Isnin, 18 Januari 2010

Terminology yg Melekakan




Assalamualaikum..segala puji bg Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..
Terima kasih atas nikmat Islam, nikmat Sihat, masa lapang dan nikmat akal yg telah Kau berikan..moga kami jadi hamba yg bertaqwa..

menggarap informasi dengan hati bukan mudah..lantaran ilmu dan pendidkan kita diselaputi idea2 sekularism yg penuh dgn kelesuan dan agenda muslihat bernas. umat Islam mengmbil ilmu2 tersebut tanpa peduli apakah intipati sebuah ilmu yg dihidagkan.

belajar sejarah, ia meliputi segala aspek kehidupan..sy kira org sejarah ni sebenarnya boleh mengubah peradaban. kalau dia faham dengan hati. terminology dlm sejarah, waima subjek apa pun sgt lah penting. apatah lagi concept2 dlm islam yg mmg xleh diubah2 atau di terjemahkan lagi ke dalam bahasa lain kecuali bahasa arab.

Terminology

terminology adalah ilmu berkaitan dgn term atau konsep yg menggambarkan sesuatu perkataan yg digunakan pada sesuatu keadaan atau tempat. contohnya jihad. jihad ialah keadaan dimana jihad itu adalah berjuang kerana Allah (fisabilillah) untuk menegakkan kalimah Allah. (lihat sini : JIHAD). kebanyakan hadith Rasulullah adalah mengatakan bahawa jihad itu berperang dan berjuang. cumanya bahasa arab mendefinisikan jihad sbg bersungguh2. dari konsep Islam sendiri, jihad itu adalah turun untuk memerangi org kafir.(lihat sini: hadith2 Jihad Fisabilillah). contoh lain adalah term khalifah. khalifah dalam definisi Islam terbahagi kepada 2 iaitu khalifah Allah :

 وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأرْضِ خَلِيفَةً...

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi"…”
term khalifah yg lagi satu adalah pemerintah Islam. khalifah yg memerintah empire Islam tika Khilafah itu ada. ini juga dipanggil khalifah.dan banyak lagi terminology yg adakalanya Org Islam mengambil pandang sebelah mata dari sudut kacamata seorang orientalist barat.

Terminology berdasarkan Al-Quran

Al-quran dan hadith telah menjadi sumber kehidupan org Islam didunia dan akhirat. namun, cmpurtangan barat telah menggugah keyakinan kita terhadap beberapa aspek hukum dalam Islam sehingga kita menganggap nya hanya satu perkara yg remeh. contohnya jihad. umat Islam dilebih2kan dalam perkataan jihad bahawasanya jihad itu memberi ceramah, studi bersungguh2, jihad ekonomi dan sebagainya. dan kesannya umat Islam terleka untuk mencintai JIHAD fisabilillah seperti para sahabat dahulu. sehingga mereka merasa aman dari untuk berperang dan menegakkan kalimah LAILAHAILLAH. lalu, jadilah kita umat Islam yg tidak mencintai jihad dan kematian kerana Allah.

bagaimana pula term khalifah? khalifah yg difahami hanya khalifah Allah. lalu umat Islam tidak tahu atau tidak sedar bahawa perlu nya ada khalifah Islam untuk memerintah negara. lalu semangat memperjuangkan kembali sistem khilafah yg telah memberi Islam era gemilang tika zaman Abbasiyah, kini pudar ditelan zaman. kenapa? kerana kita pelajar Islam disogokkan dgn terminology berdasarkan concept semata2. ditmabah lagi dgn idea2 barat yg jauh dari kehendak Quran dan sunnah. lalu bagaimana? belajarlah dengan hati serta berhati2 dengan setiap istilah yg diberikan pada sistem2 dalam Islam agar kita tidak mudah terleka lagi.

mari mencintai Jihad dan bersemangat untuk melihat sistem Islam tertegak lagi dengan adanya khilafah. dan kala itu, empayar Islam kan jadi Ustaziatul Alam yg hebat disisi manusia malah juga disisi Allah. insyaallah..


p/s: lagi cerita ttg jihad di: JIHAD

0 nice comments:

 

cahayahatiku Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template