Khamis, 16 Oktober 2008

kepahitan hari ini adalah semangat untuk hari esok..

SEGALANYA KIAN BERERTI....

Aku pergi semalam

sewaktu keringatmu masih bercucuran

mengejar mimpi kelmarin

yang kecundangan

melangkah dalam redha,

biar digalang payah yang merantai

jua hamparan mimpi yang berkecai

dan rindu yang sering mengejar

di kala aku mula mengerti

dan melangkah sendiri

aku tinggalkan jua teratak gemulah ayah,

biar batin meratap

menjejak angan yang ku lakar sepanjang keremajaan

meredah dalam sukar

biar dipaut duka yang merentap

jua lukisan pengalaman nan kelam

dan silam ku yang sering menekan

di waktu aku mula berlari

dan mengejar mimpi...

aku berdiri jua biar sendiri

bertatih jua biar tempang membelenggu

ku gagahkan jua senyumku

biar sakitnya tersungkur semalam –

masih mendera

ku tabahkan jua langkahku

biar darah merah yang mengalir –

belum berhentiku pandang dada langit

yang masih menguntum

sinarku kenang wajah ibu

yang setia merangkai doa

dan ku tatap luka yang mula berparut

sepanjang perjuangan yang panjang ini...

segalanya membuat aku kian yakin...

kembara ini akan berhasil jua

dengan senyuman yang lebih bermakna



hasil nukilan..

Faizul Mohamad

Kolej Kediaman Tun Syed Zahiruddin,

Universiti Malaya,

26 Januari 2006



0 nice comments:

 

cahayahatiku Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template