dan senang lebih bermakna dengan adanya ukhwah. "jom awak..kita pergi program ilmu malam esok...mahu?"
"hm....saya xmahu lah. ada kerja. lagipun, malas."
Tersenyum.." xpe awak. nanti kita pergi sama2 ye"

" jom awak. harini saya belanja. kita pergi ifthar. mesti ramai orang yang awak jumpa. lagipun awak puasa kan. rindu la nak makan ngn awak" entah keberapa ratus kali saya mengajak. macam2 cara. tapi muka manis masih saya tunjuk. tentu ada peluang untuk sahabat yang saya sgt cinta ini. masih saya mengambil berat. tentang perasaannya, studynya, masalahnya malah kadang2 meraikan dia dengan menonton bersama2.

" hm..tapi...hm..ok lah"

gembira saya bukan kepalang. walaupun bertemu rakan2 yang lain, dia, tidak pernah saya lupa. agar dia tidak rasa terasing. dengan ramai yang tidak dikenalinya. dari jauh, saya perkenalkan dirinya pada sahabat2 yang lain. mereka smbut dengan ramah. dari tadi, dia tersenyum..

"sungguh aku bersyukur, dia sudah semakin mahu jalan ini"

"saya pun tak kenal sgt mereka ni. tapi buat poyo je. hehe" sengaja tidak mahu sekali lagi dia terasing bila saya menegur yang lain.

saya mulakan tarbiyah juga dengan ukhwah. kalau x, xmampu mahu pergi program yang mcm2 ni. tpi alhmdulilah. rindunya tentang ukhwah, sanggup juga kaki melangkah. penat, jauh. tapi bila menatap wajah2 mereka, hilang semua lelah. itulah rahmatnya ukhwah.

" jika melayan orang lain, layanlah dengan penuh kasih sayang. berilah salam dan seyumlah. itulah Islam. biar dia rasa, dia bersama kita. tidak rendah dan tidak tinggi dari kita"

"kalau dia tidak mahu sekarang, bukan dia tidak mahu nanti. sabar sahaja lah. kejap lagi, tentu dia mahu..niat..doa"

Tidak Judgmental

judgmental? ye...berburuk sangka..jangan begitu jika mahu seorang daie..

manusia itu logam. keras, tahan lasak dan baik. tapi mudah juga dilentur. ikut saja acuannya. tapi biarlah acuannya itu Islam.

maksudnya? Manusia itu boleh diubah. namun hidayahnya tetap pada Allah.

teruskan usahamu. teruskan lagi. jangan cepat putus asa. kata ikut cara Rasulullah. rasulullah tidak pernah berfikir yang bukan2 tentang orang yang diajaknya. tapi masih bersangka baik. tetap hemah dan santunnya. boleh jadi mcm Rasulullah? boleh..doa lah..

Perasaan ini Milik Dia

ada hujan semalam. pelik..kenapa bila hujan je ada perasaan yang sgt asyik? bila hujan saja ada memori yg bermain di minda.

bila petir, rasa takut. gelap, hujan lebat, suram..

bila nampak bulan, walaupun sedih, entah mengapa rasanya tenang pula dengan kecantikan cahayanya..

malam dan siang..perasaanya lain. mengapa?

kerana perasaan itu milik ALLAH. Dia yang beri perasaan itu. cinta, sayang, rindu, benci dan semuanya. jadi? jadi..andai sedih menerpamu, sengsara menyelubungimu dan derita ada disekelilingmu, serahkan perasaan itu pada Allah. Doa, tawakal dan redho. jadikan perasaan itu satu pertalian untuk kita sentiasa mengingati Allah. kerana Dia, kita merasa.

takut exam? rasa susah buat assignment? itu juga perasaan...mintalah padaNya. pandanglah rahmat dan kasih sayangNya. susah itu moga Dia kan jadikan indah. takut itu, biar Dia jadikan rasa dilindungi. Sedih itu biar Dia beri rasa dibelai diribaanNya. ya..itu lah Dia. Tuhan yg Maha Mnedengar lagi Maha Mnegetahui..

jadikan kami orang2 yang sabar. yang besar dimata Mu dan manusia disekeliling kami. namun kecil dimata kami. bantulah kami untuk mentaati Mu serta meninggalkan segala dosa besar dan kecil agar kami jadi hambaMu yang bertaqwa. sampaikanlah kami kepada kebaikan. dan jauhkanlah kami dari keburukan. ampunilah kami...amin..

Khamis, 28 Mei 2009

ELAIKA (MUHAMMAD UBAID)


إلـيــك إلـــه الـخـلـق أرفــــع رغـبـتــي
kupersembahkan kepadaMu harapanku wahai Tuhan

وإن كـنـتُ يــا ذا الـمــن والـجــود مـجـرمـا
sekalipun aku seorang yang berdosa wahai Zat yang Maha pemberi dan pemurah

ولـمــا قـســا قـلـبـي وضـاقــت مـذاهـبــي
tatkala sesak dadaku dan sempit perjalanan hidupku

جـعـلـت الـرجــا مـنــي لـعـفـوك سـلـمــا
kujadikan rayuanku sebagai jalan mengharap keampunanMu

فـمـا زلــتَ ذا عـفـو عــن الـذنـب لــم تـزل

hanya Engkau sahaja yang memiliki keampunan untuk dosa yang tidak akan terhapus ini.

تــجــود و تـعــفــو مــنـــة وتـكــرمــا
bila Engkau belas dan Engkau ampun; itu kebaikanMu dan kasih sayangMu.

ألــســت الــــذي غـذيـتـنـي وهـديـتـنــي
bukankah Engkau yang memberi aku makan dan hidayah?

ولا زلــــت مـنـانــا عــلـــيّ ومـنـعـمــا
dan memang selamanyalah Engkau yang memberi anugerah dan ni'mat itu kepadaku

عـسـى مــن لــه الإحـســان يـغـفـر زلـتــي
semoga sesiapa yang memiliki ihsan mengampunkan kesalahanku

ويـسـتــر أوزاري ومــــا قــــد تـقــدمــا
dan menutup dosa2ku dan setiap perkara yang telah lalu

فــإن تـعـف عـنــي تـعــف عـــن مـتـمـرد
sekiranya Engkau ampunkan aku, ampunkan dari kederhakaan

ظــلــوم غــشــوم لا يــزايـــل مـأتــمــا
kezaliman, penganiayaan yang tak pernah terpisah dariku

و إن تنـتـقـم مــنــي فـلـســت بــآيــس
dan jika Engkau membalas siksa terhadapku, aku tidak akan berputus asa

ولـــو أدخـلــوا نـفـسـي بـجــرم جـهـنـمـا
sekalipun kesemuanya memasukkan diriku bersama salahku ke dalam neraka

فصيـحـا إذا مــا كــان فـــي ذكـــر ربـــه
dia menjadi ramah ketika mengingat tuhannya

وفيما سواه في الورى كان أعجما
tetapi bila bersama yang lain di dunia ini dia membisu

يـقــول: حبـيـبـي أنـــت سـؤلــي وبغـيـتـي
dia berkata: Kekasih, Engkaulah harapanku

كـفــى بـــك للـراجـيـن ســـؤلا ومـغـنـمـا
cukuplah hanya Engkau bagi orang2 yang berharap; harapan dan kekayaan.

أصـــــون ودادي أن يـدنــســه الـــهـــوى
kupelihara kasihku yang dicemari nafsu

وأحــفــظ عــهــد الــحـــب أن يـتـثـلـمـا
dan aku jaga janji kasih yang telah tercalar

فـفـي يقظـتـي شــوق وفــي غـفـوتـي مـنــى
di saat kujaga, aku rindu, dan di saat kulelap aku berharap

تــلاحــق خــطــوي نــشــوة وتـرنــمــا
yang sesalu mengiringi langkahku; bersemangat dan berirama,

فـجـرمـي عـظـيـم مـــن قـديــم وحــــادث
maka dosaku adalah besar dari dulu dan kini

وعـفــوك يـأتــي الـعـبـد أعـلــى وأجـسـمـا
dan keampunanMu yang mendatangi hamba;
meninggikan dan memuliakan (martabatnya).


(antara bait2 syair Imam Syafi`e ketika beliau sakit sebelum menghembuskan nafas terakhir)

Tarbiyah Mendidik Manusia

assalamualaikum..dah terlalu lama x update blog nih..semoga masih ada kekuatan untuk terus jadi yg terbaik...amin..

untuk membina diri, kumulai dngan tarbiyah yg diajar oleh Rasulullah..buat sahabat handai dan diriku, tarbiyah lah diri mu dengan bersungguh2. bukan hanya sekadar di mulut, namun biarkan segala amalan fardi itu sebati sehingga begitu resahnya dirimu tatkala kau meninggalkannya...wahai diri..BERJIHAD LAH!!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tarbiyah merupakan satu pendekatan sepadu, bagi mendidik jiwa manusia ke arah cara hidup yang lebih praktis dengan pengamalan Islam yang sering diabaikan oleh banyak pihak, lebih-lebih lagi untuk menghubungkan manusia dengan Maha Pencipta, ia juga bermatlamat untuk melahirkan manusia yang sanggup berkorban bagi memperkasa agama Allah agar ia dirasakan lebih agung dari pegangan dan ajaran ciptaan manusia.

Para ulama telah membahagikan konsep tarbiyyah kepada beberapa bahagian :

*Tarbiyah Ruhiyyah/Nafsiyyah (Pendidikan Kerohanian/Kejiwaan)

*Tarbiyah Jasmiyyah (Pendidikan Fizikal)

*Tarbiyah Imaniyyah ( Pendidikan Keimanan)

*Tarbiyah Aqliyyah (Pendidikan Mental)

*Tarbiyah Akhlaqiyyah (Pendidikan Akhlak)

*Tarbiyah Fikriyyah (Pendidikan Ketajaman Cara Berfikir)

*Tarbiyah Iqtisadiyyah (Pendidikan Kemantapan Ekonomi)

*Tarbiyah Siasiyyah ( Pendidikan Memperkasa Politik) dan lain-lain.

Apa yang hendak difokuskan di sini adalah Tarbiyah Jiwa manusia agar lebih baik dari sebelum ini, kalau pun sudah baik, ia akan diarah untuk menuju yang lebih baik, ia satu pendekatan kebaikan yang diterima di sisi Allah dan dinilainya sebagai benar-benar baik, kerana manusia hari ini, melihat sesuatu yang baik itu berdasarkan pandangannya semata-mata, kadang-kadang dilihatnya baik, tetapi bagi Allah ia bukan perkara baik.

Begitulah sebaliknya, kadang-kadang manusia melihatnya tidak baik, tetapi bagi Allah baik, sebagai contoh, ada seorang yang suka membantu orang lain, tetapi pada masa yang sama, dia mengingkari perintah Allah sebagai menafikan hukum hudud dan sebagainya, apakah Islam masih melihat orang seumpama ini sebagai orang baik, maka perlu kepada satu kayu pengukur untuk meletakkan amalan seseorang itu diterima di sisi Allah SWT.

Kaedah Tarbiyah Jiwa yang berkesan buat setiap Muslim :

1- Melakukan ibadat secara bersungguh-sungguh, menghubung diri kepada Allah serta menyerahkan diri kepada-Nya dengan rasa kerdil di hadapan-Nya, menerusi pelaksanaan amalan wajib dan meninggalkan egala larangan-Nya.

2- Memperbanyak dan membudayakan pembacaan al-Quran, merenung setiap susunan kata-katanya dan berfikir terhadap rahsia kejadian alam dan sebagainya.

3- Memperbanyak membaca dan mentelaah kitab-kitan agama berunsur nasihat, bimbingan, kaunseling lebih-lebih lagi yang memperkata masalah hati, penyakit dan rawatannya.

4- Rajin untuk hadir majlis-majlis ilmu, ceramah dan forum agama yang boleh membangkitkan kesedaran diri untuk melakukan taubat kepada Allah.

5- Mampu untuk menjaga waktu dengan baik dengan perkara-perkara yang berfaedah tanpa mensia-siakannya.

6- Mesti yakin pada diri untuk berhubung dengan Allah.

7- Bergaul dengan golongan yang baik-baik, terutamanya para ulama yang boleh menunjukkan jalan kebenaran, kesabaran dan sentiasa menyeru kepada perkara yang makruf dan mencegah dari melakukan perkara yang mungkar.

8- Beramal serta menterjemahkan segala ilmu yang diperolehi secara praktikal.

9- Bermuhasabah diri terhadap perkara yang telah dilakukan, sama ada ia baik di sisi Allah atau sebaliknya.

10- Menghina diri di hadapan Allah akan segala kesalahan, keterlanjuran sama ada berupa dosa kecil apatah lagi dosa besar dan bersegera untuk memohon keampunan daripada-Nya.

11- Mengelakkan diri dari bergaul dengan manusia yang mengajak kepada perkara yang melalaikan, malah berusaha bersungguh-sungguh untuk meningkatkan kualiti amal ibadat kepada Allah SWT.

12- Bersabar terhadap karenah manusia tanpa jemu menyeru mereka untuk berpegang kepada Islam dalam apa jua keadaan, kerana ini adalah sebaik-baik tindakan yang perlu ada dalam setiap diri orang Islam.

Semoga Allah SWT memberi kekuatan kepada kita semua agar mampu melakukan apa yang disarankan seperti yang tersebut di atas, bagi menghadapi sisa-sisa hidup dalam melakukan perkara-perkara yang diredai oleh-Nya, Amin.

Agenda harian ‘Tarbiyah Ruhiyyah’

Dalam masa umat Islam sibuk dengan urusan dunia, yang sebahagiannya menyibukkan seseorang itu dari tunduk beribadat kepada Allah SWT, terdapat jenis manusia yang alpa dari berzikir kepada-Nya.

Zikir bukan mesti melalui cara yang formal dengan memegang biji tasbih, malah dalam keadaan berjalan, berdiri, duduk atau berbaring, ia boleh dilakukan dengan penuh rasa minat dan bertanggungjawab kepada-Nya. Dalam kesempatan yang terbatas ini, marilah kita perhatikan konsep ‘Tarbiyah Ruhiyyah’ atau pendidikan jiwa untuk mengisi kekosongan hati kita dengan mengingati Allah SWT.

1- Memelihara solat-solat fardu secara berjemaah di masjid-masjid atau surau-surau dengan penuh kesungguhan, kerana solat adalah perkara pertama yang akan ditanya oleh Allah di akhirat.

2- Memelihara amalan-amalan sunnat qabliyyah dan ba’diyyah.

3- Memelihara wirid dan zikir selepas solat serta zikir-zikir pagi dan petang seperti Ma’thurat.

4- Sentiasa mengucapkan lafaz istighfar iaitu “Astaghfirullah” sebanyak mungkin sebagai pengakuan melakukan kesalahan terhadap Allah.

5- Sentiasa membudayakan pembacaan al-Quran serta merenung dan bertadabbur (memerhati) isi-isi kandungannya.

6- Memelihara dan konsisten walau dua rakaat sunat solat qiyamullail.

7- Menghalakan pengharapan dan ketundukan sebenar hanya kepada Allah SWT.

8- Bersedekah secara sembunyi bagi mengelak diri daripada ditimpa bala Allah.

9- Memelihara kelas-kelas pengajian ilmu agama bagi menghidupkan minda dan roh yang sudah lama mati dan beku.

10- Berusaha untuk berkhidmat kepada orang Islam yang boleh merapat dan memperkasakan persaudaraan sesama muslim.

Amalkan cadangan agenda di atas, insya-Allah anda akan menemui sesuatu yang baru dalam hidup anda sebagai muslim yang benar-benar komited dengan Islam. Wallhu ‘Alam.

source: VF

Selasa, 21 April 2009

Jom rehatkan otak jap...

Terdapat pelbagai cara untuk menguji keunikan tubuh badan kita,diantara keunikan itu sudah tentulah otak manusia..


dibawah ini ada ujian yang menarik untuk dicuba bersama.....
Sila lakukan dan jangan cuba menipu diri anda sendiri .....


Kira jumlah huruf F's dalam perenggan dibawah dalam masa 15 saat:

FINISHED FILES ARE THE
RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC
STUDY COMBINED WITH THE
EXPERIENCE OF YEARS














dah selesai?

Scroll kebawah hanya apabila anda telah selesai mengira!











OK?














berapa banyak?
tiga? (anda tentunya seorang lelaki!!!)
baca sekali lagi!


FINISHED FILES ARE THE
RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC
STUDY COMBINED WITH THE
EXPERIENCE OF YEARS
















Salah, sebenarnya terdapat 6, kira semula..

Sebab berlakunya perkara tersebut diterangkan dibawah ini...

otak LELAKI tidak memproses perkataan "OF". Keajaiban kejadian atau silap mata?
Sesiapa yang dapat mengira kesemua 6 F's pada permulaan ujian memiliki otak PEREMPUAN



Hantarlah komen di post ini, nyatakan jantina anda dan jumlah yang anda kira..
Kita boleh uji kebenaran perkara ini.."

(^_^)

Selasa, 14 April 2009

Tuntutilah ilmu dan jauhi sifat bodoh sombong..



RASULULLAH SAW bersabda yang bermaksud:

"Jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan itu) dan janganlah engkau menjadi daripada golongan kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa."

(Hadis riwayat al-Bazzar)


Ilmu menduduki darjat yang tinggi di sisi manusia dan Allah. Orang berilmu akan dimuliakan oleh penduduk langit dan bumi. Oleh itu, setiap mukmin hendaklah berusaha mempertingkatkan kemajuan dirinya sama ada: Menjadikan dirinya orang alim (berilmu) yang mengajarkan ilmunya kepada orang lain.


Menjadi orang yang belajar (menuntut ilmu). Mendengar atau mengikuti majlis ilmu. Menghormati atau mencintai satu daripada atau ketiga-tiga golongan di atas dengan menurut jejak langkah mereka.

Dengan adanya sifat disebutkan di atas, kehidupan seseorang itu sentiasa terjamin untuk mendapat keselamatan dan kebahagiaan jasmani atau rohani kerana sentiasa berada dalam
jagaan ilmu pengetahuan yang memimpinnya ke jalan benar.


Sementara mereka yang tidak termasuk dalam golongan itu atau 'bodoh sombong', mereka adalah golongan bakal mendapat kebinasaan kerana tidak ada pimpinan dapat memandu kepada kebaikan.


Rasulullah SAW bersabda:

"Sesiapa yang ditanya mengenai ilmu lalu dia menyembunyikannya akan diikat mulutnya (meletakkan kekang di mulutnya seperti kuda) dengan kekang
daripada api neraka pada hari kiamat."

(Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)


Islam menghargai ilmu dan ilmuwan sehingga kedudukan ilmu serta ulama dipandang tinggi seperti firman Allah bermaksud:

"Nescaya Allah akan meninggikan orang yang beriman di antaramu dan orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat."

(Surah al-Mujaadalah, ayat 58)


Beriltizam dalam ilmu maksudnya ialah bersungguh-sungguh membentuk masyarakat berpengetahuan serta memberikan gambaran benar mengenainya tanpa merasa iri hati atau tamak kerana orang yang memberikan ilmu dikurniakan balasan pahala dan kebaikan sama seperti orang mengamal ilmu itu.


Mereka yang tidak kedekut ilmu juga akan dilimpahkan rahmat Allah kerana semua makhluk Allah mendoakan supaya diberikan balasan sebaiknya.


Sabda Rasulullah yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah sentiasa memberi rahmat dan malaikat-Nya serta penduduk langit dan bumi, sehinggakan semut dalam lubangnya dan ikan di laut sentiasa berdoa untuk sesiapa yang mengajarkan perkara baik kepada orang ramai."

(Abu Umamah)




Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Isnin, 13 April 2009

URGENT! Ukhwah Kita Di Ambang Kemusnahan..

Assalamualaikum semua. artikel ni saya ambil dari seorang sahabat di Indonesi. "We AreMuslim"

semoga Allah merahmati beliau...


"Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat." (Al-Hujuraat: 10).

Seorang muslimah Arab pergi ke pasar Yahudi bani Qainuqa. Ia mendatangi seorang tukang-sepuh untuk menyepuhkan perhiasannya. Muslimah itu bermaksud menunggu sampai selesai, tiba-tiba beberapa orang Yahudi datang mengerumuninya. Dengan nada mengejek, mereka meminta kepada si wanita untuk membuka purdahnya. Permintaan itu ia tolak mentah-mentah.

Namun, secara diam-diam, si tukang sepuh menyangkutkan ujung pakaian yang menutupi seluruh tubuh itu pada bagian punggungnya. Ketika si wanita berdiri, terbukalah aurat bagian belakangnya. Melihat pemandangan itu, orang-orang Yahudi bersorak riang. Si wanita pun menjerit meminta tolong.

Kegaduhan segera terjadi. Seorang mukmin yang kebetulan berada di lokasi segera bereaksi. Secepat kilat ia menyerang tukang sepuh dan membunuhya. Orang-orang Yahudi menjadi murka karenanya. Mereka balas mengeroyok si mukmin hingga terbunuh.

Insiden itu sebagai awal pengkhianatan Yahudi Qainuqa. Sebelumnya, mereka terikat perjanjian untuk hidup damai berdampingan dengan umat Islam. Nyatanya, kedengkian yang memuncak membuat mereka tidak bisa mengendalikan diri. Akibatnya, Rasulullah beserta para sahabat mengepung mereka selama beberapa hari. Mereka kemudian menyerah dan siap menerima hukuman sesuai nota perjanjian. Keputusunnya, mereke diusir dan tidak boleh hidup berdekatan dengan kota Madinah. Ini terjadi pada bulan Syawal tahun kedua hijriah, seperti diriwayatkan Ibnu Hisyam dalam Shirahnya.

Insiden ini menjadi sebuah peristiwa bersejarah. Ia bahkan menjadi pemicu bagi perubahan peta politik Madinah saat itu. Qainuqa mendapat keadilan dengan diusir dari Madinah. Meski ada faktor lain sebelum insiden ini, yaitu kedengkian kaum Yahudi atas kemenangan umat Islam di Badar. Seperti statement mereka ketika menyambut seruan Rasulullah:

"Wahai Muhammad, apa kamu mengira kami seperti kaummu? Janganlah kamu membanggakan kemenangan terhadap suatu kaum yang tidak mengerti ilmu peperangan. Demi Allah, seandainya kami yang kamu hadapi dalam peperangan, niscaya kamu akan mengetahui siapa sebenarnya kami ini." (Al-Buthy, Fiqhus Shirah).

Melihat harga diri saudaranya dilecehkan, begitu besar solidaritas seorang sahabat. Begitu juga kecintaan sahabat terhadap Islam, tidak sudi melihat ajarannya diolok-olok. Begitu besar keputusan yang ia ambil, yang berisiko kematian bagi dirinya. Ia mencintai karena Allah, Ia membenci karena Allah. Dalam Islam, membela kehormatan ('irdl) adalah sebuah kemuliaan.

"Barang siapa terbunuh karena membela hartanya maka dia syahid, dan barang siapa yang terbunuh karena membela darahnya maka dia syahid, dan barang siapa terbunuh karena membela agamanya maka dia syahid, dan barang siapa terbunuh membela keluarganya maka dia syahid." (HR Tirmidzi dan Nasa'i).

Ubadah bin Shamith, yang memiliki persekutuan dengan Qainuqa, secara tegas menyatakan kepada Rasululullah saw.,

"Sesungguhnya aku memberikan loyalitas kepada Allah, Rasul-Nya dan kaum muslimin, dan aku melepaskan ikatan persekutuan dengan orang-orang kafir tersebut." (Al-Buthy, Fiqhus Shirah).

Apa yang melatarbelakangi sikap-sikap itu? Tak lain adalah cinta. Seperti perkataan Ibnu Qoyyim,

"Pangkal perbuatan dan pergerakan di alam ini adalah cinta dan keinginan. Cinta melahirkan pengorbanan. Cinta memunculkan rasa cemburu dan benci terhadap lawan yang dicinta. Karena itu, kata Rasulullah, Autsaqu 'urol iimaani alhubbu fillahi wal bughdhu fillahi (Ikatan iman yang paling kuat adalah kecintaan karena Allah dan kebencian karena Allah) (R Abu Dawud dan Ahmad). Benci dan cinta adalah setali mata uang.

Karena cintanya terhadap Islam, keimanan sang sahabat terusik manakala menyaksikan pelecehan terhadap saudara muslimahnya. Ubadah bin Shamit demikian juga langsung memutuskan hubungan perlindungan dengan mereka. Mereka ditautkan rasa solidaritas persaudaraan, karena sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara. Sikap mereka menggambarkan seakan mereka satu bangunan yang saling menguatkan, satu tubuh yang jika ada organ tubuh lain sakit, ia turut merasakannya, seperti pernyataan Rasulullah saw.,

"Permisalan orang mukmin dalam mereka saling mencintai, saling mengasihi, dan saling menaruh simpati adalah laksana satu tubuh, yang jika salah satu dari anggota tubuh merasa sakit, seluruh anggota tubuh lainnya turut merasakan dampaknya dengan panas atau tidak bisa tidur." (HR Bukhari dan Muslim).

Rasulullah saw. juga bersabda, "Seorang mukmin terhadap mukmin yang lain laksana sebuah bangunan yang sebagaian yang lain dengan sebagian yang lainnya saling menguatkan." (HR Bukhari dan Muslim).

Antara lain karena hal Itulah, mengapa dalam Asy-Syarhul Kabir dijelaskan bahwa ketika seseorang mempunyai kelebihan makanan, sedangkan ia membiarkan orang lain kelaparan hingga mati, maka wajib atasnya membayar diyat (penebus) kematian dengan hartanya sendiri dan harta keluarga dekatnya. Itu jika ia tidak sengaja membiarkannya mati kelaparan, jika ia sengaja, maka ada perbedaan pendapat. Sebagian Ulama berpendapat ia harus membayar diyat dari hartanya sendiri dan tidak boleh dibebankan kepada keluarga dekatnya. Sebagian yang lain berpandangan ia harus diqishas.

Juga karena sebab ini, disebutkan dalam Al-Bahrur Ra'iq,

"Jika ada seorang muslimah di bagian timur ditawan musuh, maka wajib bagi kaum muslimin yang berada di bagian barat bumi untuk membebaskannya."

Cuplikan fatwa ini menggambarkan betapa solidaritas sesama mukmin merupakan hal yang sangat urgen dalam Islam. Muslim laksana satu bangunan yang saling menguatkan. Muslim laksana satu tubuh dan satu jiwa. Derita mereka derita kita, kesulitan mereka kesulitan kita. Jika seorang muslimah saja yang ditawan di belahan timur menjadikan wajib bagi muslimin di belahan barat untuk membebaskannya, maka bagaimana dengan ribuan muslimah yang tidak hanya ditawan, melainkan dianiaya, diperkosa, dibunuh seperti dialami muslimah Bosnia Herzegovina? Bagaimana pula dengan pembantaian yang menimpa muslim Afghanistan, Kasymir, Moro, Maluku, Poso, dan kini Irak?

Sebagaimana penilaian banyak pihak bahwa pemerintah Indonesia hanya basa-basi dalam menyikapi invansi AS ke Irak, penilaian serupa tertuju pada masing-masing pribadi, adakah dalam ukhuwah kita juga hanya berbasa-basi? Sudahkah solidaritas kita selama ini--apapun bentuknya--merupakan perwujudan maksimal dari apa yang kita miliki dan usahakan? Masing-masing kita yang mengetahui jawabannya. Nastaghfirullahal adhim. Wallahu a'lam. (Abu Zahrah)

Al-Islam - Pusat Informasi dan Komunikasi Islam Indonesia

Ahad, 12 April 2009

Sebuah Nukilan : Persoalan Hidup

Persoalan hidup...

Angin yang membisik dikamar kecil hatiku...
membuat aku bertanya persoalan hidupku..
.
Disaksikan hari demi hari yang mendakapku.
Dipanjikan siang dan malam dituruti cahaya lima waktu..
Dijanjikan jalan yang benar untuk umatmu ya..Rasulku..
Jasadku..Tubuhku..hanyal
Italicah pinjaman untukku menharungi
Perjalanan yang masih dipersinggahan Alam ujian Amalan'MU
Kepada sekelian Hambamu yang menunggu detik ajal maut
pasti akan datang menjemput..
Yakni waktu itu saat serahan pinjaman kepada DIA'
Maha Penciptaku..
Dosakah aku seumuru hidupku..jika sedetik waktu ku
terlupakan'MU..
Besarkah egoku..yang menyabit hati mencanang nafsu..
...Hingga aku terlupa akan usia mencecah dewasa..

Panorama Sanubari mengajakku kekancah kerdipan dinihari
Yang kusedari ianya berduri..tanpa peduli iman di hati dibasmi..
Aku sendiri tidak mengerti..Mengapa Hatiku berhenti
mengamati kebenaran jalan'MU yaTuhanku..
Sesungguhnya aku hanyalah hamba'MU yang lemah tiada daya
menahan rempuhan-rempuhan ujian'MU yaRabku...
Aku hanyut di telan arus era dunia yang sementara semata-mata..
Jagaku diteruskan walaupun ia penuh godaan..
Tidurku dibangkitkan dengan Laungan Kalimah Suci...tetapi..
Hatiku gelap tidak bercahaya membuat ku lebih senang tidur
bersama mimpi yang disanjungi..sehingga aku Seruan'MU
ku tidak endahkan lagi..

Sepi.....
Itulah yang tercatat didalam diari hatiku...
mengisi sejuta kerinduan tatkala jagaku..
Sunyi.....
Yang telah terpahat di kamus jiwaku...
mengisi sejuta kekosongan tatkala tidurku..

Aku masih tercari-cari....

Kini baru ku menyedari bahawa..
Hatiku sepi merindukan kembali tertulis
nama'MU dihati ini..
Dan Jagaku sepi kerna aku dan nafasku
merindukan detik kembali kesisimu..
Jiwaku sunyi kekosongan kerna tidak terukir
amalku kepada'MU
Dan dikala tidurku sunyi mengharapkan..
kekosongan ini diterangi kembali oleh
NUR Cahaya'MU menghadap titian
Siratal Mustaqim...Amin

Nukilan Irwan Zulhelmy
12/4/09 1:13 am

Sabtu, 28 Mac 2009

Masih Pakai Facebook? Sekarang Masa Untuk Bertukar!

Assalamualaikum sahabat sekalian. ni satu lagi keluaran for Muslim. terima kasih kepada seorang sahabat saya dari Titian Asli Akh Muhammad Rahman (Alghifarie_q@yahoo.co.id) semoga beliau terus dirahmati...
sy sudah pun sign up. nick name sy sha_lys. hehe. so jom join ramai2.
check out!! MySpace

As a muslim we should support this product

istead of using Facebook, let's move to Muxlim.com

............ ......... .

Situs jejaring sosial khusus komunitas Muslim itu kali pertama
dilancarkan pada 2006. Muxlim Inc yang didirikan Mohamed El-Fatatry dan
Pietari Paivenen--dua entrepreneur yang berbasis di Finlandia--itu telah
meraih kesuksesan. BBC menabalkan Muxlim sebagai salah satu situs
jejaring sosial yang tumbuh paling cepat di dunia.

bukan setakat itu, situs gaya hidup komuniti Muslim ini juga diakses puluhan
juta pengunjung setiap tahun. Tidak hairanlah, jika Muxlim pun dinobatkan
sebagai salah satu finalis Red Herring 100. Pada 2008, surat kabar
terkemuka di Finlandia Helsingin Sanomat memasukkan Muxlim Inc dalam 100
perusahaan tersukses di negara itu.

Majalah teknologi terkemuka di Amerika Syarikat (AS) menobatkan Muxlim
sebagai salah satu best tech start-ups dari Eropa. Situs jejaring sosial
khusus umat Muslim itu menawarkan tiga layanan. My Muxlim menjadi situs
jejaring sosial yang menghubungkan umat Muslim di 190 negara.

Selain itu, situs ini juga menawarkan Search.Muxlim.com, yang berfungsi
untuk melacak dan mencari situs Muslim serta seluruh web. Yang paling
hebat, situs jejaring sosial ini menawarkan Quran.Muxlim.com. Dengan
fasilitas itu, Anda boleh mendapatkan terjemahan Alquran dalam 25 bahasa.

jadi, apa yang membuat anak Muda Muslim di Eropa dan Amerika Utara
menggemari Muxlim? Shabana Ahmadzai (19) warga Finlandia keturunan
Afghanistan mengaku sudah dua tahun bergabung menjadi anggota Muxlim.
Menurut dia, membuat pertemanan dan gabung dalam sebuah grup di Muxlim
lebih mudah ketimbang di Facebook.

"Kami semua pelbagai ideologi yang sama meskipun kamu non-Muslim bahkan
ateis sekalipun. Kenyataannya di Muxlim, Anda akan tertarik untuk
mengetahui Islam dan mengetahui bagaimana Muslim itu,'' papar Shabana
kepada Reuters di sebuah kafe di Helsinki, Finlandia..

Menurut pendiri Muxlim, Mohamed El-Fatatry (24), jumlah pengunjung situs
jejaring sosial yang diciptakannya mampu mencapai 1,5 juta per bulan,
naik pesat dibandingkan 18 bulan lalu yang hanya mencapai 100 ribu
pengunjung.

"Jumlah pengunjung Muxlim hanya dua persen dari total populasi dunia
online Muslim,'' papar El-Fatatry yang datang dari Uni Emirat Arab (UAE)
ke Finlandia untuk belajar pada 2004. Di negara skandinavia itu,
El-Fatatry justru meraih kesuksesan dengan situs pertemanan yang
diciptakannya.
Menurut dia, Muxlim hidup dari iklan dan jualan konten yang dapat
diunduh. El-Fatatry menargetkan akhir tahun ini, Muxlim akan menjadi
situs jejaring sosial yang dikunjungi 10 juta pengguna setiap bulannya.
Salah satu strateginya, Muxlim akan merambah negara-negara minoritas
Muslim.

Kini, sekitar 60 persen pengguna Muxlim berasal dari Amerika Utara dan
Eropa. Sekitar tiga persen anggota Muxlim adalah non-Muslim dan lebih
dari separuh pecinta situs itu adalah kaum hawa. Situs ini pada 2007
mendapat suntikan dana sebesar 2 juta dolar AS dari perusahaan Rite
Internet Ventures.

"Muxlim memiliki jumlah lalu lintas pengunjung yang bagus. Situs ini
diapresiasi oleh penggunanya, '' ungkap Chief Executive Rite Internet
Ventures--perusahaa n berbendera Swedia--Christoffer Hagglund. Muxlim
terus mengembangkan diri. Kini, perusahaan itu sedang mencari suntikan
dana lebih besar agar mampu menjangkau seluruh komunitas Muslim.

Masyarakat Muslim dunia adalah pasar yang sangat menjanjikan. Pada 2007,
JWT--sebuah agen periklanan-- memperkirakan pendapatan tahunan umat Islam
di AS mencapai 170 miliar dolar AS. Jumlah umat Islam di dunia mencapai
1,5 miliar jiwa. Sebuah pasar yang sangat menjanjikan. Akankah Muxlim
mampu menyaingi Facebook dan Friendster?MySpace

Jumaat, 27 Mac 2009

Alwahy Enjin Pencarian Bercirikan Islam


Sumber: INFO TO YOU

assalamualaikum sahabat semua. saje nak kongsi satu perkara. sy amik ni dari blog sahabat sy Rahman. so kalau sahabat2 nak tahu tips2 blogging, earning, Islam, Web, petua, komputer, Kesihatan, Teknologi, Iklan atau apa sahaja, leh la gi kat blog INFO TO YOU ni. best sgt. check out guys! MySpace


Alwahy adalah enjin pencarian seperti Google, Yahoo dan lain-lain enjin pencarian yang ada. Tetapi Alwahy ini lebih kepada Islam. Semua isi kandungan yang ada di dalamnya adalah mengenai dunia Islam. Sangat bagus kepada mereka yang mengikut perkembangan, Politik, Sosial dan sebagainya yang berkaitan dengan Islam. Fungsi-fungsi yang ada di Google semuanya ada disini seperti Web, Images, Audio, Video dan News. Selain itu ia juga menyediakan Email percuma. Saya sudah pun mendaftar emailnya, ini email saya rahmanbashri@alwahy.com (emel kawan sy..korg jgn salah sgka pulak.sy copy dri dia dengan permission). Tagline untuk enjin pencarian ini adalah "The Moral Engine".

Keistimewaan enjin pencarian ini adalah, setiap keputusan carian anda ia akan memaparkan sekali thumbnail website tersebut.

Saya ada cuba periksa enjin pencarian ini berasal dari mana, saya ingat ia pasti dari tanah arab, tetapi selepas periksa IP address Enjin pencarian ini, ia berasal dari California, Amerika Syarikat. Mungkin komuniti Islam disana yang menubuhkan Enjin pencarian seperti ini. Apa-apa pun tahniah kepeda mereka.
 

cahayahatiku Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template