Isnin, 29 Disember 2008

HIJRAH titik perubahan diri seorang Muslim

bismillahirahmanirahim.....
segala puji bg Allah yg Maha Pengasih dan Penyayang, yg menjadikan segala ketetapan itu berhikmah. yg Memiliki setiap jiwa dan rohani setiap makhlukNya, yg Maha Agung dengan setiap kejadian2Nya, yg Kaya Raya, yg sentiasa Menjaga dan Memelihara serta yg Maha Pengampun..

tersingkap sejarah agung, hijrah yg paling besar dalam sejarah manusia. ia adalah titik kepada sebuah kejayaan dan misi agung apabila Islam tersebar ke pelusuk benua. lalu terbinalah daulah islamiyah atau negara Islam Madinah dibawah pimpinan Rasulullah SAW.

Perjalanan hijrah ini banyak hikmahnya untuk kita umat Islam pelajari. kisahnya adalah refleksi persahabatan mulia apabila Abu Bakar As-sidiq rela utk bersama Baginda dlm mempertahankan kebenaran.pengorbanan sbg seorang sahabat yg ditunjukkan oleh beliau adlh untuk kita teladani.

pernahkah kita terfikir mengapa Allah yg Maha Kuasa tidak terus memberi sebuah negara kepada Rasulullah dan umat Islam ketika itu dengan menundukkan hati2 kaum Musyrikin Makkah agar semuanya masuk Islam? namun terbina Madinah sbg negara rasmi adlh setelah lahirnya jiwa2 suci hasil didikan dan tarbiyah madrasah Rasulullah. jiwa2 ini sanggup berkorban apa sahaja dan rela untuk mati demi pertahan kan agama Islam tercinta. dari seorg individu Muslim, mereka melebarkan sayap dakwah kepada keluarga masing2, seperti yg ditunjukkan oleh Rasulullah.

ketika sampai diMadinah, Rasulullah mempersaudarakan kaum Muhajirin (yg berhijrah ke Madinah) dan kaum Ansar (penduduk asal Madinah). ketika itu Islam adalah segalanya. bukan perbezaan tempat atau bangsa yg diutamakan seperti kita sekarang. malah mereka sanggup berkongsi harta dan kasih sayang sesama mereka.

selepas itu Rasullah menyebabkan kaum Yahudi disana berdamai sesama mereka dan berbaik dengan penduduk madinah yg lain. terjadilah komuniti Islam iaitu masyarakat Islam yg berlandaskan syariat yg benar. Rasulullah pula dilantik untuk menjadi ketua negara serta agama dan segala pentadbiran di negara Madinah.

apabila negara Islam sudah tertegak, barulah Islam itu mudah dilaksanakan.keadilan tertegak dan segal pentadibiran negara dikuasai dengan hukum2 Islam. masyarakat ketika itu digambarkan sebagai sgt harmoni serta aman damai.

Allah sengaja memberi hikmah begitu. dengan kesusahan dan penderitaan umat Islam ketika di Mekah serta penghijrahan mereka ke Madinah. ia adalah sunnatullah atau ketetepan Allah bahawa jiwa2 manusia perlu dibersihkan dahulu barulah negara Islam itu tertegak dengan keadilan dan sistem syarak yg benar.

hijrah menyingkap terlalu banyak hikmah. sempena tahun baru islam ini, semoga segala peristiwa lalu menjadi pengajaran dan muhasabah untuk kita terus memperbaiki diri.
inilah titik peristiwa untuk melihat kembali diri kita yg masih belum tertanam cinta Agung Ilahi.

sebagai umat Islam, marilah bersihkan jiwa, dengan berzikir dan memperbaiki akhlak. ia dimulai dengan menambah amalan sunah serta menyempurnakan lagi ibadah wajib. tambahlah ilmu dan ajarkanlah kepada yg lain. marilah kita lebih merapatkan silaturahim seperti yg diajarkan Rasulullah serta berbuat baik kepada Ibu bapa dan saudara terdekat. segala ketetapan Allah, marilah kita selalu mensyukuri dan berdoa agar dibukakan hijab dalam melihat hikmah dan kebesaran setiap kejadian Tuhan yg Maha Sempurna.

Wallahualam..segalanya hanya kerana Allah yg Esa.

bukakan hati kami dengan sinar rahmat kasih sayangMu. tetapkan langkah kami bersama redho Mu. semoga kami diampuni serta ditambahkan iman. amin.......

0 nice comments:

 

cahayahatiku Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template