Rabu, 28 Januari 2009

Bebaskan dirimu dari belenggu mereka!!!


bismillahirahmanirahim..



YAHUDI


isu Gaza masih hangat diperkatakan. setelah 20 hari Gaza dirembat oleh puting beliung kekejaman Israel laknatullah, gencatan senjata dipersetujui. namun belum sejuk hati menanggung beban derita kelmarin, gencatan senjata dicabuli. Perdana Menteri Israel dengan angkuhnya berkata bahawa mereka tidak akan teragak-agak untuk menggunakan segala kekuasaan dan kelengkapan yang mereka ada. katanya lagi, mana-mana pemimpin pun satu hari nanti akan melakukan perkara yang serupa. kononnya mahu mempertahankan negara dan rakyatnya. dasarnya, memang Israel lupa pada sejarah. dimana bangsa Yahudi dihalau oleh Allah daripada bumi Palestin atas kedegilan mereka. di bumi Kana'n, akhirnya bertukar jadi Palestin.

mengimbau sjarah mereka, Israel pernah diselamatkan oleh nabi Musa daripada perhambaan di Mesir. selepas berabad lamanya, mereka menjadi duri dalam daging kepada dunia. lalu, mereka dibunuh beramai-ramai dan dibenci oleh Kristian. ketika dizaman Turki Uthmaniyah, mereka sekali lagi diselamatkan oleh kerajaan Islam. namun sekali lagi mereka membelot, jadi gunting dalam lipatan. maka, hancurlah kerajaan Islam dan jatuh sehingga sekarang.
KEMENANGAN

Allah telah janjikan kemenangan di pihak Islam. namun tidak kurang juga yang mengeluh, bilakah kemenangan yang dijanjikan kan tiba?...sabar, yakin sepenuh hati, dan teruskan perjuangan!..

di zaman Rasulullah, surah Al-Fath (kemenangan) diturunkan kerana termaterinya perjanjian Hudaybiyah yang keuntungannya ternyata berpihak pada kaum Muslimin. walaupun pada mulanya, ia nampak seperti berpihak pada musyrikin Mekah.

refleksinya surah ini adalah sekarang. Palestin kan tetap jadi hak kita umat Islam. bila? tunggu sahaja masanya. Allah telah menjanjikan bahawa akan rasa gerun dihati musuh terhadap tentera Muslimin. namun penghalangnya adalah cinta dunia dan takut mati (WAHAN). kita percaya dan yakin, andai seluruh umat Islam terselamat daripada penyakit "wahan" ini, ISlam pasti menang.

"ktika orang-orang kafir menanamkan kesombongan jahiliyah, maka Allah menurunkan ketenangan kepada rasulNya, dan orang-orang Mukmin, dan Allah mewajibkan kpd mereka TETAP TAAT menjalankan kalimat takwa (ketaatan kepada Allah) dan mereka lebih berhak dengan itu dan patut memilikinya. dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu" (Al-FATH:26)

"sungguh, Allah akan membuktikan kpd rasulNya tentang kebenaran mimpinya bahawa kamu pasti akan memasuki Masjidil Haram, jika Allah mengkehendaki dalam keadaan aman, dengan menggundul rambut kepala dan memendekkannya, sedang kamu tidak merasa takut. maka Allah mengetahui apa yg kamu tidak ketahui, dan selain itu Dia telah memberikan kemenangan yang dekat" (AL-FATH:27)
BOIKOT

rata-rata daripada kita bersetuju untuk memboikot barangan dari Amerika dan Israel dan sekutunya. tapi ada jugak yang sengaja buat-buat tidak tahu apa-apa. ada jugak yang bertanya apakah relevannya boikot memboikot nih. saya percaya, semua orang pun dah tahu kenapa dia perlu memboikot dan kenapa dia xperlu. kita punya alasan masing-masing.

namun apa yang saya ingin tekankan disini adalah bukan setakat memboikot barang Israel dan zionis, tetapi mereka punya idea, pemikiran malah sikap jugak. sikap munafik seperti pembelot, menipu dalam perniagaan dan angkuh perlu kita hindari. pemikiran zionis seperti nationalism dan hedonism kita banteras habis-habisan. selepas ini, kita hanya akan mengaku bahawa kita org Islam, bukan setakat Melayu atau Cina atau India. malah mementingkan saudara seislam daripada melihat sesuatu perkara dari sudut ukur bangsa.

saya pelik ada golongan pemuda yang saya percaya mereka itu dari golongan agama yang kuat juga. tapi keras-keras berkata, kami xsuka pada Cina, mereka itu halal dibunuh! pelik, pelik. bukankah Rasul juga pernah hidup bersama Yahudi yang memang jahat, tapi Baginda masih sabar selagi yahudi itu tetap mengikut undang-undang Madinah. bukankah mereka (cina dan india atau selainnya) adalah kafir zimmi yang wajib kita pelihara? wallhualam..

tegakkan perjuangan dengan berhikmah, seperti yang Rasulullah tunjukkan. bukan dengan kekerasan dan kemarahan mengikut nafsu yang tidak rasional. marilah kita sama-sama muhasabah dan menanamkan akhlak yang mulia. walau siapa pun kita berhadapan, pastikan mereka akan berkata " inilah yang Islam ajarkan" " inilah Islam yang benar" " orang yang cintakan Islam itu baik" dan sebagainya. semoga istiqamah..

2 nice comments:

Unknown on 29 Januari 2009 pada 2:17 PG berkata...

Assalamualaikum... ada barang yang boleh kita boikot dan ada juga barang yang tidak boleh diboikot. Tetapi yang penting kita ikhlas dalam sesuatu perkerjaan. Kalau saya ada juga barang yang saya boikot. Selain dati barang ada juga website yang saya boikot yang sememang dari Israel laknatullah iaitu fotopages.com.

cantik blog...

shahadah on 29 Januari 2009 pada 3:37 PG berkata...

salam..terima kasih rahman atas komen dan info tentang fotopages tu..baru tahu. :)

 

cahayahatiku Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template