Khamis, 29 Januari 2009

SHIFT YOUR PARADIGM 1

video


assalamualaikum..PENYAKIT WAHAN yang menyerang umat ISlam kini semakin mengancam. malah semakin ramai yang nazak mencintai dunia. anda lihatlah bagaimana kita dan dunia sekarang..semoga semakin mantap iman untuk memarakkan keimanan pada Allah dan akhirat. sungguh! dunia ini hanya sementara. mgkn sekejap lagi kita sudah tiada. peringatan untuk diriku juga. wallhualam...

Rabu, 28 Januari 2009

Bebaskan dirimu dari belenggu mereka!!!


bismillahirahmanirahim..



YAHUDI


isu Gaza masih hangat diperkatakan. setelah 20 hari Gaza dirembat oleh puting beliung kekejaman Israel laknatullah, gencatan senjata dipersetujui. namun belum sejuk hati menanggung beban derita kelmarin, gencatan senjata dicabuli. Perdana Menteri Israel dengan angkuhnya berkata bahawa mereka tidak akan teragak-agak untuk menggunakan segala kekuasaan dan kelengkapan yang mereka ada. katanya lagi, mana-mana pemimpin pun satu hari nanti akan melakukan perkara yang serupa. kononnya mahu mempertahankan negara dan rakyatnya. dasarnya, memang Israel lupa pada sejarah. dimana bangsa Yahudi dihalau oleh Allah daripada bumi Palestin atas kedegilan mereka. di bumi Kana'n, akhirnya bertukar jadi Palestin.

mengimbau sjarah mereka, Israel pernah diselamatkan oleh nabi Musa daripada perhambaan di Mesir. selepas berabad lamanya, mereka menjadi duri dalam daging kepada dunia. lalu, mereka dibunuh beramai-ramai dan dibenci oleh Kristian. ketika dizaman Turki Uthmaniyah, mereka sekali lagi diselamatkan oleh kerajaan Islam. namun sekali lagi mereka membelot, jadi gunting dalam lipatan. maka, hancurlah kerajaan Islam dan jatuh sehingga sekarang.
KEMENANGAN

Allah telah janjikan kemenangan di pihak Islam. namun tidak kurang juga yang mengeluh, bilakah kemenangan yang dijanjikan kan tiba?...sabar, yakin sepenuh hati, dan teruskan perjuangan!..

di zaman Rasulullah, surah Al-Fath (kemenangan) diturunkan kerana termaterinya perjanjian Hudaybiyah yang keuntungannya ternyata berpihak pada kaum Muslimin. walaupun pada mulanya, ia nampak seperti berpihak pada musyrikin Mekah.

refleksinya surah ini adalah sekarang. Palestin kan tetap jadi hak kita umat Islam. bila? tunggu sahaja masanya. Allah telah menjanjikan bahawa akan rasa gerun dihati musuh terhadap tentera Muslimin. namun penghalangnya adalah cinta dunia dan takut mati (WAHAN). kita percaya dan yakin, andai seluruh umat Islam terselamat daripada penyakit "wahan" ini, ISlam pasti menang.

"ktika orang-orang kafir menanamkan kesombongan jahiliyah, maka Allah menurunkan ketenangan kepada rasulNya, dan orang-orang Mukmin, dan Allah mewajibkan kpd mereka TETAP TAAT menjalankan kalimat takwa (ketaatan kepada Allah) dan mereka lebih berhak dengan itu dan patut memilikinya. dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu" (Al-FATH:26)

"sungguh, Allah akan membuktikan kpd rasulNya tentang kebenaran mimpinya bahawa kamu pasti akan memasuki Masjidil Haram, jika Allah mengkehendaki dalam keadaan aman, dengan menggundul rambut kepala dan memendekkannya, sedang kamu tidak merasa takut. maka Allah mengetahui apa yg kamu tidak ketahui, dan selain itu Dia telah memberikan kemenangan yang dekat" (AL-FATH:27)
BOIKOT

rata-rata daripada kita bersetuju untuk memboikot barangan dari Amerika dan Israel dan sekutunya. tapi ada jugak yang sengaja buat-buat tidak tahu apa-apa. ada jugak yang bertanya apakah relevannya boikot memboikot nih. saya percaya, semua orang pun dah tahu kenapa dia perlu memboikot dan kenapa dia xperlu. kita punya alasan masing-masing.

namun apa yang saya ingin tekankan disini adalah bukan setakat memboikot barang Israel dan zionis, tetapi mereka punya idea, pemikiran malah sikap jugak. sikap munafik seperti pembelot, menipu dalam perniagaan dan angkuh perlu kita hindari. pemikiran zionis seperti nationalism dan hedonism kita banteras habis-habisan. selepas ini, kita hanya akan mengaku bahawa kita org Islam, bukan setakat Melayu atau Cina atau India. malah mementingkan saudara seislam daripada melihat sesuatu perkara dari sudut ukur bangsa.

saya pelik ada golongan pemuda yang saya percaya mereka itu dari golongan agama yang kuat juga. tapi keras-keras berkata, kami xsuka pada Cina, mereka itu halal dibunuh! pelik, pelik. bukankah Rasul juga pernah hidup bersama Yahudi yang memang jahat, tapi Baginda masih sabar selagi yahudi itu tetap mengikut undang-undang Madinah. bukankah mereka (cina dan india atau selainnya) adalah kafir zimmi yang wajib kita pelihara? wallhualam..

tegakkan perjuangan dengan berhikmah, seperti yang Rasulullah tunjukkan. bukan dengan kekerasan dan kemarahan mengikut nafsu yang tidak rasional. marilah kita sama-sama muhasabah dan menanamkan akhlak yang mulia. walau siapa pun kita berhadapan, pastikan mereka akan berkata " inilah yang Islam ajarkan" " inilah Islam yang benar" " orang yang cintakan Islam itu baik" dan sebagainya. semoga istiqamah..

Isnin, 19 Januari 2009

NIL MASIH MENGALIR...

Cerpen: Nil Masih Mengalir
Diluluskan pada Selasa, 17 April 2007 @ 11:49:37 oleh istisafa
Karya
zaidakhtar menulis "NIL MASIH MENGALIR
Oleh Zaid Akhtar

www.ukhwah.com

SEGALANYA masih segar. Masih teringat-ingat dan terdengar-dengar. Malah sudah beberapa kali saya ceritakan kepada kawan-kawan karib yang saya temui, baik di Jordan mahupun Mesir, tentang cerita ini. Mereka seperti saya juga –akan menggeleng-geleng kepala – sukar untuk percaya. Namun, saya yakini, yang saya tidak bermimpi.

Ini cerita perjuangan. Cerita pertentangan yang belum berkesudahan – bahkan sudah mencecah beberapa dekad. Lantaran itu, saya suka sekali menitipkannya kepada sesiapa sebagai suatu tazkirah. Ia terjadi hampir dua bulan lalu, apabila kami melawat Mesir, menziarahi teman-teman di al-Azhar.

Saya yang mabuk laut terpaksa memilih jalan udara dari Amman terus ke Kaherah. Sementara dua lagi rakan saya, Zakuan dan Nushi, yang kekurangan ongkos, menaiki bot laju dari Teluk Aqabah ke Nuwaiba’, sebelum merentasi Semenanjung Sinai dan Terusan Suez. Ketika airbus Royal Jordanian mula menderu meninggalkan LTA Alia, pagi baru mendaki waktu duha. Di sebelah saya, seorang lelaki arab, sedang ralit dengan sebuah kitab di tangan. Langsung tidak terganggu dengan dengung enjin.

Pesawat naik perlahan. Apabila isyarat larangan merokok dan tali pinggang bercantum terpadam, saya mula menyelak kitab Sayyid Qutb: Qabla wa Ba’dah Istisyhadihi (Sayyid Qutb: Sebelum dan Selepas Kematiannya) tulisan dari. Ukasyah Damanhurie yang saya temui di Maktabah lah-Risalah minggu lepas. Hampir seminggu saya merayau di serata Amman mencari buku ini. Penulisnya – seorang tokoh ulama – amat saya gemari.
dari. Ukasyah menyebut: Beliau Sayyid Qutb Ibrahim Hussein Syazili, lahir pada 9 Oktober 1906, di Mosyah, dalam wilayah Asyut. Merupakan pemikir, pujangga, penulis, sasterawan, juga ulama ulung di Mesir pada kurun ke-20. Antara pendokong utama Ikhwanul Muslimin selepas kematian Imam Hasan al-Banna. Sudah terdidik dalam keluarga yang berpegang teguh dengan ajaran Islam. Khatam menghafaz al-Quran sejak berumur 10 tahun.

Sebagai penulis, Sayyid dikatakan paling banyak dicetak bukunya. Karyanya masih terus diterbitkan hingga kini malah diterjemahkan ke pelbagai bahasa. Terutama tafsirnya “Fi Zilalil Quran” (Di Bawah Lindungan al-Quran) yang dianggap ‘karya agung’ oleh kebanyakan ulama. Sebagaimana petikan mukadimah tafsir itu yang berbunyi: Kehidupan di bawah lindungan al-Quran itu nikmat. Nikmat yang tidak akan dinikmati melainkan orang yang merasainya.

“Kamu pelajar Malaysia?” tanya lelaki di sebelah saya sejurus memberi salam.
Saya menggangguk. Menjawab salam perlahan. Memandang tampang bersih putih di sisi. Dalam lingkungan 60-an, memakai jubah putih, berserban dan igal yang melilit kepala. Saya yakin aroma harum yang diendus sejak tadi berasal dari syeikh berjambang putih-nipis ini. Dia tersenyum lebar, memuji-muji dan mendoakan saya – sebagaimana kelaziman orang arab, sebelum pandangannya berpindah ke kitab di tangan saya. Dan senyumnya tambah mesra.

“saya kenal penulis buku ini, malahan As-Syahid Sayyid Qutb sendiri.”
Saya ternganga. Terkebil-kebil. Semacam kurang percaya. Punggung saya sedikit mengisar.
“Panggil saja Abu Yazid. saya asal Damanhur, Mesir. Menetap di Sweileh, Amman. Hajatnya mahu pulang ke tanah air.”
“Saya dari Irbid, tapi bermalam di Sweileh malam tadi. Tuan hadir dalam kuliah selepas isyak oleh dari. Solah al-Khalidi di Masjid Abdurrahman Auf?”

Dia mengangguk dan senyum lagi. Saya teringat kehadiran malam tadi yang tidak sampai 30 orang. Bagaimana saya boleh tidak perasan lelaki ini hadir?

“Oh, sahabatku itu. Dia … err, dari. Solah ulama tawaduk. Tapi ilmunya, masya-Allah. Hampir segala-galanya dia tahu tentang Sayyid Qutb. Tesis Sarjana dan Doktor Falsafah’nya berupa kajian khusus tentang Sayyid Qutb dan tulisan-tulisannya.” Dia membetulkan kain serban merah-putih di bahunya, seterusnya menambah, “Memang kalian pelajar Malaysia bagus-bagus belaka. Cintakan ilmu dan suka mendekati ulama.”

Dia mulai ramah, menanggalkan kaca mata, sebelum menutup kitab di tangan. Saya sempat mengelih judulnya: Nahwu As-Sohwah Al-Islamiyyah (Era Kebangkitan Islam) karya Fathi Yakan. Ternyata dia juga penggemar tulisan pemikir Lubnan itu seperti saya. Seterusnya, kami mula berbual pelbagai perkara. Dari tutur bicaranya yang fasih tersusun, saya dapat mengesan, dia seorang berilmu. Jarang orang arab mahu menggunakan bahasa arab secara baku. Dari thaqafahnya yang tampak luas, mampu bercakap soal agama-politik-sosial-sastera, saya merasakan dia bukan sembarangan orang!

Dan yang agak menarik darihal lelaki ini adalah maklumatnya yang mantap tentang Sayyid Qutb, keluarganya, perjuangannya, hatta karya-karyanya!
“saya sukakan syiir-syiir Sayyid. Kamu pelajar Kuliah Sastera tentu tidak sukar memahaminya.”
Tanpa diminta, dia mula mengalunkan beberapa bait:
“Ke sebuah pantai yang tidak diketahui
ke suatu alam yang kurindukan pemandangannya
ke suatu pinggir yang lain.
Ke suatu yang tidak engkau ketahui
ke suatu yang tidak akan engkau lihat
petunjuk
untuk zaman-zaman dan alam maya
yang diamati.
Ke suatu yang tidak dapat kaubezakan sempadannya
ke suatu yang dilupakan oleh manusia, alam maya, dan masa.”

Saya menikmati suara parau orang tua itu walaupun berasa kurang selesa, hinggalah seorang pramugari datang menghulur sarapan berupa kahwa dan teh, sedikit roti, mentega dan jem Belanda. Dia berhenti bersyiir, lalu mengacau gula di dalam kahwa yang masih berasap.
“Saya belum pernah mendengar syiir itu sebelum ini.”
“Itu syiir “As-Syathi’ Al-Majhul” (Pantai yang Tidak Diketahui) yang dikarangnya pada 1923. Pantai atau laut yang dimaksudkan adalah kehidupan kita. Yang tidak dapat kita ketahui kesudahannya,” Abu Yazid menjelaskan.
“Syeikh begitu mengaguminya. Tentu banyak pengalaman tuan bersamanya.”

Abu Yazid mengangguk-angguk sebelum menggeleng-geleng. Ternyata dia senang dengan kata-kata saya. Tetapi senyum tawar di bibirnya menghentikan niat saya untuk bertanya lebih lanjut. Dia kelihatan seperti tersentuh dan barangkali sedang memikirkan sesuatu – seraya menurunkan kerusinya. Bersandar dan memejam. Kitabnya diletakkan di atas dada.

Lantas saya meneruskan pembacaan yang terbantut.
Sayyid bukan sahaja menulis dalam bidang keagamaan, tetapi dianggap pengarang yang mempunyai kemahiran berbahasa, bergaya, dan sukar ditangkis hujahnya. Menulis dalam pelbagai genre. Malah pernah mengkritik gurunya sendiri –Abbas Mahmud Aqqad – dalam polemik yang dianggap penting dalam perkembangan sastera Islam. Dipenjara tetapi kekal prolifik menulis, sehinggalah bukunya yang terakhir, Ma’alim fi At-Thoriq (Petunjuk Sepanjang Jalan) akhirnya membawa beliau ke tali gantung!
Lantaran kebijaksanaannya yang luar biasa, dan kecenderungannya kepada al-Quran dan idea-idea Islam yang agak membimbangkan kerajaan, beliau dihantar belajar ke Amerika Syarikat selama dua tahun.

Bagaimanapun ketika di sana, beliau berasa hairan setelah melihat orang-orang Barat begitu gembira dengan pembunuhan Al-Banna pada 1949. Takjub dengan kejadian itu, beliau kembali ke Mesir, memimpin Revolusi Julai 1952, sebelum menyertai Ikhwan.

dari. Solah Abdul Fattah al-Khalidi dalam bukunya menyebut : Sayyid Qutb syahid yang hidup. Biarpun jasadnya mati, tetapi wawasan pemikiran Islaminya terus kekal. Dan sememangnya orang yang syahid itu tidak mati.
“Janganlah kau menganggap bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati. Bahkan mereka itu hidup di sisi Allah dengan mendapat rezeki.” - (Ali Imran : 169)
“saya pernah menemuinya. Iya, pernah mendapat tarbiah daripadanya, pernah bekerja bersama-sama dalam gerakan Islam.” Rupa-rupanya syeikh itu belum tidur lagi –mengejutkan saya yang asyik. Dia menghirup kahwa, mengejipkan matanya, dan menunduk. “Malah pernah sama-sama dipenjarakan.”

Ayat sambungannya itu membeliakkan mata saya beberapa detik. Buku terus saya katup.
“Beribu orang ditangkap pada Oktober 1954. Presiden Gamal Abdul Nasser membabitkan Ikhwan dalam perancangan membunuhnya.”
“Syeikh anggota Ikhwan?”
“saya waktu itu baru berusia 20 tahun. Mengaji di Darul Ulum. Tertarik dengan sahsiah Sayyid lalu menuruti jejaknya menyertai Ikhwan pada awal 1953. Pengaruh kami makin kuat waktu itu, tapi benarlah, Yahudi ada di mana-mana.”
“Yahudi?”
“Ya. Ada kajian yang mendakwa Gamal Abdul Nasser berdarah Yahudi. Wallahu-A’lam. Kalau tidak pun, memang pengaruh Yahudi di ‘balik tabir’ menguasai kerajaan waktu itu. Macam kejatuhan Khilafah Turki Uthmaniyyah juga, semua kerja Yahudi.”

Saya menelan liur. Buku “Al-Yahudiyah” oleh dari. Ahmad Syalaby dan beberapa lagi buku berkaitan Zionis telah saya khatam. Tetapi maklumat orang tua ini membuat saya terasa pembacaan saya selama ini masih tidak seluas mana. Teringat pendedahan sebuah media Britain baru-baru ini. Sepuluh orang pemimpin arab semasa bersusur-galur Yahudi. Sekadar provokasi? Entah.

“Sayyid dihukum penjara selama 15 tahun, sedang kami yang masih muda dan belum berpengalaman dilepaskan selepas berbelas bulan. As-Syahid diazab paling teruk di kalangan kami. Oh, Sijin Harbie, penjara yang takkan kulupa seumur hidup.”
Dia menarik lengan jubahnya. Dua bilur panjang keperangan jelas kelihatan.

“Ini terlalu sedikit jika dibandingkan rakan-rakan lain. Tapi saya … saya tidak tahan menanggung.” Suaranya tiba-tiba melirih. Abu Yazid terbatuk beberapa kali. “Ditambah desakan keluarga yang kuat. saya dihantar ke Damsyik untuk menyambung belajar.”

Tangisan seorang bayi pecah tiba-tiba. Bau asap rokok menyucuk hidung. Seorang lelaki arab-Mesir kira-kira satu setengah meter di sebelah kiri Abu Yazid masih berselamba sekalipun dimarahi ibu bayi yang menangis. Tidak tahu langsung menghormati ketenteraman awam!

“saya beroleh Sarjana, bernikah dengan wanita Syria dan kami dikurniai tiga cahaya mata, sebelum pulang ke Kaherah pada penghujung 1964. Waktu itu, Sayyid baru keluar penjara atas permintaan Presiden Iraq Abdul Salam Arif, tapi ditangkap semula pada Ogos 1965.”
Sudah jelas sekarang, orang tua ini bukan calang-calang orang!

“Jadi, tuan berada di Kaherah semasa hukuman mati dijatuhkan?”
“Hari itu, 29 Ogos 1966. saya tidak mampu mengajar di kolej seperti biasa. Pelajar kusuruh pulang. Kami terlalu hiba dengan kematiannya. Dia digantung bersama dua sahabatnya Muhammad Yusof Hawasy dan Abdul Fattah Ismail. Gamal Abdul Naser terlalu kejam menuduh Sayyid cuba mencetuskan huru-hara. ”

Abu Yazid terdiam. Barangkali segala peristiwa masih terbayang jelas. Lantas pandangan saya buang ke luar. Awan terlalu nipis membolehkan penglihatan tembus ke bawah. Tiada kehidupan selain lautan yang terbentang luas. Laut Merah kelihatan bersisik ditikam seminau matahari. Di sinikah Allah mengajar Firaun yang taghut itu?

“Awal 70-an, ramai anggota Ikhwan yang musafir ke luar negara kerana tidak tahan dengan tekanan kuku besi pemerintah. Antaranya adik Sayyid, Muhammad Qutb yang menjadi profesor di Universiti Ummul Qura. Alhamdulillah. saya juga ditawarkan sebagai pensyarah di Universiti Jordan hingga sekarang. Jordan lebih terbuka, terutama pada zaman Raja Hussein. Agak selesa untuk saya terus berdakwah dan menulis.”
Dia juga seorang penulis?

“Tapi itu dulu, sejak kemangkatan Almarhum, banyak yang kurang menyenangkan,” luahnya kesal.
Saya mengangguk tanda setuju. Memang banyak perubahan politik di Jordan akhir-akhir ini. Pejuang-pejuang Palestin yang tumpang berlindung tidak lagi mendapat keistimewaan seperti dulu. Ada pula ura-ura pejabat-pejabat cawangan HAMAS mahu ditutup seluruhnya.

“Jadi, tuan juga menulis? Rasanya saya belum pernah membaca hasil tulisan tuan.”
Dia mengulum senyum, semacam geli hati.
“Kamu sedang membacanya.”
Tubuh sedikit tersentak. Kali ini saya memandang wajahnya sungguh-sungguh. Dia inikah dari. Ukasyah? Subhan-Allah, dia ulama-penulis yang saya kagumi itu sebenarnya! Patutlah saya begitu tertarik dengan sahsiah lelaki ini sejak tadi.

Lantas perbualan tentu sahaja semakin rancak sedang masa begitu gesit.
“Saya mendapat tahu kitab-kitab tuan diharamkan di Mesir?”
“Aiwah, sebenarnya. saya sendiri sejak Perang Teluk tidak ‘boleh’ kembali ke sana. saya beroleh suaka politik di Jordan. Entah bagaimana kerajaan Mesir boleh menarikbalik pengharaman ke atasku mulai tahun ini,” luahnya dengan wajah berseri.
Saya diterpa rasa gharib. Bagaimana kerajaan Mesir boleh selembut itu sedang ramai lagi tokoh ulama Mesir yang tidak berani pulang? Kembali bermakna menghantar diri ke bilik berjeriji besi.
“Lalu tuan syeikh pulang ini untuk menziarahi kaum kerabat yang lama ditinggalkan?”
“Bukan itu saja. Kebetulan minggu depan, 29 Ogos, ada majlis memperingati syahidnya Sayyid yang ke-33. Ada jemputan, dan saya diminta berucap di majlis itu. Isteri dan anak-anakku melarang juga.” Dia bagai tahu apa yang bermain di kepala saya. “Dan kadang-kadang payah untuk percaya juga. Tapi, inilah kesempatan terbaik untuk bertemu rakan-rakan lama.”

Saya ingin bersuara, tetapi suara kapten lebih dahulu bergema menerusi P.A. System, dan isyarat larangan merokok dan tali pingang bercantum menyala semula. Pesawat mula merendah. Suara penumpang lain mula beraduk dengan pengumuman pendaratan.

Kurang lebih setengah jam kemudian, ketika menanti Irfan yang datang menjemput di lobi terminal, Abu Yazid gagal saya kesan. Dia hilang sewaktu kaunter imegresen faudho dikerumuni penumpang yang sukar diajar supaya berbaris di belakang garisan kuning.
Seminggu pertama di Mesir saya habiskan dengan menziarahi kenalan dan menjejaki kesan-kesan sejarah. Merangkak untuk masuk ke Piramid di Giza, merayau dalam bazar-bazar di Al-Hussein, menjenguk jasad Ramses II (Firaun yang mati lemas) dalam kuboid kaca di Muzium Mesir, hinggalah ke tugu peringatan tempat Anwar Sadat ditembak.

Dan petang awal September itu, saya, Zakuan, Nushi, dengan ditemani Irfan baru selesai memudiki Sungai Nil dengan bot kecil yang disewa, lalu kami singgah minum di gerai tebu berhampiran tebing. Suara pengunjung lain di tebing sungai itu berkacuh dengan bunyi kenderaan di jalanan. Ibu negara yang menampung lebih sepuluh juta penduduk ini tidak pernah sunyi. Senantiasa bingar. Angin sore pinggir Kaherah yang berpuput lembut memukul-mukul pipi. Sesekali kami terpaksa mengejip-ngejipkan mata - mengelak debu yang berterbangan.

Irfan yang ditugaskan mencari ‘alas perut’ muncul dengan sebungkus syawarma dan senaskhah akhbar harian di tangan, sedikit termengah-mengah dan riaknya nampak cemas. Dia menepuk bahu saya dan menunjukkan berita muka depan.
“Tengok ni. Diakah syeikh yang kauceritakan dulu?”
Saya membaca selaju mungkin. Dada berdebar-debar seterusnya kepala saya geleng. Menghela nafas sebelum melepaskannya panjang. Terimbau wajah damai lelaki tua itu juga pertemuan kami yang singkat tetapi bermakna itu.
“Kenapa?” tanya Nushi ingin tahu.

“Hosni Mubarak cedera di tangannya akibat ditikam semasa melambai menerusi tingkap kereta ketika lawatannya di Port Said,” jelas Irfan seraya memandang saya, meminta penjelasan selanjutnya.
“Walhasil … dari. Ukasyah ‘Abu Yazid’ Damanhurie dan berpuluh lagi anggota Ikhwanul Muslimin ditahan selepas Majlis Zikra Istisyhad baru-baru ini atas tuduhan merancang cuba membunuh presiden.”

Saya merapati tembok tebing. Air tebu yang direguk terasa tawar. Sebiji batu sebesar dua ibu jari kaki saya kutip. Terasa sebak juga. Ada kepedihan yang tajam menikam hati. Gamal Abdul Nasser pernah bertindak sedemikian, dan kini sejarah berulang lagi. Realiti dunia Islam memang menyayatkan. Kebenaran masih jauh kelihatan. Konfrontasi menjadi resam. Pendokong Islam masih lagi dijebak dengan prasangka dan dikriminasi. Terlalu banyak mehnah yang merintangi jihad mereka rupanya.
Saya berpaling ke arah mereka.
“Jum!”
“mahu ke mana?” Zakuan bertanya. Masing-masing terpinga-pinga.
“mahu ikut jejak Sayyid Qutb, Hasan al-Banna, dari. Abdullah Azzam, dari. Fathi Syiqaqi, dan syuhada’ lainnya.”
Batu saya lontarkan sekuat hati ke tengah sungai yang seakan tidak beralun. Air sedikit berkocak dan membentuk bulatan yang akhirnya hilang pupus dalam arus Nil yang terus mengalir.

Glosari:
thaqafah – informasi, ilmu bantu
faudho – berserabut, kacau
syawarma – roti berdaging
mehnah – cabaran, tribulasi

"

Ahad, 11 Januari 2009

ATAS NAMA CINTA

UNIC

Tika mata
Diuji manisnya senyuman
Terpamit rasa menyubur harapan
Dan seketika
Terlontar ke dunia khayalan
Hingga terlupa singkat perjalanan
Tersedar aku dari terlena
Dibuai lembut belaian cinta
Rela aku pendamkan
Impian yang tersimpan
Enggan ku keasyikan
Gusar keindahannya
Merampas rasa cinta
Pada Dia yang lebih sempurna
Bukan mudah
Bernafas dalam jiwa hamba
Dan ku cuba
Menghindarkan pesona maya
Kerna tak upaya ku hadapinya
Andai murkaNya menghukum leka
Di atas nama cinta
Pada yang selayaknya
Ku nafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redhaNya
Biar sendiri hingga hujung nyawa
Asal tak sepi dari kasihNya
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia yang Esa
Saratkan hati ini
Dengan cinta hakiki
Sehingga ku rasai
NikmatNya
SyurgaNya
CintaNYa

Jumaat, 9 Januari 2009

masihkah kau ingat.........

segala puji bg Allah tuhan yg Maha Kuat dan Maha Agung..hanya Dia yg mengetahui hikmah disebalik setiap kejadian yg diizinkanNya..

ngeri, takut, resah, gelisah melihat gambar2 saudara kita dipalestin. "Israel melampau!" kata kawan sy. sedikit hairan dan ajaib. dia dulu tidak pernah pula membicarakan tentang dunia luar dengan sy. tiba2 melihat gambar dan berita ttg palestin di surat kabar, merah padam mukanya, marah. alhamdulilah...merasa marah itu adalah perasaan yg patut. merasa cinta dan kasih kepada mereka di Palestin.ternyata Israel mmg sgt melampau. masakan sahabat sy tadi merasa mereka begitu.

solat, teringat Palestin, makan, teringat Palestin, bicara sahaja ttg Palestin. kesannya sungguh terasa..doa tidak putus2 untuk mereka..semoga mereka tetap dan semoga semangat mereka menjadi inspirasi buat kita dalam berjihad.dan hancurkan Israel!!

"ko tau, aku semalam kagum sekejap dengan Ukranian. diorg buat demo membantah kekejaman Israel di Kiev." sepupu sy di Ukraine meluahkan perasaannya di YM.

"mmg patut pn shu. kata pegang sgt "freedom of Religion". suka hati mereka sahaja nak bedil manusia. bayangkan org buat pada mereka begitu?"

"bagi aku semua nya Islam. xpayah nak bangsa2 ni. nationalism apa ntah. tpi org seagama sendiri pn nak dengki"...

dunia sekarang, zionism semakin menular dalam diri ummah. perancangannya bukan sekejap. dah berpuluh2 tahun. sejak dari zaman Salahuddin Al-Ayubi ketika perang Salib untuk mendapatkan Palestin juga.

"belajar dengan hati..hati penting. hati perlu bersih, yakin setiap yg berlaku ada hikmah. redho lah.belajar sejarah dan peristiwa pun dengan hati. bukan tengok dan amik tahu cmtu je.' kak Ida sengaja menekan suara agar kami tahu apa yg pentingnya halaqah kali ini.

umat Islam kini ingat lagikah pada asal usul kita? dari Nabi Adam sehingga kedatangan rasulullah penujuk kebenaran, Khalifah,Umayyah, Abbasiyah dan Uthmaniyah sehingga Islam jatuh terus di tangan Kamal Atartuk?

ingat...belajar sejarah dengan hati. org2 Palestin mempertahan kan Palestin kerana sejarah.zionisme menular juga kerana sejarah.

dalam paper baru2 ni, Rusia bimbang remajanya semakin melupakan Tembok Berlin yg banyak memberi kesan pada org mereka terdahulu. kenapa? sebab lupa sejarah.dan itu lah yg disigokkan oleh zionis pada Umat Islam sekarang. kalau dulu "org Islam" sekarang, "org Malaysia". sehingga yg Islam datang minta bantuan pn, tidak dihiraukan kerana dia datang dari negara lain. itulah nationalism yg disogokkan zionis.semua tu dah bertahun dirancang supaya umat Islam jauh daripada Al-Quran dan hadith. jauh dari sejarah Islam. jauh dari syariah. semua tu sebab tidak baca dari hati. tpi dari mata dunia yg menipu.

carilah hati..ketika kita solat, ketika baca Quran dan mengingati mati.

mula dari harini, letakkan dalam hati untuk benar2 melihat dengan iman. buat apa pun fikir, adakah Allah suka semua ni?jika Allah suka, buatlah. jika tidak, jangan buat. xrugi pun.

andai datang ujian, lihat dengan hati. yakin Allah sahaja yg mengetahui. kalau xjadi cmni, mgkn kita xjadi lebih baik. Allah itu Pencipta yg Maha Pengasih dan Penyayang. Dia tahu apa yg tidak mampu oleh hambaNya dan apa yg mampu.

"mujahadah itu indah, tapi susah"..


"kemudian Dia menyempurnakannya dan meniupkan roh (ciptaanNya) kedalam (tubuh) nya dan menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati bagimu, (tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur" As-Sajadah:9

betapa Allah mengulang2 perkataan yg melambangkan betapa pentingnya hati, pendengaran dan penglihatan..namun kerana hati yg tertutup, kita jadi org yg tidak bersyukur..semoga yg terbaik di sisi Allah untuk kita...

Selasa, 6 Januari 2009

NIKMATNYA KASIH SAYANGMU....

bismillahirahmanirahim..

sebagai hamba Allah yg MAha PErkasa..aku berserah diri padaMu. segala hidup dan mati ini hanya untuk Mu wahai kekasihku..
selawat dan salam keatas Rasulullah SAW. sunnguh aku menyintaimu rasulullah..andai kau masih disini, sudah tentu kau tangisi atas perihaL umat yg semakin tenat dengan cinta dunia dan takutkan mati.

segala Puji bg Allah yg Maha Sempurna..hari yg terlalu indah untuk kugambarkan pada hari ini setelah diri diulit derita batin dan sengsara nya ketandusan iman..
nikmat mana lagi harus ku syukuri selain perasaan syahdu dan indah bersamaMu tuhanku.

indahnya dan nikmatnya sapaan Mu. puasa yg membawaku berada puncak syukur yg tinggi.kemudahan dalam melakukan ibadah, merasa dekat dengan org2 yg menyintaiMu..setelah sekian lama, kutemui kembali rasa ini.

terima kasih sahabat sekalian, kerana sudi berada bersama ku dalam mengharungi mehnah dunia yg kejam dan tipu daya ini. sungguh aku benar2 menyintai kalian! kalian lah yg banyak mendorongku agar tetap tabah hadapi masa depan yg aku semakin kabur dengannya. bersama tarbiyah dan harapan untuk ummah yg tidak jemu2 kalian sogokkan. ya Allah. nikmat apa lagi yg kuimpikan? selain daripada kemanisan iman yg berpanjangan..

dalam keterpaksaan aku, aku melangkah setapak lagi menadah harapan agar Tuhan yg Maha agung menerima aku seadanya. dalam kecacatan iman dan sahsiah rendah milik aku yg hina.dosa lalu kutinggalkan jauh2 kedalam lautan gerhana. derita semalam ku kutip halus2 bersama titisan air mata yg sudah saban hari tumpah menyimbah jiwa yg lara.

peristiwa semalam ku ganti dengan kasih sayang ilahi dan ukhwah sahabat dan sahibah.andai ku masih punya semalam pasti kutidak kehilangan semua ini.hanya Dia yg mengerti hati milik aku yg semakin nipis ruang nya untuk Tuhan teragung. kugagahi menangkis nafsu yg memburu. kuamati ayat2 suci Nya. bersama segalah doa ku harap tidak pernah berputus asa..

Ibu ayah, ku sering medoakan kalian agar syuga milik kita. kasih syg dan pengorbanan kalian xmampu kubalas. aku bukan anak kalian yg dahulu. aku semakin ghairah mengejar nafsu. doakan aku selalu.agar kembali padamu seperti dahulu..aku merindui kalian...

bonda, hari ini, ku tangisi dan sesali. air tangamu menyuap aku makanan.namun aku? tergamaknya aku menyerahkan diriku pada kecelakaan..ayahanda ku tercinta.tubuhmu mendakapku lantaran menghilangkan kesejukan dipagi hari. sapaan syahdu mu mengalunkan alunan merdu Al-Quran kitab mulia untuk aku dalami dalam hati..tpi ayah? bicaraku ini lah yg melontar aku dalam tipu daya dunia yg selalu ayah pesan untuk kujauhi..

hari ini, kumelangkah lagi. bertatih menuju Tuhanku. robek jiwaku menahan darah merah yg merona di jantung hadiah Mu. aku kembali lagi Tuhan...meratib tasbih senja yg kugalas semalam. untuk kupersembahkan sebagai titip2 keinsafan ku sebagai hamba yg berdosa..

terima kasih Tuhanku. secebis cahaya bahagia membias diwajah suram ku. membenih iman yg mekar dalam hati yg bersih..

ya Allah, bantulah aku dalam istiqamah terhadap tarbiyahMu. jadikan aku ini redho terhadap apa sahaja ketetapanMu padaku..sungguh aku berserah padaMu..aku lah hambaMu yg dulu pernah mngingkari janjiku...terimalah aku...........

Sabtu, 3 Januari 2009

BOYCOTT PRODUCT OF ISRAEL AND AMERICA

bismillahirahmanirahim..
segala puji bg Allah yg masih memberi rasa dihati ini untuk merenung masalah umat dan merasa ia sebagai tanggungjawab pada kita umat Islam yg sejati insyaallah..

isu boikot telah lama berada 'dipasaran'. sejak kartun Nabi kita yg tercinta di layarkan dengan hina, ia telah menjadi salah satu jihad bgi umat Islam untuk terus merasa 'tidak suka' dengan perbuatan terkutuk kaum musyrikin. mengapa mereka begitu dengki pada kita umat Islam? adakah hanya kerana Rasulullah dilahirkan dalam golongan Arab, lalu mereka membenci seluruh umat Islam. Yahudi dan Nasara tidak akan melepaskan Islam walau sehingga kelubang cacing. itu adalah fakta.

lalu bagaimana mana pula respon kita terhadap perbuatan mereka.

sy terbaca(sengaja mencari fatwa) ttg perihal boikot ini. dulu sememangnya hanya berpegang kepada: boikot pun sama jugak. mereka itu kaya:

namun, melihat kenyataan ini atau fatwa dari Yusuf Al=Qradawi, baru sy tahu. link nya disini:

http://www.mail-archive.com/portal@ikapens.org/msg01230.html

atau sahabat sekalian leh gi ke Islamic Thinkers yg di link kan di blog ini.

antara nya adalah:
Menurut Qardhawi, salah satu bentuk dukungan konkret bagi perjuangan rakyat
Palestina adalah dengan mengembargo/memboikot total produk Israel dan AS. Ia
berfatwa, "Satu real (mata uang Arab-red) yang Anda keluarkan untuk membeli
produk Israel dan AS, sama dengan satu peluru yang akan merobek tubuh
saudara Anda di Palestina." Selanjutnya, Qardhawi menyatakan keterkejutannya
terhadap sebagian umat Islam yang merasa tidak dapat hidup tanpa produk
Amerika. "Saya terkejut ketika ada sebagian umat Islam mengatakan tidak
mungkin hidup tanpa Pepsi, Coca Cola, Pizza Hut, atau peralatan modern
produk Amerika," kata Qardhawi seperti dikutip eramuslim.com.
Qardhawi menjelaskan, siapa saja di antara kita yang menganggap enteng
masalah pemboikotan produk AS, dan membayar walaupun cuma satu real untuk
produk tersebut, itu sama saja dengan memberi mereka satu peluru untuk
dipergunakan menembak saudara-saudara kita di Palestina. Qardhawi
mendasarkan fatwanya itu pada kenyataan, betapa besarnya bantuan dana AS
untuk Zionis Israel, belum lagi Kongres AS yang jelas-jelas mendukung Israel
dalam masalah Palestina.
Dalam kaitannya dengan jihad untuk Palestina, kata Qardhawi, Al-Qur'an
menegaskan bahwa jihad yang dimaksud adalah dengan harta dan jiwa. Jika
tidak bisa berjihad dengan jiwa, pilihannya adalah dengan harta. Nah, salah
satu bentuk jihad dengan harta, seru Qardhawi, adalah dengan melakukan
pemboikotan total terhadap semua produk AS dan Israel.


sudah jelas bahawa, andai kita xmampu pun, sekurang2 nya, tindakan ini jangan diremehkan...
sedikit wang yg kita boikot mgkn akan dikira oleh Allah..

wallhualam..



Jumaat, 2 Januari 2009

MASIH PALESTIN

bismillahirahmanirahim..
segala puji bg Allah, Tuhan yg Maha sempurna. yg Maha Pengampun, Yg Maha Indah dengan setiap ciptaanNya. semoga hati2 kami terbias cinta hakiki Mu.semoga hati2 kami hanya menangis kerana syukur dan berharap keampunanMu..sungguh, tiada apa yg lebih berharga daripada merasa kehadiranMu dlm hati kami..

sejak ini peristiwa di Palestin kembali menggamit memori. bukan lah tidak pernah ingat langsung. namun kisah nya semakin duhimpit derita dan sengsara. tadi baca blog seorg sahabat. dia menceritakan betapa hati nya juga merasa kesedihan kerana kehilangan ramai saudara kita di Palestin. malah juga di mana2 sahaja.

sy juga merasa perkara yg sama. rumah dan keluarga yg dicintai musnah tanpa sebarang kata. kemanusiaan hilang sekelip mata. kdg2 kita terfikir.mengapa Allah tidak terus membantu mereka. mereka itu umat islam yg sejati.

beristighfarlah sahabat. mereka itu saudara kita. dan mereka itu ujian bagi kita. Allah mahu menguji kita. adakah kita mahu membantu. adakah kita merasa dan mengambil iktibar daripada apa yg terjadi.

semalam sy lihat video conference ttg pembantahan pembunuhan terhadap rakyat Palestin. org2 ini adalah bukan Islam. mereka bercakap ttg hak beragama dan kedamaian dunia. ade juga yg mengutarakan pendapat bahawa masa depan dunia terletak ditangan remaja dan belia. mereka bimbang sekiranya satu hari nnti sekelip mata sahaja dunia berubah kerana pmberontakan dan naiknya semangat org Islam. subhanallah. hanya Allah yg tahu..

sorg sahabat sy kata: kita boleh kalahkan yahudi dan nasara. Allah telah letakkan perasaan gerun dalam hati mereka!! kita mesti perangi mereka!..

betul sahabatku. namun janji Allah itu adalah ketika umat Islam tidak cintakan dunia dan takutkan mati..

dua perkara ini ada disebutkan dalam hadith nabi..

marilah kita muhasabah diri. tarbiyah lah hati agar merasa tidak selesa dengan dunia yg sementara ini dan merindukan akhirat yg abadi. tanamkan dalam hati agar rindukan syahid serta jadikannya cita2 kita yg tertinggi. insyaallah..

semoga Allah bantu kita. amin............

buat diriku yg selalu alpa, kembali lah pada Allah..

serpihan masa

ALANG masih meneruskan zikir. Khusyuk tumpuannya mendaki lazat munajat sehingga menafikan kewujudan dunia yang sudah lama diliputi kanvas malam. Dingin pagi tidak menggugat lafaz tahlil daripada berterusan.

Sebentar kemudian bahunya ditepuk perlahan. Dia membuka mata dan menoleh ke arah Deraman. Didapati ramai rakan-rakannya sudah tiada di sekeliling.

"Sudah sampai masanya," Alang mengangguk perlahan dan menyatakan yang dia bakal menyusul. Deraman kembali meninggalkannya. Alang menyudahi tahajud dan munajatnya dengan witir sebelum mengangkat tangan berdoa bersungguh-sungguh hati.


Dalam doanya, dia membacakan ayat kelima daripada surah al-Fatihah: "Hanya kepada Engkaulah kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan." Dengan penuh harapan, dia memohon semoga usaha mereka berjaya.


Rembulan mengambang penuh ketika Alang bersama-sama hampir 350 rakannya berkumpul mendengar amanat terakhir daripada Guru Haji. Guru berusia hampir 70 tahun dan menghabiskan sebahagian masa mudanya menuntut ilmu di Makkah itu kemudiannya memulakan bicara:

"Anak-anakku, semua manusia pasti menemui mati, cuma bezanya sama ada kematiannya itu menempatkannya di dalam satu daripada lubang neraka atau satu daripada taman syurga." Alang mendengar penuh khusyuk. Jiwanya sudah sebati dengan setiap amanat guru hafiz itu. Dia sudah tidak takut kepada kematian. Dia malah mendambakan syahid.

Semangat jihadnya meluap. Dia ingin membenamkan mata kerisnya ke setiap dada penjajah. Mereka akan membebaskan tanah tumpah darah ini daripada belenggu penjajahan ke jalan kemerdekaan.

Sudah lama penjajah berambut kuning dan perang itu menduduki tanah mereka. Mulanya sekadar ingin berdagang, tetapi akhirnya membawa semboyan perang. Tanpa diduga, suatu hari, puluhan kapal asing mendarat dan menurunkan soldadu yang terus mendatangkan kekacauan.

Rumah dan bangunan dibakar tanpa sebab, rakyat kebanyakan habis ditikam dan ditembak selepas pahlawan-pahlawan negara ditumpaskan. Anak gadis sopan habis dirogol dan akhirnya tampuk pemerintahan tanah kelahiran mereka dirampas.

Alang masih ingat itu semua, tujuh kali Ramadan gagal melenyapkan bayangan ibu dan bapanya yang maut ditembak penjajah berkulit putih serta berambut kuning dan perang itu dan hari ini, dia di bawah pimpinan Guru Haji akan melancarkan satu lagi jihad qital terhadap penjajah laknat.

"Sentiasa ingatkan Allah SWT ketika menyerang atau bertahan anakku," pesanan lembut Guru Haji selaku bapa angkatnya disambut dengan kucupan hormat di tangan insan mulia itu. Sejak kematian ibu bapanya, Guru Haji yang menjaganya bersama-sama 70 anak yatim piatu lain yang keluarga mereka dibunuh penjajah.

Selama tujuh tahun, mereka diajar mencintai Islam serta menyempurnakan tauhid, fiqah, ibadat, akhlak, ilmu persilatan dan ikhtiar hidup oleh Guru Haji bersama-sama kumpulannya di satu daerah terpencil yang tidak diketahui penjajah memerintah.

Hinggalah sampai ketika ini, seruan jihad berkumandang apabila kedengaran penjajah yang khabarnya berasal dari Barat dunia itu akan membawa masuk ratusan mubaligh bagi memurtadkan penduduk. Kesayuan menusuk jiwa mereka apabila turut diberitahu sudah ada penduduk yang menukar akidah. Lalu demi kecintaan terhadap Islam, Guru Haji mengatur segala perancangan.

Satu demi satu kubu musuh digempur dan para mubaligh ditahan atau dibunuh. Alhamdulillah, Allah memihak kepada mereka dan kemenangan masih di tangan mereka walaupun beberapa saudaranya syahid. Dua hari lalu saja, satu lagi pangkalan penjajah berjaya dirampas dan hari ini, usaha mereka akan diteruskan. Bagi Alang, dia akan terus berjihad sehingga syahid menjemputnya pulang. Islam akan terus dipertahankan di bumi bertuah ini dan budaya murni bangsa yang berteraskan syariat akan terus dipelihara ke anak cucu!

Matahari berganjak dan terus berganjak melewati putaran waktu. Akhirnya cahaya suria berjaya melepasi tingkap dan menjamah mukanya. Mahmod terjaga dengan mata terpisat-pisat. Dia melihat jam di dinding menunjukkan pukul 12.52 tengah hari.

Hampir tujuh jam dia tertidur. Dia bangun dari katil dengan kepala yang berat sebelum kembali duduk di sofa ruang tamu. Dinyalakannya sebatang rokok dan disedutnya dalam-dalam. Malam tadi dia bersama Nancy terkinja-kinja menonton konsert sempena menyambut hari kemerdekaan negara mereka. Habis konsert, mereka meraikan malam menjelang kemerdekaan dengan melepak di pub sambil meneguk arak. Habisnya dalam keadaan mabuk, dia pulang ketika azan Subuh berkumandang dari surau di bawah pangsapurinya.

Rambutnya yang masih berwarna merah dan dibentuk ala punk digaru gatal. Habis sebatang rokok, dikeluarkannya setin bir dari peti sejuk dan ditunggang laju. Seketika kemudian kedengaran azan Zuhur dari surau berhampiran.

"Memekak aje," dia tidak senang dengan seruan Tuhan itu. Apatah lagi untuk menunaikan solat. Sejak kecil lagi dia tidak menunaikan solat, malah ibu bapanya juga tidak pernah menggalakkan. Mereka sendiri terlalu sibuk mengejar material sehingga lupa bahawa mereka dilahirkan beragama Islam yang memiliki tanggungjawab untuk ditunaikan dalam hidup.

Mahmod kemudiannya menekan butang alat kawalan jauh dan menghidupkan televisyen. Skrin televisyen memaparkan berita tengah hari yang melaporkan mengenai penindasan Israel terhadap umat Islam di Palestin.

"Arrgh, bosan." Dia mengalihkan saluran ke rancangan hiburan. Tiada perasaan belas ketika menonton berita kezaliman Zionis terhadap saudara se-Islam sebaliknya berita seperti itu mendatangkan rasa bosan kepada dirinya. Bagaimana tidak, Islam sudah terlalu asing kepada dirinya. Islam sekadar menjadi hiasan pada kad pengenalannya semata-mata. Hidupnya sejak kecil lagi lebih didedahkan kepada cara hidup kebaratan.

Memang begitulah keadaan di negaranya sepanjang dia membesar. Televisyen, bahan bacaan, internet dan persekitaran masyarakat banyak dipengaruhi (baca: dijajah) elemen Barat walaupun Islam diangkat sebagai agama rasmi negara. Lalu masyarakatnya kini lebih mahu meniru Barat dalam apa saja bidang. Dia sendiri memuja bangsa itu baik dalam gaya hidup, budaya; fahaman hendonisme, sekularisme dan pelbagai isme lain, pelbagai produk keluaran Barat dan mengidolakan individu dari negara asing itu.

"Kau tengok budak tu, solat tunggang-tungging nak tunjuk baiklah tu. Setiap Jumaat saja mesti pakai kopiah dan baju Melayu datang kerja, kolot betul," demikian dia bersama-sama rakannya pernah ketawa berdekah-dekah, selepas mengutuk seorang pekerja di pejabatnya yang masih mengamalkan Islam.

Mahmod sedar bahawa dia tidak keseorangan malah rakan-rakan dan ramai masyarakat yang bersikap sepertinya. Untuk apa bersolat dan mengamalkan ajaran Islam? Semua itu melecehkan. Bukan boleh kaya kalau solat. Begitulah pandangannya yang dibentuk persekitaran sejak kecil. Sebentar kemudian telefon tangannya berbunyi. Tertera nama Nancy di skrin telefon.

Nancy: Hei Mike, you dah bangun?

Mahmod @ Mike: Baru bangun.

Nancy: Kawan I ajak celebrate party merdeka pukul 5 nanti. Temankan I.

Mahmod @ Mike: Okey, lagi sejam I ambil you.

Sebaik menamatkan panggilan, Mahmod terus bangun, mencapai tuala dan menuju ke bilik mandi. Sejam selepas itu, keretanya terus memecut menuju ke kediaman Nancy, diiringi hujan yang mula merintis.

Titisan hujan itu kemudiannya turun semakin laju sehingga mendahului pergerakan jarum jam. Detik waktu diatasi titisan hujan. Seketika kemudian petir menjalar di langit luas dan guruh berdentuman.

Tubuh Alang dibasahi air hujan. Baju birunya lencun dicemari warna merah, dibasahi darah akibat luka dilibas benet yang dicampuri air hujan. Dia termengah-mengah. Dari jauh kedengaran seorang saudaranya melaung:

"Allahhuakbar!" semangatnya mengatasi mengah dan dia kembali mencari nyawa musuh seterusnya. Sudah lapan jasad musuh kecundang ditikam mata kerisnya sejak mereka melakukan serang hendap, awal pagi tadi.

Kegelapan dan kedinginan malam memudahkan serangan mereka. Musuh tidak menyedari ketika panah-panah api membakar keseluruhan kubu penjajah. Dalam sekelip mata saja, kubu itu diterangi nyalaan api yang membakar seterusnya mencetuskan panik di kalangan penghuninya.

Tembakan bertubi-tubi dilepaskan ke kawasan hutan yang mengelilingi kubu. Kumpulan Guru Haji mendiamkan diri di sebalik pohon yang menjadi penghadang sehinggalah tembakan reda.

Seterusnya apabila tentera asing dikerah keluar dari kubu bagi menjejaki mereka, ratusan anak panah kembali dilepaskan dan menembusi dada musuh. Kemudiannya mereka menyerbu kubu berkenaan dan pertempuran hebat berlaku.

Badan Alang sudah dipenuhi luka akibat tembakan dan tikaman benet senjata musuh, tetapi kesakitan itu diabaikannya. Mulutnya sentiasa berzikir sepanjang masa menyerang atau bertahan.

Guru Haji sudah hilang di pandangannya. Sebentar tadi dia melihat sendiri betapa gagah dan perkasanya guru itu menewaskan puluhan musuh. Semangatnya sendiri terangsang melihat teladan Guru Haji.

Seorang musuh menghalakan laras senapang ke arahnya lantas memetik picu. Alang yang lambat menyedari berusaha mengelak tetapi peluru itu sudah menjamah sedikit isi lengannya. Dengan pantas pula, pendekar itu melemparkan pisau ke arah penembak tadi sehingga ketajaman mata pisau itu terpacak di batang leher si musuh.

Kemahiran bertempur dipraktik bersungguhnya, kesabaran menanggung sakit dan tingkatan tauhid terhadap ketentuan Allah dalam menentukan hidup atau mati, sengsara atau kemenangan diuji dalam setiap jiwa anak murid Guru Haji. Syahid, syahid, syahid. Itulah impian mereka.

Alang mengambil senapang seorang tentera musuh yang ditewaskannya. Dengan senjata itu, dia menembak mati beberapa tentera musuh yang ketakutan. Kengerian terselindung di sebalik mata musuh apabila melihat semangat juang kumpulan Guru Haji.

Tentera Guru Haji berjuang mencari mati syahid tetapi tentera penjajah berjuang untuk terus hidup. Lalu apabila merasakan bahawa peluang mereka untuk hidup semakin menipis, maka ramai tentera musuh melarikan diri meredah hutan meninggalkan kubu mereka.

Ketika Zuhur menjelma, pertempuran semakin reda. Tubuh-tubuh kaku berselerakan di atas tanah. Ramai tentera penjajah dan mubaligh maut atau melarikan diri bagi menyelamatkan nyawa masing-masing.

Seorang musuh terakhir berjuang habis-habisan dan melibaskan pedangnya ke merata arah. Perjuangannya bukan lagi demi kedaulatan negara, bangsa dan agama sebaliknya demi menyelamatkan nyawanya sendiri. Akhirnya selepas mendapati semua rakan-rakannya sudah mati atau melarikan diri dan dia dikelilingi Guru Haji dan anak buahnya, lelaki berambut perang itu sedar pasukan mereka sudah kalah. Kubu mereka sudah ditawan pejuang Islam.

Dia kemudiannya melemparkan senjata dan terduduk di atas tanah, menyerah kalah. Guru Haji masuk di tengah bulatan kepungan dengan badan dipenuhi luka. Seketika dia melaungkan takbir dan disambut anak didiknya.

Suasana sekitar bergema dengan nama Allah. Allahuakbar! Allahuakbar! Allah Maha Besar! Sayu menusuk ke jiwa Alang. Satu lagi kubu musuh ditawan. Satu lagi usaha jihad bagi mendaulatkan Islam di bumi mereka dan mengekang penjajahan musuh Allah itu berjaya dilaksanakan.

Air mata mengalir di pipinya dan dalam hatinya, dia berharap usaha mereka itu akan menyebabkan Islam terus bertapak di bumi bertuah ini dan diamalkan generasi akan datang. Hujan yang melebat sebentar tadi mula merenyai.

Beberapa ketika kemudian, hujan berhenti dan kereta Satria Neo dinaiki Mahmod dan Nancy turut berhenti di perkarangan banglo tiga tingkat di tepi bukit itu. Bunyi bising muzik kedengaran sehingga ke luar.

Mahmod dan Nancy atau nama sebenarnya Nurul Nazlina, melangkah memasuki ruang tamu banglo yang sudah dipenuhi remaja yang asyik liar berpesta. Tin bir bersusun di atas meja di samping kek dan pelbagai makanan ringan. Remaja dengan pakaian mencolok mata dan mendedahkan tubuh menari riang mengikut alunan muzik yang melekakan.

Sudah tiada bezanya keadaan di banglo itu (yang letaknya kira-kira 500 meter dari masjid) dengan keadaan di negara Barat. Ketika ramai remaja leka menari, seorang pemuda dan pemudi yang mabuk berpimpin tangan memasuki bilik berdua-duaan sebelum mengunci pintu.

Di luar, seorang lelaki tua yang baru pulang dari masjid berhampiran selepas menunaikan solat Asar menggeleng kepala ketika melalui hadapan banglo itu.

"Umat Islam dulu sanggup mati menentang penjajah demi memastikan Islam terus kekal sehingga kini tetapi umat Islam masa kini pula yang merosakkan Islam," dia terus berjalan sambil menggelengkan kepala, tertanya-tanya sampai bila keadaan itu akan berterusan.

PROFIL:

MOHD Nasron Sira Rahim atau nama penanya, Nasron Sira Rahim dilahirkan di Kampung Nawa pada 23 Disember 1981, berkarya dalam genre cerpen dan puisi sejak 2001 dan karyanya mendapat tempat dalam majalah mahupun akhbar arus perdana negara ini. Turut meminati penulisan rencana, esei selain berkebolehan melukis kartun dan komik. Novel pertamanya, Enigma, diterbitkan BukuPrima manakala novel kedua kini dalam proses penerbitan. Wartawan di Meja Luar Negara, Berita Harian, kini dalam proses menyiapkan novel ketiganya.


BERITA HARIAN

WARKAH SANG AZAZIL




Syaitan Laknatullah@Malaikat Azazil,

No. 7, Neraka Jahannam,

Alam Ghaib Milik Allah,


1 Ramadan 1429 H

Negeri Akhirat Yang Abadi.

MENEMUI kalian anak-anak Adam, musuh yang paling kubenci!

Aku memandang langit mega yang terbentang luas. Awan yang berarak memayungi alam fana kelihatan tersenyum riang. Kedengaran kicauan burung-burung yang berterbangan di angkasa raya, berzikir menyambut ketibaannya yang bakal menjelang tiba. Kegelisahanku makin bertimbun menanti tiap detik yang berlalu. Aku makin derita, saat ia hampir mendatangi alam ini. Aku makin menggila saat ia berlabuh dalam dakapan waktu!

Celaka!

Tahun ini ia kembali lagi! Setelah sekian lama aku terseksa, ia mampir menggangguku lagi. Pastinya nanti aku dibelenggu dengan rantaian neraka maha dahsyat oleh malaikat Tuhan Yang Maha Agung yang tidak terperi bilangannya. Pastinya aku akan merengkuk dalam penjara neraka bersama azab daripada-Nya.

Kuperhatikan pula tanah subur menghijau. Air yang mengalir tenang seakan menyindir diriku yang ketakutan. Bayu yang berpuput riang seakan gembira dengan bahana yang bakal menyelubungiku. Pohonan yang meliang-liuk seakan menari-nari, tanda gembira dengan kehadirannya. Ah, peritnya nasibku ini! Celakalah kalian semua!

Kalau tidak keranamu Adam, aku tidak mungkin dilaknat begini!

Kalau tidak kerana kau Muhammad, mana mungkin aku dibelenggu Ilahi!

Kalau tidak kerana umatmu, takkan hadir kegelisahan dan ketakutan ini!

Dari jauh, aku melihat bala tenteraku menggoda sang umat terakhir sedaya upaya dalam masa yang begitu kritikal. Ada yang berjaya, hingga manusia menganggap akulah Tuhan mereka. Namun ada juga yang terbakar bersama panahan kalimah-Nya. Ada yang cedera, dek kerana keimanan dan ketakwaan yang seberat zarah membatasi nafsu seluas lautan dunia.

Lensa mataku memandang ke arah segerombolan umat manusia yang khusyuk dalam ibadatnya. Aku melihat junta-juntaku berpaut, memujuk rayu sang manusia supaya melupakan Penciptanya. Mempengaruhi akalnya supaya memikirkan dunia. Menguasai hatinya supaya mensyirikkan-Nya. Bagus! Lakukanlah lagi hingga mereka tenggelam dalam nista mereka! Lakukanlah!

Wahai Muhammad Pesuruh Allah, lihatlah apa yang telah bala tenteraku lakukan pada umatmu! Mereka cuba menyesatkan umatmu agar mengikuti kemahuan nafsu dan melupai nikmat syurgawi yang bakal terbentang nanti. Aku tingkatkan nafsu syahwat mereka dengan wanita-wanita yang berpakaian tiada menutup aurat. Mereka kuhasut agar mendedahkan pinggul, perut, dadanya untuk tatapan sekalian alam. Aku hiaskan mereka dengan gelojak nafsu serakah agar mereka bisa menggoda umatmu yang beriman berpaling daripada keimanan mereka, umatmu yang warak dan alim menjadi dungu dan cintakan dunia.

Maka hasilnya, lahirlah anak luar nikah yang tidak berdosa, yang tidak mengenal siapa ibu bapanya. Mereka dibunuh, ditinggalkan bertaburan di muka bumi. Kusogokkan juga keinginan mereka dengan hiburan yang melampau, kebebasan hak manusiawi, kecanggihan teknologi yang semakin disalahertikan, hingga mereka menganggap halal dan haram bukan lagi satu pegangan yang utuh dalam diri mereka dan berkiblatkan urusan duniawi, melupai alam ukhrawi. Saksikanlah kejatuhan agama Tuhanmu, ya Muhammad! Kejatuhan oleh tentangan para pengikutku Yahudi, Nasrani dan Majusi yang mengikut segala telunjukku! Saksikanlah!

Aku ketawa sendirian, bangga melihat usahaku membuahkan hasil setelah sekian lama. Bangsa Yahudi yang bodoh telah menurut kemahuanku. Terima kasih Musa as-Samiri kerana menjadikan aku sebagai panduanmu bagi kaum Yahudi. Terima kasih Saint Paul kerana menjadikan musuhmu, Isa al-Masih sebagai Tuhan bagi umat Nasrani. Aku masih belum puas melihat umat Muhammad yang beriman dipermainkan seperti himar. Disembelih, dibunuh dengan kejam oleh musuhnya yang tidak mengenal erti penat.

Baitulmaqdis menjadi rebutan Yahudi dan umat Muhammad yang beriman. Aku meniupkan hasutanku pada pemimpin-pemimpin Yahudi supaya mendirikan Haykal Beit Hamiqdash atau Temple Of Mount di atas Masjidil Aqsa, tempat suci ketiga bagi umat Islam agar bisa menjadi tempat peribadatan mereka. Aku menghasut mereka supaya menyediakan kota Eretz Yitzrel atau negara Yahudi sebelum kedatangan Messiah, penyelamat untuk mereka. Aku menitipkan kata-kata semangat kepada mereka agar berusaha untuk merampas kembali al-Haram al-Syarif setelah Saidina Umar al-Khattab, musuhku yang paling kutakuti menakluk kota itu. Masih terbayang bagaimana gentarnya aku saat khalifah Al-Faruq itu melalui lorong-lorong kota untuk melihat umatnya. Pandangan matanya cukup menakutkan, hingga aku lari bergelimpangan bersama-sama tenteraku yang lain.

Kukatakan juga bahawa merekalah bangsa paling agung, sedangkan mereka akan menjadi temanku di neraka kelak. Bodohnya manusia, walau akal berdiri utuh di kepalanya!

Entah bagaimana, aku terpandang kembali ke arah langit. Kulihat pintu-pintu rahmat terbuka dengan luasnya. Pintu-pintu syurgawi turut dibuka, sedang para bidadari mempersiapkan diri bagi menyambut ketibaan bulan yang mulia. Kuperhatikan pula kuburan para Muslimin. Dari jauh, aku mendengar laungan kegembiraan daripada mereka. Benar, Ramadan datang membawa sejuta rahmat buat alam dan isinya. Semuanya menikmati rahmat Ilahi melainkan aku sahaja. Bangsat!

Teringat daku akan kata-kata Muhammad sewaktu aku berdiskusi bersama-samanya suatu masa dahulu;

“Andai kau mahu Allah mengampunkan dosamu, maka sujudlah pada kubur Adam, wahai musuh Allah dan hamba-Nya!”

“Tidak! Tidak sekali-kali wahai pesuruh Allah! Aku boleh melakukan apa saja yang diperintahkannya melainkan sujud di kuburan musuh yang telah menyebabkan aku terkeluar dari syurga!” Aku membentak keras.

“Kau terlalu membangga diri dan sombong wahai Azazil laknatullah!” Masih terngiang-ngiang di telingaku suara Nabi Allah itu. Api amarahku semakin marak bila mengenangkan peristiwa pengusiranku dari syurga. Hanya kerana aku tidak mahu sujud kepada Adam, aku dikutuk selama-lamanya. Walhal, dahulu akulah malaikat yang paling taat pada-Mu, Ya Allah! Akulah yang paling banyak memuji dan mengesakan-Mu. Akulah malaikat yang paling mulia di sisi-Mu. Malah, akulah ketua malaikat yang berdoa untuk malaikat yang lain bila mana kau menyatakan bahawa akan ada di kalangan kami yang tersesat. Namun, entah mengapa aku terlupa mendoakan diriku sendiri hingga aku cenderung untuk sesat begini.

Masih mekar dalam ingatanku tatkala aku memohon dipanjangkan usiaku untuk menyesatkan umat manusia lalu Allah memperkenankannya. Aku diberikan umur yang panjang sehingga hari kiamat menjelma tiba. Alangkah gembiranya aku kerana diberikan peluang walaupun aku mengerti azabnya amat pedih.

Sayup-sayup kedengaran suara azan memuji keagungan Allah. Aku melihat para juntaku berlari lintang-pukang, terbakar dengan panahan kalimah tayyibah Tuhan. Aku merasai bahang terbakar pada setiap liang tubuhku.

Ramadan dah tiba! Celakalah kita semua!

Aku mendengar lolongan dahsyat daripada segenap penjuru alam. Seluruh anak pinakku bertaburan menyelamatkan diri daripada dibelenggu malaikat Allah. Bilangannya, sukar untuk diramalkan. Rantaian neraka yang panas membara dilontarkan ke arah junta-juntaku. Lolongan mereka memecah keheningan alam maya. Sakitnya, pedihnya sukar untuk kukatakan. Celakalah Ramadan! Bulan yang menjanjikan kesenangan buat umat Muhammad!

Pantas aku melarikan diri bila mana malaikat mendatangiku. Mereka membawa rantaian panas membara. Namun, aku tewas dengan kekuasaan-Nya. Sudah ditakdirkan aku terpaksa melalui semua ini.

Celakalah Ibrahim, yang membaling batu ke arahku dahulu demi Allah!

Jahanamlah Ayub kerana takwa dan kecekalannya menghadapi ujian Allah!

Durjanalah Sulaiman, kerana pernah menguasai aku suatu masa dahulu!

Leherku direntap sang malaikat dengan tidak semena-mena. Aku meronta, sedang tangan dan kakiku diikat pula dengan besi neraka maha azab. Aku diseret bagaikan himar tua, dibawa memasuki neraka bersama junta-juntaku yang lain. Mereka merintih, menyumpah sekalian umat Muhammad.

Beruntunglah kalian wahai umat Muhammad dengan kedatangan Ramadan al-Mubarak ini! Celakalah kami, musuh Allah yang terpaksa dibelenggu selama sebulan hanya kerana bulan yang mulia ini. Bergembiralah kalian semua, tapi jangan lupa. Kami juga meninggalkan senjata utama kami iaitu nafsu. Berbahagialah mereka yang dapat menguasainya dan celakalah mereka yang dikuasainya! Dan pintu neraka Jahanam ditutup serapat-rapatnya. Kedengaran suara lolongan maha dahsyat bergema, memecah keheningan mayapada.

Salam takziah daripadaku buat kalian semua!

Yang benar,

AZAZIL



INFO

TONGKAT Jibril adalah nama pena bagi Muhammad Alyar Abdul Jalil yang terbabit dalam penulisan cerpen dan novel. Bekas pelajar Sek Men Sains Sultan Haji Ahmad Shah (Semsas), Kuantan ini, bergiat sepenuh masa dalam bidang penulisan. Karyanya mendapat tempat dalam akhbar arus perdana manakala novel remajanya, Nobat Kasih, diterbitkan Cerdik Publication Sdn Bhd pada 2006.


diambil dari: berita harian online

Khamis, 1 Januari 2009

PALESTIN DALAM HATI

Assalamualaikum sahabatku sekalian. marilah kita merasa keperitan dan ketabahan saudara kita di Palestin dan di mana sahaja mereka berada. mereka ditindas oleh Kuffar durjana. kalau xsolat hajat pun, tadah lah tangan dan mohon agar mereka selamat, tabah dalam menghadapi ujian itu serta selalu mendapat ketenangan walau apa keadaan pun .kita juga berdoa agar segala ketabahan mereka akan meningkatkan lagi iman serta kekuatan jiwa kita untuk berhadapan dengan yg kejam ini. untuk hadapi bahawa dunia ini tiada apa untuk ditatapi..untuk menghadapi bahawa, dunia ini hanya sekejap cuma. insyaallah..

Ya Allah, jadikan hati kami ini hati yg mudah menerima kebenaran. yg mudah merasa kemurkaan Mu. yg mudah merasa nikmat dan rahmat kasih sayangMu. ya Allah, jadikan hati2 kami ini tertaut hanya kerana Mu. berdakwah dan berkorban hanya untuk Mu. semoga kami tergolong dalam golongan org2 yg Kau redhoi..amin....

DOA QUNUT NAZILAH

Qunut ertinya membaca doa kerana sesuatu bala bencana supaya kita dilindungi Allah dari bahaya.

اللهم أَعِزَّ الإسلامَ و المسلمين , اللهم أَذِلََّ الشِركَ و المُشرِكِين , أللهم انْصُرْ اخوانَنَا المسلمين و المجاهدين و المُسْتَضْعَفِين , فى فلسطين و فى لُبْنَان و فى العراق وفى كل مكان و فى كل زمان.

Ya Allah! Muliakan Islam dan orang islam. Ya Allah! Hinakan Syirik dan musyrikin. Ya Allah! Tolonglah saudara-saudara kami yang muslim dan mujahidin dan golongan-golongan lemah, di Palestine, di Lubnan, di Iraq dan di semua tempat dan di semua masa.

اللهم دَمِّرْ أعْدَائَك أعداءَ الدِّين , اللهم أهْلِكِ الكَفَرَةَ و الشِرْكَ و المُنَافقين , اللهم اِنَّنا نَجْعَلُ فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ

شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك

Ya Allah ! Binasakan musuh kamu, Musuh agama (Islam). Ya Allah! Hancurkan kekufuran, Syirik dan Munafiq, Ya Allah! Sesungguhnya kami jadikan pada leher-leher musuh kami (kami serah kepada Mua) dan kami berlindung dengan-Mu dari kejahatan-kejahatan mereka. Ya Allah! Cerai beraikan himpunan mereka, pisahkan kesatuan mereka, selerakkan kalimah-kalimah mereka, gegarkan ketetapan mereka, Kalahkan mereka dengan anjing dari anjing-anjing kamu.

يا قهَّار , يا جبَّار , يا مُنْتَقِم , يا الله , يا الله , يا الله , يا رب العالمين

Wahai Tuhan yang maha gagah, Wahai Tuhan yang maha keras, Wahai Tuhan yang maha membalas, Wahai Allah!!

اللهم يا مُنْزِلَ الكتاب و يا مُجْرِىَ السَحاب و يا هَازِمَ الأحزاب , اِهزِم الكفار , اهزم اليهود , اهزم الهنود , اهزم أمريكا ومن وَلَّا هُم , وانصُرْنا عليهم

Wahai Allah, tuhan yang menurunkan kitab (al-Quran), tuhan yang menggerakan langit, tuhan yang mengalahkan tentera ahzab, kalahkan kuffar, kalahkan yahudi, kalahkan hindu, kalahkan amerika dan sekutu-sekutu mereka, dan tolonglah kami atas mereka.

اللهم انت قَوِىٌّ و نَحْنُ ضُعَفَاء , نَشْكُوا ضُعْفَ قوتِنا , اللهم انت ربنا و نحن عبادك

Ya Allah, Engkau berkuasa, kami lemah, kami mengadu kelemahan kami. Ya Allah! Engkau Tuhan kami dan kami adalah hamba-hamba kamu.

اللهم ارْزُقْنا شهادةً فى سبيلك , ربنا أتنا فى الدنيا حسنة و فى الأخرة حسنة , وقنا عذاب النار

Ya Allah! Rezkikan kepada kami Syahid di jalan kamu. Ya Allah! Berikan kepada kami kehidupan di dunia ini baik dan di akhirat juga baik, dan selamatkan kami dari Azab neraka.

وصلى الله على رسوله الكريم , و على أله و صحبه أجمعين , و الحمد لله رب العالمين

CARA MEMBACA QUNUT NAZILAH

Qunut Nazilah boleh dibaca pada setiap solat fardhu: Zohor, Asar, Maghrib, Isyak dan Subuh. Ia dibaca pada rakaat terakhir selepas bangun dari Ruku’ untuk ‘Itidal, iaitu selepas membaca

سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ ، رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ.

Doa dibaca ketika berdiri untuk I’tidal. Ada tiga cara membaca doa tersebut. Imam boleh memilih salah satu dari cara-cara berikut:

1. Membaca doa Qunut sepertimana yang biasa dibaca ketika solat Subuh.

2. Membaca doa Qunut Nazilah sahaja sepertimana yang di dalam lampiran

3. Membaca doa Qunut subuh dan diikuti dengan doa Qunut Nazilah .
Solat Hajat

Raka’at pertama selepas doa iftitah, baca surah Al-Fatihah diikuti dengan surah Al-Kafirun sebanyak 11 kali (atau boleh juga 3 kali).

Pada raka’at yang kedua, baca surah Al-Fatihah diikuti dengan surah Al-Ikhlas sebanyak 11 kali (atau boleh juga 3 kali).

3. Menderma kepada Palestin melalui saluran-saluran yang ada.

P/S: sila sebarkan..

Ayuh, bertindak segera..!
 

cahayahatiku Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template