Ahad, 22 Mac 2009

Sebab Kepada Sebuah Perjuangan, Bukan Menurut Sahaja apa Orang Lain Kata

Bimillahirahmanirahim..

assalamualaikum sahabat semua. semoga hari2 yg berlalu menjadikan kita hamba Allah yg lebih baik. malah pegangan hidup dan sebab untuk teruskan hidup ini, semakin jelas bila usia semakin menginjak. jgn jadi seperti "pelompat-pelompat parti", atau "penagih2 hiburan". harga sebuah prinsip dan sebab untuk sebuah kehidupan, senang2 tergadai. belum berjuang, dah pun kalah. itulah sebabnya Islam tidak menggalakkan TAQLID. percaya dan ikut membabi buta. kalau org lain sogokkan dengan perkara yang lebih 'best', mudah sgt berpaling. saya bercakap dalam konteks hidup. prinsip dan sebab untuk berpegang kepada sesuatu kepercayaan.

"Islam Pusaka"...bak kata org. kebanyakan dari kita org Melayu khususnya, mmg ambil Islam dari pusaka. jadi tidak hairanlah kalau orang yg baru memeluk Islam lebih baik dari orang Islam yg sudah berpuluh tahun. sebab apa? sebab mereka sudah jumpa SEBAB kukuh untuk sebuah pegangan. jadi kalau org lain sogokkan apa2 pun atau hentam mereka dengan idea2 yang leh lemahkan jiwa, mereka tidak mudah kalah dan tunduk.

teringat pulak pada adik saya, bila saya katakan padanya yang saya baru je masuk Islam tahun lepas.(sekadar mengambil analogi sebab dah nampak mengapa kita pilih Islam). terkejut dia. seolah2 selama ni saya bukan Islam je. tpi bukan lah sampai begitu. cuma itulah yang saya rasa bila sudah nmpak mengapa Islam tu unggul sampai ke hari ini.

Dalam arus kemodenan kini, kita lihat juga arus Tajdid seiringan bergerak agar Islam tetap unggul. saya rasa, masih ramai yang belum faham, kenapalah sesetengah pakcik, makcik, ustaz, ustazah ni dok ceramah sana, gi kelas agama, siap buat majlis2 agama kat kampung dan pelbagai lagi agenda Islam dimana2. pastu bila masuk kampus, banyak pula program2 yang mendedahkan kepada Islam sebenar. ade seorang sahabat sy kata "alaaa...ko boleh la handle program2 macam tu dan masuk kelas2 agama begitu. ko kan baik. aku malas la" (lebih kurang la ayatnya). saya terfikir pulak. eh? bukankah itu tanggungjawab? seorang Daie(pengajak kepada kebenaran) dan amanah dari Allah?

apa yang kita boleh dapat dari ayat kat atas? sesetengah dari kita belum faham tujuan hidup. belum ada sebab kukuh untuk berpegang kepada Quran dan Sunnah. malah belum cukup tetap dalam merealisasikan setiap detik2 kehidupan dengan Islam sebenar yg dibawa oleh Rasulullah dan rasul2 terdahulu. bimbang2...risau2..takut kalau xnampak sebab, mudah sgt beralih arah.

kat sini, saya cuma cakap tentang mengapa seseorang mudah berpaling dari pegangan yang dia pegang. mgkn sahabat lain ada idea dan cara untuk selesaikan, sila lah kongsi disini. semoga bermanfaat pada orang lain juga..insyaallah.

saya akui, sejak masuk kampus beberapa tahun yang lalu, saya alhmdulilah faham mengapa perlu berdakwah. dan saya faham apa yang ingin pendakwah capai dalam misi dakwah ni. banyak ayat2 Al-Quran yang menerangkan mengapa perlu berdakwah. hukumnya adalah WAJIB. seperti tertera dalam surah An-Nahl:125.

ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلۡحِكۡمَةِ وَٱلۡمَوۡعِظَةِ ٱلۡحَسَنَةِ‌ۖ وَجَـٰدِلۡهُم بِٱلَّتِى هِىَ أَحۡسَنُ‌ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعۡلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِۦ‌ۖ وَهُوَ أَعۡلَمُ بِٱلۡمُهۡتَدِينَ (١٢٥)
"serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah (perkataan yang tegas dan benar yang dapat membezakan antara hak dan batil) dan pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. sesungguhnya Tuhanmu, Dia lah yg lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya dan Dia lah yang lebih mengetahui siapa yang dapat petunjuk".

Surah Ali Imran:110


كُنتُمۡ خَيۡرَ أُمَّةٍ أُخۡرِجَتۡ لِلنَّاسِ تَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَتَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنڪَرِ وَتُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ‌ۗ وَلَوۡ ءَامَنَ أَهۡلُ ٱلۡڪِتَـٰبِ لَكَانَ خَيۡرً۬ا لَّهُم‌ۚ مِّنۡهُمُ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ وَأَڪۡثَرُهُمُ ٱلۡفَـٰسِقُونَ (١١٠)
"kamu (Umat Islam) adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf dan mencegah yang mungkar, dan beriman kepada Allah. sekiranya ahli kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka. Di antara mereka ada yang beriman, namun kebanyakan mereka adalah org2 yang fasik"

surah Al-Baqarah: 143


وَكَذَٲلِكَ جَعَلۡنَـٰكُمۡ أُمَّةً۬ وَسَطً۬ا لِّتَڪُونُواْ شُہَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِ وَيَكُونَ ٱلرَّسُولُ عَلَيۡكُمۡ شَهِيدً۬ا‌ۗ ...........
" dan demikianlah pula Kami telah menjadikan kamu (umat Islam) 'umat pertengahan' agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar rasul (Nabi Muhammad SAW) menjadi saksi atas perbuatan kamu. .............."

Allah menjadikan kita umat pertengahan, yang sederhana agar layak untuk berdakwah pada yg lain. Allah menjadi saksi kepada dakwah Rasulullah dan Rasulullah menjadi saksi atas dakwah kita kepada ummah.


sudah terbukti bahawa, mengajak kepada kebenaran dan mencegah keburukan adalah wajib. namun, apa aim kita? apa target kita? objektif dalam berdakwah dan mengajak kepada kebenaran? semata2 TAAT pada perintah Allah sahajakah? tidak...kita memang DENGAR dan TAAT. tapi kita mahu Islam unggul, pesat, bersih dari anasir yg tidak Islam malah menjadi pujaan dan budaya semua makhluk dalam dunia ni.

saya percaya sahabat2 yg lain sudah maklum dengan ISK. INI SEJARAH KITA. kenapa kita kene belajar sejarah Islam? apa relevan nya? sebab sejarah itu akan berulang. cumenya watak dan masa yang berbeza. kalau kat sekolah dulu, kita belajar sejarah sikit2 je. xnampak seluruhnya dan kaitannya dengan Islam. tpi sebagai umat Islam, carilah sejarah kita yang semakin kita lupakan. kerana Islam pernah menjadi tamadun. kiranya mcm tamadun barat sekarang la. semua orang pun nak ikut budaya Islam pada masa tu. di zaman Abbasiyah, umat Islam adalah umat yg kaya raya. orang miskin tidak ada. ilmu pun orang barat pinjam dari kita. malah pakaian dan segala macam infrastruktur, kita yang menjadi idola. so....dakwah, dakwah juga. objektif dan aim, jgn lupa. target nya, dapat tamadun Islam. insyaallah. waktu tu, iman dan Islam menjadi penggerak ummmah dan rakyat. dah xde rasuah. dah xde rompakan dan pembunuhan. dah xde orang miskin hidup melarat sebab sedekah banyak sgt dan sebagainya. bayangkan, letakkan dalam hati dan masukkan impian ini dibawah minda sedar sahabat2 sekalian. mesti jadi realiti. insyaallah. haih..hidup pn aman je nak beribadah (^_^)

so? kesimpulannya apa? hehe..jika anda mahu percaya sesuatu, carilah sebabnya. sebab yang kukuh untuk sebuah kepercayaan. so, nanti kalau orang hentam kita, kita boleh la debat balik. silap2, dia pulak yang ikut kita. tapi biarlah kerana Allah sebabnya. dan kerana Islam tercinta.

nasihat buat saya juga..kalau buat sesuatu, fikirkan apa faedahnya. kalau ade sebab yang baik, buat lah, moga nya takkan sia2. tapi kalau mcm samar2 je kesannya, susah jugak nak berpegang pada amalan tuh.. semoga terus mencari dan istiqamah dalam Islam.

kalau ade kawan2 yang ade idea macam mana nak selesaikan masalah xde sebab dalam berpegang dengan sesuatu perkara nih, jgn lupa kongsikan tau! (^_^)V (peace!)

2 nice comments:

zahidzuhri on 25 Mac 2009 pada 10:33 PG berkata...

moga dimudahkan untuk terus tsabat di jalan ini. Rintangan kesenangan kehidupan lebih payah daripada dugaan kesusahan yang menerpa.

shahadah on 25 Mac 2009 pada 3:42 PTG berkata...

ye..terima kasih atas peringatan itu wahai zahid. menjadi seorang yang baik lebih susah dari jadi xbaik. pasrah dan berserah pada Allah. mudah nak bercakap, tpi sgt susah nak buat. semoga yg terbaik dari sisiNya..

 

cahayahatiku Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template