Ahad, 9 November 2008

Setiap Kali

setiap kali gelisah, resah mengulit hati dek problem dan masalah...dan setiap kali itu hati ditujah-tujah nafsu dan syaitan. sedangkan, kita sudah sedar malah arif itu adalah ujian dri Tuhan yg MAHA SEMPURNA lagi MAHA MENDENGAR. setiap kali diberi nikamt, kita terlupa untuk bersyukur. terlupa hidup ini sementara dan penuh tipu daya.

setiap kali itu hati dibiar berlumut, berhabuk tanpa zikir dan doa. KITA sering terlupa tatkala Allah perintahkan suruhanNya, setiap kali itu kita mengeluh, seakan terasa terlalu payah mengisi janji yg dibuat ketika di alam roh dulu. setiap kali musibah datang, kita seringkali menyalahkan takdir, terlupa pada Tuhan yg MAHA BIJAKSANA, penyelesai segala masalah.. Ya ALLAH, terlalu payah menagih cintaMu. terlalu sukar menangkis buruk sangka pada setiap dari ketetapan2 Mu..

jarang disedari..nikmat hidup yg diteguk dari rahmat kasih sayangNya bersyaratkan tanggungjawab yg besar..malah dipertikaikan lagi. inilah usaha dan penat lelah kita! masya Allah!

setiap kali sakit datang..merintih merayu agar dipanjangkan umur..meminta agar disembuhkan. dan setiap kali itu, Dia menunaikan permintaan. namun, setiap kali itu janji dimungkiri..astaghfirullah. buaknkah masalah itu medium untuk kita dekatkan diri padaNya serta tergugurnya satu nikmat yg amat ditakuti ttg kekufurannya. lalu hamba yg sepertimana kita?

Ya Allah, singkapkanlah hikmah yg kami tidak ketahui. kelemahan fizikal, kemunduran fikiran serta lemahnya iman..buat kami buta menilai kasih sayangMu Tuhan. kami kejam! kami zalimi diri kami sendiri.kami perlukan Mu setiap kali itu ya ALLAH. agar Engkau Tuham yg Agung redho dan didik kami..

sungguh! kami tidak terdaya menempuh dunia yg penuh dengan persepsi indah yg Engkau tidak redho..sungguh! kami tidak larat untuk mengadap karenah dunia yg penuh dengan angan2 palsu yg Engkau murkai. sungguh! kami tiada kuasa melainkan dgn izinMu.

Allah yg MAHA BESAR! Kau yg MAHA HEBAT! sinarilah ketabahan, hikmah segala ketentuan serta indahnya kesabaran sehingga hidup dan mati kami adalah untuk Mu. meraih cintaMu, merasa hidup bersamaMu.

Kau lah MAHA AGUNG! TIADA TUHAN SELAIN KAU YG MAHA KUAT! terimalah kami ya Tuhan..

"Dia (ALLAH) berfirman" berapa lamanya kamu tinggal dibumi?"

"mereka menjawab, "kami tinggal (dibumi) sehari atau setengah hari, maka tanyakanlah kepada mereka yg menghitung"

"Dia (ALLAH) berfirman, "kamu tinggal (dibumi) hanya sebentar sahaja, jika kamu benar2 mengetahui"

"aka apakah kamu mengira KAmi menciptakan kamu main2 (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kpd Kami?"

"maka MAHA TINGGI ALLAH, Raja yg sebenarnya. tiada tuhan (yg berhak disembah)selain Dia, Tuhan (yg memiliki) 'Arsy yg Mulia"

(AL-MUKMINUN : 112-116)


YA ALLAH..hanya padaMu sahaja tempat kami kembali. tujuan hidup ini tidak jelas andai Kau tidak beri hidayah..berilah petunjukMu..

dan buat diriku yg selalu mengeluh tatkala setiap kali dilanda derita, mohonlah ampunanNya. Bersyukurlah wahai diri..sungguh dunia ini sungguh hina untuk ditangisi. panjangkanlah syukur mu setiap kali kau diberi nikmat agar ia jadi pengukur pertemuanmu dengan RABB yg MAHA HEBAT!! YA ALLAH..aku kembali padaMu...

0 nice comments:

 

cahayahatiku Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template